Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Ok, men om nu begynnelsen av skapelsen kan lika gärna vara för flera miljoner år sedan bara det att alla liv kom till under de 7 dagarna för ca 6000 år sedan. Och om de 7 dagarna egentligen var 1000 år st så kan man säga att det inte fanns något liv alls på jorden för mer än 7000 + 6000 = 13000 år sedan? Eller räknar jag fel?
Och hur snabbt lyckades djuren efter syndafloden att sprida sig över jordens alla hörn igen? Eller gjorde gud det åt dem också? Om nu gud hjälpte till att samla ihop och sedan sprida alla djur varför hålla på och be Noa att samla in dem? Varför inte bara be Noa bygga en båt och sätta sig på den så kirrar gud resten? Känns meningslöst att sätta dem på en båt när gud sedan ändå måste sprida dem för hand efteråt.
Och slutgiltiga frågan: Hur vare nu med dinosaurierna? Vart i biblen kan man tolka det som att gud la alla dessa ben i marken för att förvirra oss?
Okey, bara det här då, sen måste jag dra.
Du räknar helt rätt och jag har inga invändningar. Men lägg också märke till att Gud säger inget om tiden FÖRE skapelsedagarna mer än det att han låter oss veta att himlarna och jorden skapades i "begynnelsen".
OM Gud någonsin gjorde nåt försök till att skapa en livsform på jorden FÖRE dessa skapelsedagar, så berättar han inte om det. Därmed inte sagt att det ÄR så, men en tänkbar möjlighet kanske om det nu finns liv som är äldre än de 13-14.000 åren det rör sig om.