Citat:
Ursprungligen postat av Monkeytronic
Du verkar ha hängt upp dig på orden "skapats" och "födelse". Varken Big Bang teorin eller alternativen till den säger något om vem eller vad som har skapat universum.
Så med andra ord håller Big Bang-förespråkarna det öppet kring Vem/Vad som skapat Universum?
Och jag som uppfattat det här på Flashback som att Big Bang skulle ha kommit från "Ingenting"...
OK, tack för upplysningen!
Citat:
Du verkar tycka det är rimligt att universum har en början och att det har skapats. Vad är det då som hindrar att det skapades enligt Big Bang teorin och att det var en "avatar" som satte igång det hela? Du har ju fritt fram att välja din skapare själv, det är ju en trosfråga, men det hindrar ju inte att du kan tro på Big Bang teorin för universums utveckling EFTER själva skapelseögonblicket.
En Avatar/Högre Intelligens, skulle knappast Skapa Universum på det sätt som nu Big Bang-teorin menar att Universum skapats på...slumpvisa explosioner och fyrverkerier utan någon som helst medveten styrning bakom

...nej...lite mer ordning och reda och
struktur i det hela om det är en Högre Intelligens bakom...
Därav att jag så starkt motsätter mig den ologiska kombinationen Stora Smällen
och Högre Intelligens... :thumbsdow
Citat:
Jag är övertygad att det finns drösvis med fysiker och kosmologer som är troende kristna och som TROR att det var gud som satte igång Big Bang. Eftersom dom är vetenskapsmän så försöker dom dock inte blanda ihop TRO och VETANDE. Det finns gott om plats för båda de begreppen inom en person utan att dom behöver hamna i konflikt. En troende fysiker försöker inte härleda ekvationen för guds existens eller så, han försöker bara tolka det man kan se och observera på ett rationellt sätt.
Jag anser å det bestämdaste att även Big Bang-teorin rör sig inom TRONS domäner...man VET INTE ännu om det gått till på det sättet, det är fortfarande en TRO, vi har inga handfasta BEVIS kring Big Bang, så jag är ledsen att behöva göra dig besviken, men Big Bang är fortfarande bara en TRO...
Förresten, är det rationellt att tro att en Gud, en Högre Intelligens, hade skapat Universum genom en "blind", slumpartad "Smäll"...