Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-21, 15:46
  #793
Medlem
Rodolfuss avatar
Nå, hur går det för PKK? Inte närmare självständighet än tidigare antar jag?

För övrigt: Vad har PKK för relation till den kurdiska regeringen i norra Irak?
Citera
2013-02-21, 21:24
  #794
Medlem
Tango1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodolfus
Nå, hur går det för PKK? Inte närmare självständighet än tidigare antar jag?


Citat:
Ursprungligen postat av Rodolfus
För övrigt: Vad har PKK för relation till den kurdiska regeringen i norra Irak?
Baser och tillhåll tillhörande PKK längs Iraks gräns mot Turkiet har länge lett till en politisk dispyt mellan Turkiet, Irak och sedan dess existens även den regionala regeringen i norra Irak, KRG. Turkiet har, förutom att ha utfört flygräder mot mål som identifierats med hjälp av drönare, ett antal gånger även skickat in soldater för att eliminera terroristerna. Dessa aktioner har lett till klagomål och även hot från både KRG och Iraks centrala regering då de antytt att Turkiet inkräktat på deras territorium. Turkiet har i gengäld hållit fast vid att dessa aktioner inte skulle behöva ske ifall de klagande parterna själva hållit området rent.

En förändring har dock börjat ske nu det senaste halvåret då Turkiets oljehandel med den centrala regeringen i Irak börjat trappats ner och man istället börjat pumpa in oljan från det område som KRG menar faller under deras auktorisation, vilket rört upp känslor mellan de bägge regeringarna i Irak. Detta har i sin tur, i samband med en rad andra faktorer inom Iraks inrikespolitiska värld, lett till att KRG börjat alliera sig med* Turkiet och blivit allt stöddigare gentemot den centrala regeringen till den grad att de så sent som bara för några veckor sedan höll på att konfrontera varandra - militärt - varvid USA klämde sig emellan och bad bägge sidor behålla lugnet. Denna utveckling kan peka på att man i framtiden får se ett utökat stöd från KRG till Turkiet, likt det man fick under 90-talet, då de samarbetade med Turkiet i kriget mot terrorismen.

*detta även om man på Flashback kan råka på inlägg från bl.a. ignoranta kurder som påstår att KRG håller på rustar upp dess milis för att 'erövra delar av Turkiet' för att upprätthålla ett Storkurdistan, vilket självklart inte är fallet.
Citera
2013-04-10, 23:33
  #795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodolfus
Nå, hur går det för PKK?

Finally on 21 March 2013, after months of negotiations with the Turkish Government, Abdullah Ocalan's letter to people was read both in Turkish and Kurdish during Nowruz celebrations in Diyarbakır. The letter called a cease-fire that included disarmament and withdrawal from Turkish soil and calling an end to armed struggle. PKK announced that they would obey, stating that the year of 2013 is the year of solution either through war or through peace. Erdoğan welcomed the letter stating that concrete steps will follow PKK's withdrawal.[59]
Det sker framsteg mellan PKK och Turkiet ur en objektiv synpunkt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kurdish...lution_Process
Citera
2013-05-28, 18:55
  #796
Medlem
iPhone43s avatar
Hej, jag skriver om PKK inom en samhällsuppgift i skolan och jag har lite frågor.
Jag har nu införskaffat mig ganska mycket information angående detta och har inte kommit fram till att PKK egentligen inte har gjort något som helst ont förutom att de finns en teori att de mördade Palme.
Visst det står för att flera tiotusentals människor har dödats, jag ser dock detta som Turkiets fel. Så vad har PKK egentligen gjort? Förutom att kämpa för sitt egna land?
Citera
2013-05-28, 22:08
  #797
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iPhone43
Hej, jag skriver om PKK inom en samhällsuppgift i skolan och jag har lite frågor.
Jag har nu införskaffat mig ganska mycket information angående detta och har inte kommit fram till att PKK egentligen inte har gjort något som helst ont förutom att de finns en teori att de mördade Palme.
Visst det står för att flera tiotusentals människor har dödats, jag ser dock detta som Turkiets fel. Så vad har PKK egentligen gjort? Förutom att kämpa för sitt egna land?

skämtar du eller
att spränga och döda oskyldiga är det kämpa för sitt eget land
t.o.m krig har regler


KurdHatare
Citera
2013-05-28, 23:15
  #798
Medlem
iPhone43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
skämtar du eller
att spränga och döda oskyldiga är det kämpa för sitt eget land
t.o.m krig har regler


KurdHatare

Kan du länka några artiklar angående det? eller berätta vad jag ska söka efter ?
Citera
2013-05-29, 01:58
  #799
Medlem
Tango1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iPhone43
Kan du länka några artiklar angående det? eller berätta vad jag ska söka efter ?

Det känns som att du kommer få nöja dig med ett IG. Har du verkligen ens läst på om PKK? Vart får de pengarna ifrån? Med vilka medel uttrycker de sin vilja? Hur rekryterar de?
Citera
2013-08-14, 20:09
  #800
Medlem
Kriga för naturtillgånger, pengar och makt är okej. Men krig för frihet är fel enligt FN. Bojkotta FN. Släpp Öcalan!
Citera
2013-08-14, 22:46
  #801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Kriga för naturtillgånger, pengar och makt är okej. Men krig för frihet är fel enligt FN. Bojkotta FN. Släpp Öcalan!

FN i ett nötskal hahaha
Citera
2014-01-01, 22:36
  #802
Medlem
Turkiet är rasister, helt klart om man tar en titt på det hela från början. Detta gäller bara inte kurder.
Jag tycker inte att det är rätt av dom att behandla kurderna och andra minoritetsgrupper i landet som dom gör, men samtidigt tycker jag att PKK kan göra icke-bra saker också.

Hoppas dock att kurderna lyckas bli fria! Har själv några goa kurd kompisar
Citera
2014-08-21, 08:30
  #803
Medlem
LasseKroners avatar
Det är självklart varje svensk och europés plikt att stödja PKK och kurderna som just nu tillsammans YPG håller islamisterna på stången medan Turkiet är för fega eller inkompetenta att se till att inte flera jihadister strömmar in i Syrien.
Citera
2014-08-21, 16:42
  #804
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseKroner
Det är självklart varje svensk och europés plikt att stödja PKK och kurderna som just nu tillsammans YPG håller islamisterna på stången medan Turkiet är för fega eller inkompetenta att se till att inte flera jihadister strömmar in i Syrien.

IS kommer att äta upp Kurderna

Turkar skickar ju hur mkt hjälp som hellst till Palestina och tar emot massa flyktingar från Syrien och Irak
Citera
pkk

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback