Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-04, 15:37
  #37
Medlem
FoxHounds avatar
Det blev 8an, ska

Hade nästan glömt hur fint det är, fattar inte varför så många är emot det
EDIT: Vafan blev min spoiler grej så lång för?
Citera
2007-07-04, 16:14
  #38
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Jag hittade den här... flera har säkert sett den redan:

Which Final Fantasy Character are you?

Jag blev Vivi

Det var kul för jag föll för Vivi direkt när jag började spela FFIX.

Jag blev Cloud. (Knasiga frågor minst sagt Det var inte svårt att bli Sephiroth om man försökte )
Citera
2007-07-04, 16:47
  #39
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
VIII måste jag säga är ett mycket mer balanserat spel, se monster som levlar samtidigt som karaktärerna, och Omega weapon som är helt jävla omöjlig att klara utan Selphies The End. I VIII finns endast två attacker som är helt imba (som jag kommer på nu) - The End och Lion Heart. Jag älskar interaktiviteten i Squalls limit - har honom alltid på gult HP för att slakta fiender med limits.

Jag vet inte om jag kan kalla FF8 "balanserat". Med rätt junctions tidigt blir spelet ofattbart enkelt och du kan lägga majoriteten av spelmekaniken på hyllan och bara använda Physical Attacks. Jag tror jag använde totalt 10 limit breaks under hela spelets gång, ändå gjorde jag allt i spelet utan Omega Weapon då jag inte orkade utan ville klara spelet den kvällen (klarade Ultima Weapon däremot). När jag hade chansen att gå upp mot Omega Weapon hade jag 30-40 Holy War i mitt inventory, dock använde jag inte Item funktionen förräns i sista slutstriden. Jag använde heller inte någon magi utöver Double, Demi, Esuna, Full-Life och Cure/a/aga. Jag använde GF's summons i början, men efter CD2 så upphörde jag med det också, gick snabbare att slå.

Jag använde mig inte heller av low-level tricket utan var level 60 frammåt slutet av CD2 och level 100 långt före jag gick in mot slutstriden.

Däremot tyckte jag storyn efter slutet av första CDn och frammåt var enormt bra och spelet är spelvärt bara pågrund av den.

Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Sjuans limits är sämre än åttans men långt bättre än nians; där var de helt värdelösa. Trance är den sämsta idén någonsin i mitt tycke; speciellt med cp-karaktärer som Quina, eller Vivi's värdelösa OMG-jag-kastar-två-magier-istället-för-en-attack. Det enda intressanta med FF9 är Excalibur-svärdet, en feature som ger en anledning att försöka sig på challenges som att rusha igenom spelet utan armor och så vidare.

Rushning är inget för mig så Excalibur skiter jag i. Jag håller med om att limits i nian har varit menlösa än så länge, främst för att jag återigen har för mäktiga karaktärer för tidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Chocobo-sidequestsen suger förvisso i FFVIII, men där finns istället ett kortspel som leker med nians motpart. Chocobo-racing i sjuan spenderade jag flera dygn på vilket å ena sidan gör det sjukt långtråkigt men eftersom man får en sån najs reward i slutet blir det nästan värt det.

Jag struntade i hela Chocobo breedningen. Mina karaktärer var för mäktiga ändå och det verkade menlöst att föda upp chocobos för några få objekt mer. Jag hade då spelat FF7 i 14 dagar och ville mest avsluta spelet. Jag älskade dock Triple Triad och avslutade spelet med komplett samling.

Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Soundtracks: VII > VIII > IX - lätt. Orkar inte kommentera det här, smaken är ju som röven.

Det fanns en del tracks jag gillade starkt i VIII.

Jag nynnade med den mjuka musiken i Balamb Garden. Jag diggade musiken under Triple Triad. Jag tyckte det var jättemysigt med valsmusik i rymden. Sen var stadsmusiken i de flesta städer unik, i synnerhet den där orkestermusiken de spelar Dollet... Jag gillade också musiken när man åkte runt med Ragnarok.

Men var det verkligen en låt som satte sig på hjärnan som tillochmed min sambo ibland inte kunde låta bli att nynna med på så var det musiken när man rider Chocobo "Mods De Chocobo (Feat. N.s Telecaster)"

Och jag har inte ens omnämnt Eyes on me...

Tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket musik från FF7.
Citera
2007-07-04, 17:18
  #40
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Det fanns en del tracks jag gillade starkt i VIII.

Jag nynnade med den mjuka musiken i Balamb Garden. Jag diggade musiken under Triple Triad. Jag tyckte det var jättemysigt med valsmusik i rymden. Sen var stadsmusiken i de flesta städer unik, i synnerhet den där orkestermusiken de spelar Dollet... Jag gillade också musiken när man åkte runt med Ragnarok.

Men var det verkligen en låt som satte sig på hjärnan som tillochmed min sambo ibland inte kunde låta bli att nynna med på så var det musiken när man rider Chocobo "Mods De Chocobo (Feat. N.s Telecaster)"

Och jag har inte ens omnämnt Eyes on me...

Tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket musik från FF7.

Jajja, Nobuo Uematsu är bra i alla spel men 7 > 8 imho. Jag antar att det beror på hur mycket du spelat av sjuan; men om du bara inte minns har jag en .rar som väntar om du är intresserad. EBG nu, svarar mer sen.
Citera
2007-07-04, 17:24
  #41
Moderator
Falukropps avatar
7:an har väl den starkaste storyn helt klart, från början till slut. Dock ganska ointressant spelmekanik.

