2007-09-04, 13:19
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Den stora skillnaden är att Bibeln är skriven under ganska lång tid av olika människor med olika bakgrunder som inte ens kände varandra. Deras böcker blev till en enda bok, Bibeln. Som stämmer från pärm till pärm.

Kan du ge ett konkret exempel på vad som inte skulle kunna stämma? Böckerna behandlar olika saker. Även om det ganske har ett grundtema så finns det väl egentligen ingenting i t ex Moseböckerna som kunde gå emot profeterna, eller profeterna som kunde gå emot Matteus. Särskilt med tanke på att Matteus säkerligen kunde recitera samtliga Moseböcker rätt ur minnet och kunde övriga böcker mycket väl.
Citera
2007-09-04, 13:19
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
kb ck

Har du klurat ut varför vi inte använder mer än en liten del av hjärnans kapacitet innan det är dags att dö? Vi skulle säkerligen ha lagringsmöjligheter för lång lång tid till.
Källa tack. Det där är en s.k. faktoid som sprids överallt men det finns inga undersökningar som stöder den.
Den hör ihop med påståenden som att det är kräkmedel i sprit och glas i snus....
Citera
2007-09-04, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Läser du inte vad folk skriver till dig? BB är inte en teori som förklarar hur det startade!!! Hur många ggr måste det påpekas för dig? BB tar inte ställning till vad som hände innan!

Du är välkommen att bidra till vår förståelse för VAD som hände innan. Om du väljer att tro att Gud startade det så är det helt ok med mig, MEN det är inget vetenskapligt argument att bara påstå det! Det är per definition pseudovetenskap! DÄRFÖR hör inte en sådan diskussion hemma i en vetenskaplig debatt. Kan du hålla med om det? Varför inte?

Då har vi alltså en stor brist, vi vet inte varför eller hur big bang startade. Anser du det viktigt att få reda på det?

Citat:
Ursprungligen postat av gral
Läs svaret ovan! Jag är astronom och inte biolog så jag kan inte detaljerna om evolutionsteorin. Vad jag tror att jag vet är att den inte försöker förklara HUR livet startade utan bara HUR det utvecklas!

Din fråga "Hur startades en evolution?" är nog en intressant fråga att diskutera, men återigen, om du slänger in Gud utan vetenskapliga argument, så är det inte en vetenskap! Punkt!

Kan du vara snäll och svara på min ursprungliga fråga nu. Varför är det ett problem för evolutionsteorin att det finns ett hajfosil som inte ser ut att ha förändrats på 400 millioner år?

edit: Rättar en del svenska tecken. Skriver på ett engelskt tangentbord utan svenska tecken, så det blir ofta fel ser jag... Sorry för det!

Anser du det vara viktigt att få reda på hur livet startade?

Hmm, har vi något mer vi inte vet ursprunget till?

Jorden?

Vet vi det?
Citera
2007-09-04, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Vad jag har förstått är det en myt att vi endast använder en liten del av vår hjärna; eller menar du just innan dödsögonblicket?

Vidare kan ju du säkert förklara dessa ting med din teori. Jag har alltid undrat varför Gud gav människan så många helt onödiga defekter. Varför gav han oss en blindtarm? Varför måste vi ibland göra våra behov? Äta? Sova?

Låt oss säga så här, om jag levde i 200 år, skulle då min hjärna ta "slut" pga att jag utnyttjat allt som finns. Jag skulle alltså inte kunna lära mig något nytt?

Läst nåt om hjärnan?
Citera
2007-09-04, 13:23
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Du undviker frågan igen. Varifrån kom den första hönan? Den första av alla arter? Poppar de upp från tomma intet eller har du helt enkelt inte tänkt på det? Varifrån kom den första cellen enligt din teori? Spontant uppdykande från andevärlden eller vad?

Det finns en utmärkt förklaring inom evolutionsteorin varifrån könen kom då dessa ökar anpassningsförmågan och den genetiska variationen...

Alla djurarter tog sin början från en ursprunglig stamfader!

Tuppen och Hönan skapades givetvis samtidigt, för hur skulle annars reproduktionen gå vidare...
Citera
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Har du klurat ut varför vi inte använder mer än en liten del av hjärnans kapacitet innan det är dags att dö?
Har du inte klurat ut att det är en myt?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Källa tack. Det där är en s.k. faktoid som sprids överallt men det finns inga undersökningar som stöder den.
Den hör ihop med påståenden som att det är kräkmedel i sprit och glas i snus....

Jag läste nånstans i siffror att vi knappt utnyttjar 1% av vad som finns under en normal livstid. Och det är säkert i underkant kan jag tänka mig.

Jag skall leta upp och posta här sen.
Citera
2007-09-04, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Har du inte klurat ut att det är en myt?

Okey, visa mig fakta och en motsats.
Citera
2007-09-04, 13:27
Bannlyst
Dessutom borde min hjärna redan nått sin maxkapacitet eftersom jag tar emot betydligt mer intryck än vanliga människor. Men det har den inte, jag lär mig massor varje dag.
Citera
2007-09-04, 13:28
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Låt oss säga så här, om jag levde i 200 år, skulle då min hjärna ta "slut" pga att jag utnyttjat allt som finns. Jag skulle alltså inte kunna lära mig något nytt?

Läst nåt om hjärnan?

Nu är jag inte neurolog så hjärnan är inte min specialitet om man säger så.

Dock skulle jag tro att detta exempel kan studeras hos dementa. Hos en person med Alzheimers t ex dör cellerna onormalt snabbt (motsats till Cancer kan man väl säga). Således "minskar" kapaciteten och till slut kommer man inte ens ihåg vad man gjorde dagen innan.

Dock förstår jag inte hur detta relaterar så mycket till varför evolutionsteorin inte är sann. Naturen skapar inte perfektion.
Citera
2007-09-04, 13:29
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Vad jag har förstått är det en myt att vi endast använder en liten del av vår hjärna; eller menar du just innan dödsögonblicket?

Vidare kan ju du säkert förklara dessa ting med din teori. Jag har alltid undrat varför Gud gav människan så många helt onödiga defekter. Varför gav han oss en blindtarm? Varför måste vi ibland göra våra behov? Äta? Sova?

Blindtarmen har vi ju redan svarat på...

Punkt 92:

http://www.flashback.org/showthread.php?p=8212167#post8212167

Blindtarmen:

Blindtarmen nämns ofta som ett exempel på ett organ som inte har någon funktion i kroppen och därför är "på väg ut", och att det alltså skulle vara ett bevis på att evolution äger rum.

Genom medicinsk forskning vet man nu att appendix är rik på lymfoida vävnader som producerar antikroppar och har alltså en funktion i kroppens immunförsvar, speciellt i tidiga barnaår. Dess strategiska läge gör den väl lämpad att bekämpa infektioner från mikroorganismer i tarmen. Blindtarmen har dessutom en rik bakterieflora som underlättar matspjälkningen. Undersökningar visar också att den hjälper till att bekämpa infektioner uppkomna av strålskador.

Blindtarmen är alltså inte alls "på väg ut", så visst behövs blindtarmen, även om man klarar sig hyfsat bra utan den. Kroppen klarar också av att bli av med armar, ben, ena njuren, halva levern...

Dessutom är blindtarmen rik på blodkärl, vilket kanske inte borde vara fallet om den är i färd med att tillbakabildas och "på väg ut" enligt det evolutionistiska tankesättet.

Blindtarmen räknades länge till de s.k. rudimentära organen, dvs organ som saknade funktion och som man trodde därför var "rester" från evolutionen. I början av 1900-talet trodde man att det fanns ett 150-tal rudimentära organ hos människan, men allt eftersom tiden har gått har man insett att dessa organ visst har en funktion. Idag finns inga (eventuellt 1-2 stycken) som man fortfarande inte känner funktionen för, men det är förmodligen bara en tidsfråga innan vi får kunskap om vad de har för funktion.

Rudimentära organ har för länge sedan lämnats av kunniga evolutionister som bevis för utvecklingsläran. Tyvärr hänger de envist kvar i många av skolans läroböcker fortfarande. Av vad som från början såg ut som ett verkligt rudimentärt bihang, återstår endast en mental konstruktion, som dock visat sig vara långt svårare att amputera än dess fysiska motsvarighet.

Om evolutionen fortfarande pågick borde det ju finnas många "meningslösa" organ, men så är alltså inte fallet! Alla organ i vår kropp har en funktion, och det är ju ett argument för att det finns Någon som tänkt till när Han skapade oss!

Förresten, varför finns det ej heller några "slumrande organ", nya organ som är i färd att utvecklas...om nu evolutionen vore ett faktum?

Eller är det så, hemska tanke, att vi är skapade optimala som vi är, att det inte behövs någon flummig evolution...

Hemska tanke...
Citera
2007-09-04, 13:31
Bannlyst
Citat:
Nu är jag inte neurolog så hjärnan är inte min specialitet om man säger så.

Dock skulle jag tro att detta exempel kan studeras hos dementa. Hos en person med Alzheimers t ex dör cellerna onormalt snabbt (motsats till Cancer kan man väl säga). Således "minskar" kapaciteten och till slut kommer man inte ens ihåg vad man gjorde dagen innan.

Dock förstår jag inte hur detta relaterar så mycket till varför evolutionsteorin inte är sann. Naturen skapar inte perfektion.

Du kan inte ta med åldrande. Jag pratar om att leva under lång tid utan att åldras alls. