Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Del 1. Källa boken "Evolution from space". Ja 0<>10^-40000 frågan var snarare om den var skit ifrån att vara tillräckligt sannorlik för att man endast ska förlita sig på denna vetenskapliga teori.
Del 2. Menar du att ljuskänsliga celler då utvecklades från en generation till en annan? Kan du styrka att ljuskänsliga celler är ett steg på vägen till ett öga evolutionistiskt sätt. (som märkes är jag helt öppen för att ändra åsikt men då ska jag ha några vettiga argument för det, som sagt forskningen går frammåt och jag har inte alls intresserat mig för det hela på ett tag).
Del 3. Vi vet att det med 100% sannorlikhet finns liv på jorden. Men jag måste missuppfattat dig jag trodde du menade att det handlade om att livet uppstod via evolution och inte bara att livet som sådant existerar.
Visa med exempel hur mätdatan är rätt. Vill inte se c-14 eller någon annan radioaktiv reaktion eftersom dom likaväl kan ge svaret 5 miljoner år i framtiden. Nej vad jag vill se är konkreta bevis på evolution inte att vissa mätningar faktiskt visar att... Jag skulle hellst av allt se att man hittade mellanformer och inte likandana fossil och skellett hela tiden. Du verkar ju inte direkt vara för makroevolutionen (bla. när det gäller ögat se tidigare post) så hur kommer det sig att alla dessa generationen som kämpat mot svåra odds för att utvecklas sakta men säkert till "högre livsformer" finns bevarade i fossil och skelett. Bara genom att titta på arborginerna i afrika borde dom skillt sig märkbart mot Afrikanarna. Istället är båda människor utan större skillnad (lite extremt exempel där). Naturen borde krylla av mellanformer! Synd bara att man inte hittar några.
Del 4. Möjligen att det är en lite väl komplicerad process. Din är däremot på tok för enkel. Det var bara ett lätt exempel av Sir Hoyle som alla kan förstå och jag tycker fortfarande att det är ett mycket bra exempel.
Edit: kommer absolut inte svara på något ang. detta i den här tråden mer. Om vidare diskussion vill föras hänvsisar jag till evolutionstråden där man enkelt kan länka post's från denna tråd. Tack för mig denna tråd

Del 1. Ska försöka lokalisera den boken imorgon på biblioteket då.
Del 2. Beträffande ögats evolution:
"The simple light-sensitive spot on the skin of some ancestral creature gave it some tiny survival advantage, perhaps allowing it to evade a predator. Random changes then created a depression in the light-sensitive patch, a deepening pit that made "vision" a little sharper. At the same time, the pit's opening gradually narrowed, so light entered through a small aperture, like a pinhole camera.
Every change had to confer a survival advantage, no matter how slight. Eventually, the light-sensitive spot evolved into a retina, the layer of cells and pigment at the back of the human eye. Over time a lens formed at the front of the eye. It could have arisen as a double-layered transparent tissue containing increasing amounts of liquid that gave it the convex curvature of the human eye.
In fact, eyes corresponding to every stage in this sequence have been found in existing living species. The existence of this range of less complex light-sensitive structures supports scientists' hypotheses about how complex eyes like ours could evolve. The first animals with anything resembling an eye lived about 550 million years ago. And, according to one scientist's calculations, only 364,000 years would have been needed for a camera-like eye to evolve from a light-sensitive patch."
Alternativt kan du läsa en längre text av Richard Dawkins om samma fråga.
http://web.archive.org/web/20011031150450/http:/www.world-of-dawkins.com/peepers.htm
Ljuskänsliga celler utvecklas inte heller från en generation till en annan, utan även dem via evolutionära processer. Evolution handlar om stegvisa förändringar och ingenting sker ögonblickligt från en generation till en annan.
Del 3. Man behöver ju bara titta ut genom fönstret för att se att sannolikheten för liv på jorden är 100%. Man har hittat massor av mellanformer i naturen, problemet är ju bara att evolutionskritikerna ignorerar dem. Jag hänvisar till den utförliga diskussionen i evolutionen - vad händer-tråden om evolutionens bevis och teori. Tror att dina frågor är besvarade där.
Del 4. Min exempel är inte alls för enkelt. Bröderna Wright flög bevisligen i sitt primitiva plan, kanske inte lika bra och långt som ett Boeing 747 men de flög och det var ju vad som eftersöktes. Man kan ju orimligtvis förvänta sig att den första flygaren som byggdes ska vara perfekt utan den lär vara synnerligen rudimentär. Beträffande sir Hoyles argumentation så avfärdas ju det mesta av evolutionsteoretiker och biologer som straw man-argumentation.
Läs här vad det innebär:
http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man