8:an måste man komma igång med. När man är färdig i Balamb Garden drar spelet igång och blir kul. Tyvärr är det som JemyM säger, alldeles för lätt att abusa junctionsystemet. Man kör knappt magi, man junctionar allt och använder möjligen tieren under den man junctionat. Dessutom blir det jävligt segt att sitta och drawa 100 casts till 3 karaktärer så fort man hittar nån fiende som har nåt man inte har.
GF:arna är alldeles för starka i början också. I slutet är de väl bättre balanserade, men eftersom man inte orkar sitta och glo på den cplånga animationen varenda gång så använder man dem knappt. De skulle haft nåt i stil med Breath of Fire 4, där man kan slippa se animationerna med ett knapptryck.


9:an är väl den jag gillar bäst. Charmiga karaktärer och ett jävligt schysst system med spells. Dock blir det väl lite väl enkelt om man är som jag, att man ser till att switcha items fram och tillbaks så alla lär sig precis allt de kan lära sig.
Storyn är bra även om den inte är riktigt lika stark som storyn i 7:an.
Citera
2007-07-04, 17:37
  #42
Medlem
jastors avatar
Inget ont om dom andra spelen (förrutom 8an) men nu kommer jag bli flamad för min favorit är faktiskt FF 5 till SNES följt av 6an och 9an, på tredjeplats hamnar 7an.

10an avskyr jag som gatan (preciss som med 8an).
Citera
2007-07-04, 17:51
  #43
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Jajja, Nobuo Uematsu är bra i alla spel men 7 > 8 imho. Jag antar att det beror på hur mycket du spelat av sjuan; men om du bara inte minns har jag en .rar som väntar om du är intresserad. EBG nu, svarar mer sen.

Jag har soundtracket för FF7. Jag sträckkörde det 14 dagar under Juni.
Citera
2007-07-04, 17:58
  #44
Medlem
Nagaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jastor
Inget ont om dom andra spelen (förrutom 8an) men nu kommer jag bli flamad för min favorit är faktiskt FF 5 till SNES följt av 6an och 9an, på tredjeplats hamnar 7an.

10an avskyr jag som gatan (preciss som med 8an).

Jag gillade verkligen 8:an men 10:an var ingen höjdare.
Citera
2007-07-04, 18:04
  #45
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jastor
Inget ont om dom andra spelen (förrutom 8an) men nu kommer jag bli flamad för min favorit är faktiskt FF 5 till SNES följt av 6an och 9an, på tredjeplats hamnar 7an.

10an avskyr jag som gatan (preciss som med 8an).

Vad är det som gör FF5 till din favorit? Blir lite nyfiken då det var ett bra tag sedan jag spelade det.
Citera
2007-07-04, 18:08
  #46
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
8:an måste man komma igång med. När man är färdig i Balamb Garden drar spelet igång och blir kul.

Mycket sant. Handlingen började segt men eskalerade kraftigt ju längre in på Disc 1 man kom och efter sista scenerna innan Disc 2 så kunde jag bara inte sluta spela. Gillade storyn i FF8 starkt. I FF7 var det mer karaktärerna jag tyckte om medan storyn kom i andra hand. Det var som varje karaktär i FF7 var en liten berättelse för sig, inklusive många av "ondingarna" som hade sina egna personligheter. I FF8 var det tvärt om. Medan jag inte tänkte så mycket på Squall och Rinoa som karaktärer så var jag exalterad som en tonnårstjej över att följa deras spirande romans, och jag tyckte handlingen var väldigt spännande vilket fick mig att pressa på bara för att få se vad som händer näst.

Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Storyn är bra även om den inte är riktigt lika stark som storyn i 7:an.

Jag undrar när FF9 storyn kommer igång. Den har väl redan gjort det (jag är halvägs genom disc 1) men den har känts väldigt mycket klichéfantasy hittils. Dock älskar jag karaktärerna.
Citera
2007-07-04, 18:14
  #47
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM


Jag undrar när FF9 storyn kommer igång. Den har väl redan gjort det (jag är halvägs genom disc 1) men den har känts väldigt mycket klichéfantasy hittils. Dock älskar jag karaktärerna.

Troligen har den redan kommit igång. Mainstoryn är väl egentligen Zidanes och Garnets affärer, och rädda världen-grejerna kommer in som sidostory eller hur man nu ska förklara det. Tänk Chrono Trigger så fattar du vad jag menar. Det finns inget klart mål från början, utan det dyker upp bitvis så att säga
Kan väl inte säga så mycket mer nu utan att förstöra för dig, men du kommer inte bli besviken i alla fall. Det är en bra story helt klart.
Citera
2007-07-04, 18:19
  #48
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Jag undrar när FF9 storyn kommer igång. Den har väl redan gjort det (jag är halvägs genom disc 1) men den har känts väldigt mycket klichéfantasy hittils. Dock älskar jag karaktärerna.

Storyn har redan kommit igång. FF9 är ett mycket linjärt FF-spel men ändock ett mycket trevligt FF-spel med färgstarka karaktärer. Man blir "fri" mycket sent i spelet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback