• 1
  • 2
2007-06-27, 00:48
Bannlyst
Snavade över en länk till en intressant artikel, hur en kille konverterar sin kamera så den kan ta bilder likadana som man kunde med analog kamera och infraröd film. Inlägget inte bara visar att det går, det visar också vad infrarött är för den som inte har full koll, samt att artikeln visar hur en sensor i en DSLR ser ut i molekyler..

http://fourthirdsphoto.com/vbb/showt...96565#poststop
Citera
2007-06-28, 23:22
Medlem
sommarlovs avatar
Ahh, äntligen en möjlighet att ta dessa underbara IR-bilder med digital-kamera.

Jag hade aldrig råd/kunskap/tid med min analoga kamera, men detta öppnar möjligheter...
Citera
2007-06-29, 18:53
Medlem
Opel Kapitäns avatar
Det går utmärkt att fotografera IR utan att pilla isär kameran. Ett IR-filter som släpper igenom IR-delen av ljusspektrat kostar någon hundralapp. Nackdelen är att man får rätt långa exponeringstider och får släpa omkring ett stativ. Känns lite ambitiöst i överkant att montera in ett nytt filter inuti kameran

Jag mixtrade bort IR-filtreringen i min 99-kronors webbkamera (rosa glasbit) och filmade en snutt. Det blev väldigt spöklikt och rätt läckert..
Citera
2007-06-30, 12:49
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opel Kapitän
Det går utmärkt att fotografera IR utan att pilla isär kameran. Ett IR-filter som släpper igenom IR-delen av ljusspektrat kostar någon hundralapp. Nackdelen är att man får rätt långa exponeringstider och får släpa omkring ett stativ. Känns lite ambitiöst i överkant att montera in ett nytt filter inuti kameran

Jag mixtrade bort IR-filtreringen i min 99-kronors webbkamera (rosa glasbit) och filmade en snutt. Det blev väldigt spöklikt och rätt läckert..

Jomen poängen var väl att tar man inte bort IR-filtret kommer ingen IR alls till sensorn??
Citera
2007-06-30, 13:17
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Nej, filtret hindrar ens vanliga bilder att se ut som just IR-bilder då kameran är känslig för sånt ljus. Testa att använda en fjärrkontroll mot din kamera! Sen kan man ta en gammal exponerad filmbit, sätta framför sin kompaktkameras lins med stativ och lång slutartid och ta IR-bilder mycket enklare, och utan risk att förstöra sin kära kamera. Och mycket billigare än Hoya's filter om man bara vill testa IR!

http://www.diyphotography.net/

Där finns en mer utförlig guide. Kolla för övrigt resten av artiklarna på sidan, själv tycker jag Bokehfiltret verkar ganska hewt...
Citera
2007-07-01, 17:04
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opel Kapitän

Det beror på vilken kameramodell man har.
Nikon D70 är väl det bästa alternativet om man vill syssla med IR, går alldeles utmärkt att ta bilder med "normala" slutartider.

Ett exempel (inte världens bästa dock), tagen med en D70 och en slutartid på 1/60 sek.
http://i7.tinypic.com/4tppxq9.jpg
Citera
2007-07-01, 17:40
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Det beror på vilken kameramodell man har.
Nikon D70 är väl det bästa alternativet om man vill syssla med IR, går alldeles utmärkt att ta bilder med "normala" slutartider.

Ett exempel (inte världens bästa dock), tagen med en D70 och en slutartid på 1/60 sek.
http://i7.tinypic.com/4tppxq9.jpg
Jag vet ju att Canons 350D/400D har en hotmirror som tar bort en hel del IR, men hur lång slutartid måste man ha på en 400D för att motsvara som på en D70 som inte har likastark hotmirror?
Citera
2007-07-01, 17:44
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Jag vet ju att Canons 350D/400D har en hotmirror som tar bort en hel del IR, men hur lång slutartid måste man ha på en 400D för att motsvara som på en D70 som inte har likastark hotmirror?

Om 400D liknar 350D på den punkten så rör det sig om ca 15-25 sekunder enligt min erfarenhet.
Jag har inte prövat 400D dock.
Citera
2007-07-01, 18:42
Medlem
mummas avatar
Citat:
Om 400D liknar 350D på den punkten så rör det sig om ca 15-25 sekunder enligt min erfarenhet.
Jag har inte prövat 400D dock.
Ojdå, är rätt länge. Funderade nämligen att skaffa IR filter, men känns inte som någon idé om man skall ha så långa slutartider. Fast jag kan ju vänta några år tills garantin har gått ut och montera bort hotmirrorn.
Citera
2007-07-01, 19:17
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Ojdå, är rätt länge. Funderade nämligen att skaffa IR filter, men känns inte som någon idé om man skall ha så långa slutartider. Fast jag kan ju vänta några år tills garantin har gått ut och montera bort hotmirrorn.

Jodå det fungerar ju bra och man kan få till en del bra bilder, men det är kräver ju ganska så speciella förhållanden (ljus, vind osv.) för att det skall bli bra.
Om du är nyfiken på det så tycker jag definitivt att du skall skaffa ett.

Men visst går det att ta IRbilder med dessa kameror.
Några exempel som jag har tagit med min 350D:
1
2
3
Citera
2007-07-01, 19:48
Medlem
mummas avatar
Citat:
Jodå det fungerar ju bra och man kan få till en del bra bilder, men det är kräver ju ganska så speciella förhållanden (ljus, vind osv.) för att det skall bli bra.
Om du är nyfiken på det så tycker jag definitivt att du skall skaffa ett.

Men visst går det att ta IRbilder med dessa kameror.
Några exempel som jag har tagit med min 350D:
1
2
3
Hmm. Låter intressant, men jag måste köpa bättre optik först. Tänker först då köpa IR filter, för filterstorlekarna är ju olika på objektiven. Måste bestämma viljet objektiv jag kan köpa för en billig peng.

Riktigt snygga bilder. Men vind, spelar de så stor roll?
Citera
2007-07-01, 20:36
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Ja, man tvingas ju till längre slutartider, och som du ser på bilderna anar man lite oskärpa...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in