Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-27, 02:23
  #1
Medlem
Det verkar som att samkönat äktenskap blir lagligt i Sverige snart. Det var en snubbe som var emot samkönat äktenskap p.g.a. att han inte gillade homosexuella. Eh... Sämsta argumentet någonsin... Jag gillar inte han. Betyder det att han inte ska få gifta sig?

Ärligt talat. Det finns inga bra argument mot samkönat äktenskap. Så länge man inte skadar någon annan ska man få göra vad man vill, inklusive gifta sig. Jag anser iförsej att det är bäst ifall äktenskap privatiseras helt och hållet men om det inte gör det så ska ju inte homosexuella eller polygami-personer diskrimineras. Varför? Jo, för att det inte finns något vettigt argument för att det inte ska vara så.

Finns det många här som är emot samkönat äktenskap? Varför isåfall? Alla argument måste ju vara dåliga. Kom gärna med argument. Utmana mig i debatten. Jag kommer inte orka svara på 6000 argument hela natten dock.
Citera
2007-06-27, 02:28
  #2
Medlem
CashBlows avatar
Att gifta sig har en religiös och en juridisk betydelse. Det är den betydelsen som skall benas ut vid arv etc.

För mig personligen betyder inte ett giftermål ett skvatt, så för min del får en elefant och en råtta gifta sig om de känner för det. Det saknar betydelse.
Citera
2007-06-27, 02:34
  #3
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
"Samkönat" äktenskap...

...nej tack.

Äktenskap = civilrättslig förening mellan man och kvinna.

Just that simple.
Citera
2007-06-27, 02:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
...nej tack.

Äktenskap = civilrättslig förening mellan man och kvinna.

Just that simple.
Dåligt argument nummer 1.

Det är så dåligt så det är nästan svårt att svara på det. Det är egentligen inte ett argument för det stödjer inte på nåt sätt den politiska åsikten. Samkönat äktenskap är inte dåligt på nåt sätt p.g.a. att äktenskap är en civilrättslig förening mellan man och kvinna just nu.
Citera
2007-06-27, 02:44
  #5
Medlem
softizs avatar
Eftersom homosexuella är en syndig villfarelse man själv valt i livet med stöd från Biblen förstår jag inte varför de ens är r tjat om att tillåta det. Inte vill jag gifta mig i en kyrka vars lagar är emot dig.
Citera
2007-06-27, 02:52
  #6
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Dåligt argument nummer 1.

Det är så dåligt så det är nästan svårt att svara på det. Det är egentligen inte ett argument för det stödjer inte på nåt sätt den politiska åsikten. Samkönat äktenskap är inte dåligt på nåt sätt p.g.a. att äktenskap är en civilrättslig förening mellan man och kvinna just nu.
1. "Stödjer sig på den politiska åsikten"? Jönsaktigt motargument. Hör du inte själv hur dumt det låter? Detta är inget område för politiska fluktuationer och populism. Det finns historik och värden värda att försvara, men det har du nog svårt att fatta.

2. Jodå, samkönat "äktenskap" är visst dåligt, just pga civilrättslig grund. Att Pk-flummeriet negligerar denna grundval, och bejakar allsköns förfall gör det inte mer motiverat.
Citera
2007-06-27, 02:54
  #7
Medlem
CashBlows avatar
Att låta homosexuella ingå äktenskap är första steget till att låta pedofiler gifta sig med sina offer och att äktenskap mellan man och åsna blir kutym.

Det finns ingenting som säger att det inte skulle vara första steget till att större sexuella störningar legitimeras av samhället.
Citera
2007-06-27, 03:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softiz
Eftersom homosexuella är en syndig villfarelse man själv valt i livet med stöd från Biblen förstår jag inte varför de ens är r tjat om att tillåta det. Inte vill jag gifta mig i en kyrka vars lagar är emot dig.
Man behöver inte gifta sig i en kyrka för att gifta sig. Hört talas om bergerlig vigsel?
Citera
2007-06-27, 03:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Att låta homosexuella ingå äktenskap är första steget till att låta pedofiler gifta sig med sina offer och att äktenskap mellan man och åsna blir kutym.

Det finns ingenting som säger att det inte skulle vara första steget till att större sexuella störningar legitimeras av samhället.
Ifall pedofiler gifter sig med sina offer är ju det fel eftersom att offret antagligen inte är med på det men i samkönat äktenskap så är ju båda med på det.
Citera
2007-06-27, 03:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
1. "Stödjer sig på den politiska åsikten"? Jönsaktigt motargument. Hör du inte själv hur dumt det låter? Detta är inget område för politiska fluktuationer och populism. Det finns historik och värden värda att försvara, men det har du nog svårt att fatta.

2. Jodå, samkönat "äktenskap" är visst dåligt, just pga civilrättslig grund. Att Pk-flummeriet negligerar denna grundval, och bejakar allsköns förfall gör det inte mer motiverat.
1. Vissa värden har jag svårt att förstå varför man ska försvara, ja. Historik har jag dock aldrig sakt att man inte ska försvara.

2. Du måste ju komma med något konkret argument om varför det är dåligt. Hör du inte hur luddigt du uttrycker dig?


Jag kom på att jag måste slagga och inte kunna komma tillbaka på ett antal dagar så det kanske var dumt att starta denna tråd nu. Men jag kommer tillbaka med nya argument.
Citera
2007-06-27, 03:23
  #11
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Hört talas om bergerlig vigsel?

Nej, aldrig.
Citera
2007-06-27, 04:32
  #12
Medlem
Svampfests avatar
För mig kan samkönade par få gifta sig i den bemärkelsen att de får samma juridiska rättigheter, men inget trossamfund ska tvingas att viga samkönade par ifall de inte vill.

Bögbröllop i Malmö Moskén någon..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback