2006-12-28, 22:38
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Som sagt, gorillan har aldrig haft svans...sedan att man i gorillans släktträd skulle stöta på konstiga avarter, får stå för dig och alla andra evolutionstroende...

Du bryr dig inte alls om dessa "avarter", du funderar inget?
Citera
2006-12-28, 23:13
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Du bryr dig inte alls om dessa "avarter", du funderar inget?

Som jag redan antydde, i gorillans släktträd hittar vi bara gorillor, i människans människor, i fiskens fiskar (och nej, de bosatte sig INTE på landbacken!)...sedan om du vill tro på att fisken blev till en gorilla efter en massa påstådda "led"... ...det får stå för dig och dina gelikar...

Alla arter är UNIKA och har så alltid varit!
Citera
2006-12-28, 23:32
Medlem
Försöksdjurs avatar
Förstår du inte att evolutionen är en stegvis process som sker långsamt. Fisken behöver inte helt plötsligt "bosatts" sig på land, det har skett genom en stegvis förändring och tagit långtid.

Jag skrev ett exemple hur Richard Dawkins förklarade en viss plattfisk.
Citera
2006-12-28, 23:33
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Som jag redan antydde, i gorillans släktträd hittar vi bara gorillor, i människans människor, i fiskens fiskar (och nej, de bosatte sig INTE på landbacken!)...sedan om du vill tro på att fisken blev till en gorilla efter en massa påstådda "led"... ...det får stå för dig och dina gelikar...

Alla arter är UNIKA och har så alltid varit!

Helt fel. I gorillans släktträd hittar vi även chimpanser, människor, babianer och en rad andra apliknande varelser. Om du har problem att förstå artklassificering och arttillhörigheter så kan nog folk förtydliga det hela för dig så du slipper göra dig till åtlöje hela tiden.
Citera
2006-12-28, 23:49
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeytronic
Du verkar ha hängt upp dig på orden "skapats" och "födelse". Varken Big Bang teorin eller alternativen till den säger något om vem eller vad som har skapat universum.

Så med andra ord håller Big Bang-förespråkarna det öppet kring Vem/Vad som skapat Universum?

Och jag som uppfattat det här på Flashback som att Big Bang skulle ha kommit från "Ingenting"...

OK, tack för upplysningen!

Citat:
Du verkar tycka det är rimligt att universum har en början och att det har skapats. Vad är det då som hindrar att det skapades enligt Big Bang teorin och att det var en "avatar" som satte igång det hela? Du har ju fritt fram att välja din skapare själv, det är ju en trosfråga, men det hindrar ju inte att du kan tro på Big Bang teorin för universums utveckling EFTER själva skapelseögonblicket.

En Avatar/Högre Intelligens, skulle knappast Skapa Universum på det sätt som nu Big Bang-teorin menar att Universum skapats på...slumpvisa explosioner och fyrverkerier utan någon som helst medveten styrning bakom ...nej...lite mer ordning och reda och struktur i det hela om det är en Högre Intelligens bakom...

Därav att jag så starkt motsätter mig den ologiska kombinationen Stora Smällen och Högre Intelligens... :thumbsdow

Citat:
Jag är övertygad att det finns drösvis med fysiker och kosmologer som är troende kristna och som TROR att det var gud som satte igång Big Bang. Eftersom dom är vetenskapsmän så försöker dom dock inte blanda ihop TRO och VETANDE. Det finns gott om plats för båda de begreppen inom en person utan att dom behöver hamna i konflikt. En troende fysiker försöker inte härleda ekvationen för guds existens eller så, han försöker bara tolka det man kan se och observera på ett rationellt sätt.

Jag anser å det bestämdaste att även Big Bang-teorin rör sig inom TRONS domäner...man VET INTE ännu om det gått till på det sättet, det är fortfarande en TRO, vi har inga handfasta BEVIS kring Big Bang, så jag är ledsen att behöva göra dig besviken, men Big Bang är fortfarande bara en TRO...

Förresten, är det rationellt att tro att en Gud, en Högre Intelligens, hade skapat Universum genom en "blind", slumpartad "Smäll"...
Citera
2006-12-29, 00:03
Medlem
Mankans inlägg får det att krypa innanför skinnet på mig. Jag vet inte varför, men jag fylls av en sådan klåda och avsky så jag vet inte vad jag ska ta mig till. Ohyra är ett ord som ständigt dyker upp i mitt inre. Något som förstör och ställer till det och som är omöjligt att utrota. Usch.
Citera
2006-12-29, 00:06
Medlem
Mankan, kan du nämna en enda sanning som är 100% absolut och som har bevis som inte går att motbevisa?
Big bang-teorin är just en teori. Att påstå att den inte har några bevis är skitsnack. Det finns många observationer som stödjer den och den är den teori som har överlägset starkast grund att stå på. Punkt slut
Citera
2006-12-29, 00:12
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Navigator
Ja? Och? BB förutsätter att universum har en början, vart vill du komma med det? Det gör väl dina skapelseberättelser också?

Skillnaden är att BB-troende tror att Universum har en början utan en Orsak, man tror på den gudomliga slumpen istället...

Citat:
En analogi: Inom medicinen kan man prata om hur ett foster utvecklas från befruktat ägg fram till idag. Detta är medicinsk vetenskap. Hur ägget blev befruktat är totalt irrelevant. Var det missionären? Var det en gruppvåldtäkt utförd av tio sjörövare? Var det en provrörsbefruktning? Var det CIA? Var det jungfrufödsel? Det kan vara intressant i andra sammanhang, men har ingen som helst betydelse för den medicinska vetenskapen om fostrets utveckling. Förstått?

BB är en modell för att beskriva hur universum utvecklats från skapelsen till idag. Detta är kosmologisk vetenskap. Hur skapelsen uppstod är totalt irrelevant. Var det en "avatar"? Var det tio sjörövare? Var det CIA? Var det skapelse ur ingenting? Det kan vara intressant i andra sammanhang, men har ingen som helst betydelse för den kosmologiska vetenskapen om universums utveckling. Förstått?

Men själva medgivandet att även det "kosmiska ägget" blev befruktat, precis som ett däggdjurs ägg, innebär ju de facto ATT det finns en Orsak bakom befruktningen... ...för vare sig du eller jag är så dumma att vi tror att en befrukting, vare sig vi pratar om däggdjurs ägg eller det kosmiska ägget, kan ske utan att det är NÅGON som har befruktat det, sedan om det var CIA eller JESUS som befruktade ägget är av underordnad betydelse...
Citera
2006-12-29, 00:26
Medlem
Navigators avatar
Citat:
Så med andra ord håller Big Bang-förespråkarna det öppet kring Vem/Vad som skapat Universum?
Äntligen!

Citat:
Och jag som uppfattat det här på Flashback som att Big Bang skulle ha kommit från "Ingenting"...

OK, tack för upplysningen!
De flesta tror det ja. Detta har dock ingenting med BB att göra, det är bara deras högst personliga tro.

En Avatar/Högre Intelligens, skulle knappast Skapa Universum på det sätt som nu Big Bang-teorin menar att Universum skapats på...slumpvisa explosioner och fyrverkerier utan någon som helst medveten styrning bakom...nej...lite mer ordning och reda och struktur i det hela om det är en Högre Intelligens bakom...

Därav att jag så starkt motsätter mig kombinationen Stora Smällen och Högre Intelligens... :thumbsdow

Jag anser å det bestämdaste att även Big Bang-teorin rör sig inom TRONS domäner...man VET INTE ännu om det gått till på det sättet, det är fortfarande en TRO, vi har inga handfasta BEVIS kring Big Bang, så jag är ledsen att behöva göra dig besviken, men Big Bang är fortfarande bara en TRO...

Förresten, är det rationellt att tro att en Gud, en Högre Intelligens, hade skapat Universum genom en "blind", slumpartad "Smäll"...

Det här borde väl avgöra saken att den här tråden hör hemma i religion, paranormala saker eller filosofi? Och att den saknar existensberättigande i vetenskapsforumet då den uppenbarligen endast handlar om tro? Någon som känner sig manad att flytta skiten?
Citera
2006-12-29, 00:27
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstream
Mankan, kan du nämna en enda sanning som är 100% absolut och som har bevis som inte går att motbevisa?

Ja, att du en vacker dag kommer att kila vidare...

Citat:
Big bang-teorin är just en teori. Att påstå att den inte har några bevis är skitsnack. Det finns många observationer som stödjer den och den är den teori som har överlägset starkast grund att stå på. Punkt slut

Så länge som det finns observationer som icke stödjer denna teori, så tänker jag ta den med en stor näve salt...t.ex. efter att man läst saker som detta:

http://www.sciencedaily.com/releases/2006/09/060905104549.htm

...så förstår man att BB-teorin har en LÅÅÅÅÅÅNG väg att gå, innan man överhuvudtaget kan komma och börja snacka om s.k. "bevis"...
Citera
2006-12-29, 00:34
Medlem
Navigators avatar
Citat:
Skillnaden är att BB-troende tror att Universum har en början utan en Orsak, man tror på den gudomliga slumpen istället...
Nej, det är DU som påstår att "BB-troende", som du kallar dem, tror det. Läs och begrunda: http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmgubbe

Citat:
Men själva medgivandet att även det "kosmiska ägget" blev befruktat, precis som ett däggdjurs ägg, innebär ju de facto ATT det finns en Orsak bakom befruktningen... ...för vare sig du eller jag är så dumma att vi tror att en befrukting, vare sig vi pratar om däggdjurs ägg eller det kosmiska ägget, kan ske utan att det är NÅGON som har befruktat det, sedan om det var CIA eller JESUS som befruktade ägget är av underordnad betydelse...
Det må så vara. Det är också frågor som hör hemma i religion och inte i vetenskap. BB-behandlar hur utvecklingen gått till. Reliogion behandlar varför. Jag tror du får bättre svar på dina funderingar om du håller dig till rätt forumdel.
Citera
2006-12-29, 00:37
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Navigator

Det här borde väl avgöra saken att den här tråden hör hemma i religion, paranormala saker eller filosofi? Och att den saknar existensberättigande i vetenskapsforumet då den uppenbarligen endast handlar om tro?

Vad anser du själv, anser DU att Big Bang-teorin bara är en tro?

Skulle inte tro det va...ej heller det vetenskapliga etablissemanget, som anser att det är närmast ett helgerån att ifrågasätta BB-teorin...

Så du får nog allt vänta ett antal år till innan den gängse uppfattningen kommer bli att BB-teorin egentligen till stora delar bara är en tro...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in