Citat:
Ursprungligen postat av Croaton
I mitt inlägg... vilket du citerade... gav jag inte mindre än fyra exempel på "vattenvarelse som är i färd med att kravla sig upp på land och anpassa sig till livet på land". Olika arter av fiskar (alltså djur speciellt anpassade för liv i vatten) som är i ett stadie av evolutionen där de håller på att förbättra sin förmåga att andas luft.
Där har du ditt exempel på en "mellanart" även om benämningen är helt löjlig då evolutionen inte har något slut och därmed inget "mittemellan" heller. En art är alltid en art. En art har alltid utvecklats från sida förfäder. En art kommer alltid att fortsätta utvecklas eller dö ut. Evolutionen är inga ibland förekommande steg/hopp framåt i utvecklingen, det är en ständig utveckling...
Vad är egentligen din definition på en "mellanart" eller en "mellanform" som du kallar det?
Hur skulle en sådan identifieras som just en "mellan..."?
Jag tror själv inte ett smack på alla dessa mellanarter, som måste ha varit nödvändiga för att förklara evolutionsmyten, t.ex. arter som utvecklades till fåglar från landdjur, till landdjur från vattendjur m.m.
Som sagt, varför krångla till det,
nej, ta nu snällt fram Occams rakkniv...