Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-07, 19:08
  #1273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag hade lite svårt att hänga med Zeitgeist, det jag förstod var väldigt intressant, har jag tre över kan jag ju se filmen igen och få bättre förståelse.

Vad var viktigast som Zeitgeist tog upp?


Det är en jävla skitfilm.
del 1 är grooovt motbeviat.
del 2 har skaparen peter till filmen tagit avstånd från.
del 3 stämmer men de är allmänt känt att deras penga press är privatägt och lånar ut pengar till staten mot ränta.



Del 1 - Kristendomen[redigera wikitext]
I den första delen av filmen jämförs kristendomens Jesus med tidigare gudar, främst Horus. Påståendet är att kristendomen primärt är en variation på tidigare religioner. Filmen driver den inom forskningsvärlden misskrediterade tanken att Jesus inte var en historisk person, utan en fiktiv skapelse.[10] I filmen hävdas att kristendomen är en dimridå för att dölja en bakomliggande sanning och kontrollera människors tro på verkligheten. Påståenden om kyrkors behov av pengar till sin verksamhet och att religion använts som argument för krigföring, tas också upp.

Del 2 - 11 september-attackerna[redigera wikitext]
Filmens andra del handlar om 11 september-attackerna och hävdar att staten i USA ligger bakom attackerna. Filmen ifrågasätter att al-Qaida verkligen är en "terroristorganisation" och i vart fall inte hade något avgörande att göra med attackerna. Istället hävdar upphovsmannen till filmen att det finns spår till underrättelsetjänster i Pakistan och USA.

Filmen ställer vidare frågan vad som hände med flygplanet som kolliderade med Pentagon, med påståendet att det inte skulle ha varit något flygplan inblandat alls. Avsnittet fortsätter genom att ifrågasätta alla aspekter av World Trade Centers kollaps efter att två flygplan kolliderat med dem.

Del 3 - Banksystemet[redigera wikitext]
Tredje delen av filmen heter Don't Mind the Men Behind the Curtain och handlar om internationella banksystem och inkomstskatter. Filmen målar upp bilden av maktens män som ser krig som en inkomstkälla och mäktiga affärsmän som vill ena alla länder i en enda, totalitär stat. Peter Joseph kritiserar ett "ekorrhjul" som centralbanken i USA påstås sätta igång varje gång någon lånar pengar, vilket skulle ge en "inbakad skuld" som gör att centralbanken har en anledning att trycka ännu mera pengar och skapa inflation. Spekulativa kopplingar görs här mellan familjen Rockefeller, en av ägarna av centralbanken och motiven bakom Vietnamkriget, kriget mot Afghanistan och krigen mot Irak.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback