• 1
  • 2
2007-06-26, 23:49
Medlem
jonas_d_s avatar
Hur får jag osten att smälta när jag steker burgare hemma? mina smälter som mest lite i hörnet har testat med lite olika sorters ost, jag tycker jag får samma resultat. När man går till något snabbmatställe (max,Burgerking,mcdonalds) så brukar den oftast vara helt smält. Hur gör dom?
Citera
2007-06-26, 23:51
Medlem
tältpinnes avatar
Använder du Cheddar? funkar bra för mig iallafall, kör mest på grill dock, inte stekpanna.
Citera
2007-06-26, 23:54
Medlem
Pritchards avatar
När du lagt på osten, sätt då över ett lock på stekpannan. Då smälter osten utmärkt.
Citera
2007-06-26, 23:55
Medlem
Snövits avatar
Jag brukar lägga på osten på burgarna i stekpannan och sen flytta burgarna från stekpannan till en ungsform och ställa in dem i ugnen någon minut. Då hinner du precis bryna bröden och ropa på de som ska äta. Osten smält och allt annat är klart.
Citera
2007-06-27, 00:00
Medlem
oricons avatar
När jag jobbade i hamburgerkiosk så gjorde vi som så att vi la osten på stekhällen i någon sekund och sen snabbt upp med den på hamburgaren där den fick smälta klart! Det här funkar såklart bäst med tjocka typ cheddarskivor, men det går säkert att göra en skön hemmavariant genom att steka några lager skivor av en schysst ost!
Citera
2007-06-27, 00:18
Medlem
Steker helt sonika klar en sida - vänder på burgaren - strör/lägger på osten.
Tryck stekspaden mot stekpannan en stund för att värma den, placera den sen på osten. Det hjälper till...

Krydda gärna på den smältande osten. Ger bra smak!
Citera
2007-06-27, 01:29
Medlem
stånkare wonks avatar
ugnen.......

kan inte vara så svårt att komma på själv?
Citera
2007-06-27, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stånkare wonk
ugnen.......

kan inte vara så svårt att komma på själv?
Steker du verkligen hamburgaren i ugnen??

Varför krångla med ugnen när den enklaste lösningen är den bästa
Citera
2007-06-27, 08:49
Medlem
dePauls avatar
Jag kör också "lockmetoden". Man behöver inte krångla till det mer.

~Paul~
Citera
2007-06-27, 10:07
Medlem
cromos avatar
Köp sån där styckförpackad "fusk-cheddar" på t ex Willys, den smälter vid låga temperaturer. Ser för övrigt ut som Mc Donald's cheddar och är lik i smaken också.

Men godast blir det förstås om du kör med riktig cheddarost och smälter den under lock eller i ugn.
Citera
2007-06-27, 12:52
Medlem
trewqs avatar
Som tidigare nämnts funkar "lockmetoden" utmärkt, använder man sig av färdigskivad cheddar är den till och med för effektiv. En annan bonus är ju att flottregnet kring spisen reduceras till ett minimum.
Citera
2007-06-28, 04:45
Medlem
När jag steker hamburgare, och vill ha ost på(vilket jag då alltid vill) så steker jag den ena sidan klar först, för att sedan lägga ost på den sidan och låta den andra sidan steka klart, alltmedan då osten smälter på den redan "stekklara" sidan.
Förvisso smälter ju osten på detta viset, men då blott "så småningom"... Hur man(jag) än gör, så går det helt enkelt inte att efterlikna t. ex "Sibylla" på detta området(prova själv med att lägga osten som den är i stekpannan och låta den "smälta" där...).
Men "lock- metoden" kanske fungerar?

Btw: Finns det lock att köpa till gamla gjutjärnsstekpannor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in