2007-09-29, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Slå upp en Bibel.

När Gud börjar skapa på "första dagen", är jorden redan skapad.

Den skapades i "begynnelsen"

Jorden kan vara miljontals år gammal. För det finns inget angivet NÄR "begynnelsen" är.

Dags att logga ut, trevlig helg alla på tråden.

Så då står det alltså inte i bibeln att Gud skapade jorden?
Citera
2007-09-29, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kb_ck
Att jorden skulle vara 6000 år kommer från biskop Ussher som beräknade skapelsetidpunkten utifrån bibelns släktträd. Han beräknade den till kvällen till den 23 oktober 4004 BCE.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ussher

Jorden var redan skapad när Gud startade på första skapelsedagen............
Citera
2007-09-29, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av master_abi
Så då står det alltså inte i bibeln att Gud skapade jorden?

Först står.

I "begynnelsen" skapade Gud himlarna och jorden.

Första skapelsedagen skiljer han land från vatten därför att jorden var redan skapad.

Hoppas jag har svarat på nåt i alla fall, nu måste jag faktiskt dra. Hej så länge.
Citera
2007-09-29, 19:58
Bannlyst
Citat:

Så skapelseberättelsen handlar alltså om två olika skapelseförlopp som inte skall blandas ihop med varandra? Om det nu verkligen är så det hela skall tolkas, så kan man ju undra varför inte detta har framgått mer tydligt i Bibeln.
Citera
2007-09-29, 20:00
Medlem
Citat:
Nästa sak är tid...........

En dag för Gud är 1000 år för oss står det i Bibeln. Det skulle aldrig funnits tid för en evolution.

Psaltaren, 90 Psalmen vers 4

Petrus' andra brev, 3 Kapitlet vers 8

Det står ju även att tusen år är som en dag. I mina öron låter det som att alla tidsintervall är likadana för din Gud.
Citera
2007-09-29, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Så skapelseberättelsen handlar alltså om två olika skapelseförlopp som inte skall blandas ihop med varandra? Om det nu verkligen är så det hela skall tolkas, så kan man ju undra varför inte detta har framgått mer tydligt i Bibeln.

I begynnelsen skapade Gud "himlarna och jorden", alltså universum och jorden.

När vi sedan går till (vanliga) skapelseberättelsen som gick på 6 dagar så skiljer han land från vatten och skapar en atmosfär till jorden. Det tar tusen år bara det, för hela första dagen går åt.

"Begynnelsen" hör inte till de 6 dagarna så det kan mycket väl ha tagit Gud ganska lång tid att skapa universum och jorden.
Citera
2007-09-29, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av master_abi
Det står ju även att tusen år är som en dag. I mina öron låter det som att alla tidsintervall är likadana för din Gud.

Det finns i Bibeln bara för att vi skall förstå hur lång tid det tog för Gud att skapa oss och djuren. Gud ser säkerligen inte allt som "en dag" eller tusen år.

För det finns många tidsangivelser i Bibeln.

Nu har jag svarat i alla fall, och nu kan jag inte svara förrän imorgon. Nu skall jag iväg, hej och trevlig kväll alla.
Citera
2007-09-29, 20:15
Medlem
Citat:
Skapelse och evolution är inte samma sak.

Och Gud sade: »Frambringa vattnet ett vimmel av levande
varelser; flyg också fåglar över jorden under himmelens fäste.»

21. Och Gud skapade de stora havsdjuren och hela det stim av levande
varelser, som vattnet vimlar av, efter deras arter, så också alla
bevingade fåglar, efter deras arter. Och Gud såg att det var
gott.

22. Och Gud välsignade dem och sade: »Var fruktsamma och föröken
er, och uppfyllen vattnet i haven; föröke sig också fåglarna på
jorden.»

23. Och det var afton, och det var morgon, den femte dagen.

24. Och Gud sade: »Frambringa jorden levande varelser, efter deras
arter, boskapsdjur och kräldjur och vilda djur, efter deras
arter.» Och det skedde så;

25. Gud gjorde de vilda djuren, efter deras arter, och
boskapsdjuren, efter deras arter, och alla kräldjur på marken,
efter deras arter. Och Gud såg att det var gott.

Nästa sak är tid...........

En dag för Gud är 1000 år för oss står det i Bibeln. Det skulle aldrig funnits tid för en evolution.

Psaltaren, 90 Psalmen vers 4

Petrus' andra brev, 3 Kapitlet vers 8

Ok, men om nu begynnelsen av skapelsen kan lika gärna vara för flera miljoner år sedan bara det att alla liv kom till under de 7 dagarna för ca 6000 år sedan. Och om de 7 dagarna egentligen var 1000 år st så kan man säga att det inte fanns något liv alls på jorden för mer än 7000 + 6000 = 13000 år sedan? Eller räknar jag fel?

Och hur snabbt lyckades djuren efter syndafloden att sprida sig över jordens alla hörn igen? Eller gjorde gud det åt dem också? Om nu gud hjälpte till att samla ihop och sedan sprida alla djur varför hålla på och be Noa att samla in dem? Varför inte bara be Noa bygga en båt och sätta sig på den så kirrar gud resten? Känns meningslöst att sätta dem på en båt när gud sedan ändå måste sprida dem för hand efteråt.

Och slutgiltiga frågan: Hur vare nu med dinosaurierna? Vart i biblen kan man tolka det som att gud la alla dessa ben i marken för att förvirra oss?
Citera
2007-09-29, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Ok, men om nu begynnelsen av skapelsen kan lika gärna vara för flera miljoner år sedan bara det att alla liv kom till under de 7 dagarna för ca 6000 år sedan. Och om de 7 dagarna egentligen var 1000 år st så kan man säga att det inte fanns något liv alls på jorden för mer än 7000 + 6000 = 13000 år sedan? Eller räknar jag fel?

Och hur snabbt lyckades djuren efter syndafloden att sprida sig över jordens alla hörn igen? Eller gjorde gud det åt dem också? Om nu gud hjälpte till att samla ihop och sedan sprida alla djur varför hålla på och be Noa att samla in dem? Varför inte bara be Noa bygga en båt och sätta sig på den så kirrar gud resten? Känns meningslöst att sätta dem på en båt när gud sedan ändå måste sprida dem för hand efteråt.

Och slutgiltiga frågan: Hur vare nu med dinosaurierna? Vart i biblen kan man tolka det som att gud la alla dessa ben i marken för att förvirra oss?

Okey, bara det här då, sen måste jag dra.

Du räknar helt rätt och jag har inga invändningar. Men lägg också märke till att Gud säger inget om tiden FÖRE skapelsedagarna mer än det att han låter oss veta att himlarna och jorden skapades i "begynnelsen".

OM Gud någonsin gjorde nåt försök till att skapa en livsform på jorden FÖRE dessa skapelsedagar, så berättar han inte om det. Därmed inte sagt att det ÄR så, men en tänkbar möjlighet kanske om det nu finns liv som är äldre än de 13-14.000 åren det rör sig om.
Citera
2007-09-29, 20:22
Medlem
kb_cks avatar
Citat:
James Ussher var så klart dåligt påläst, ärkebiskop å allt. På 1600-talet hade man dålig uppfattning om jordens och universums ålder så man behövde inte tolka bibeln så hårt.
Citera
2007-09-29, 20:28
Medlem
Citat:
Okey, bara det här då, sen måste jag dra.

Du räknar helt rätt och jag har inga invändningar. Men lägg också märke till att Gud säger inget om tiden FÖRE skapelsedagarna mer än det att han låter oss veta att himlarna och jorden skapades i "begynnelsen".

OM Gud någonsin gjorde nåt försök till att skapa en livsform på jorden FÖRE dessa skapelsedagar, så berättar han inte om det. Därmed inte sagt att det ÄR så, men en tänkbar möjlighet kanske om det nu finns liv som är äldre än de 13-14.000 åren det rör sig om.

Ok. Då hänger jag med hur du tänker.
Citera
2007-09-29, 20:41
Bannlyst
Citat:
I begynnelsen skapade Gud "himlarna och jorden", alltså universum och jorden.

När vi sedan går till (vanliga) skapelseberättelsen som gick på 6 dagar så skiljer han land från vatten och skapar en atmosfär till jorden. Det tar tusen år bara det, för hela första dagen går åt.

"Begynnelsen" hör inte till de 6 dagarna så det kan mycket väl ha tagit Gud ganska lång tid att skapa universum och jorden.

Om vi för skojs skull säger att detta stämmer så kan man ju verkligen undra varför inte mer krut lades från Gud - eller vems ord Bibeln än beskriver - på att verkligen förklara hur universum skapades. Detta hade ju åtminstone - om inte annat - sparat er kreationister en jävla massa energi och huvudbry som nu går åt för att försöka täppa till alla falluckorna i er version om hur universum, jorden, livet och människan kom till varande.

"Big Bang" och evolutionen må kanske fortfarande till viss del vara teorier, men de är oändligt mycket mer hållbara och plausibla än skapelseberättelsen. Period.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in