Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-18, 22:49
  #889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirtius
Ja en annan är ju född arbetarklass, men har pluggat fyra år på universitet. Känner mig fortfarande som arbetarklass dock. För mig sitter det ju i själen, beroende på definitionen av arbetarklass dvs.

Hela släkten på båda sidor ända tillbaka till 1500-talet har varit bönder, bergsmän, soldater, poeter eller annat. Så jag skyller på generna. Varför försöka bryta en vinnande trend...

Skulle kunna vara jag som skrev detta.. Går långt bak i släkten för mig med men nu bröt man det när man blev nyexad efter lång universitetsutbildning Dock finns det ju kvar i vardagen eftersom ens föräldrar jobbar med tunga arbeten osv.
Citera
2011-05-20, 14:52
  #890
Medlem
Gluggarfs avatar
Då medelklassen bara är ett påhitt som inte finns, och jag säljer min arbetskraft för att kunna överleva, så är jag givetvis arbetarklass. Även om jag har möjlighet att styra över min egen arbetstid rätt mycket etc, vilket gör mig till nåt övre skikt av klassen...
Citera
2014-02-18, 17:51
  #891
Medlem
Drullknulls avatar
Född och uppväxt i trasproletariatet, har arbetat som tidningsbud och fastighetsskötare innan jag pluggade vidare. Medelklass, men tjänar inte mer än industriarbetare, bor i en sliten hyresetta, livsstilen är den samma.
Citera
2014-02-18, 22:13
  #892
Medlem
praps avatar
Medelklass,är dock första generationen ur min släkt som är medelklass. Mina föräldrar och deras föräldrar osv har alltid varit arbetarklass.
Citera
2014-02-21, 21:47
  #893
Medlem
E1520s avatar
Skulle nog definiera mig som arbetarklass. Jobbar som timanställd städare... Och båda mina föräldrar säljer sin arbetskraft i utbyte mot lön likt resterande delar av släkten. Min far har dock en hyfsad meritlista. Dock vare sig universitet eller högskoleutbildning. Men han är väl den som klarat sig bäst av alla oss.

Citat:
Ursprungligen postat av Hirtius
Ja en annan är ju född arbetarklass, men har pluggat fyra år på universitet. Känner mig fortfarande som arbetarklass dock. För mig sitter det ju i själen, beroende på definitionen av arbetarklass dvs.

Hela släkten på båda sidor ända tillbaka till 1500-talet har varit bönder, bergsmän, soldater, poeter eller annat. Så jag skyller på generna. Varför försöka bryta en vinnande trend...

Working class guilt.

https://www.youtube.com/watch?v=6z7KA8zNPNc
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback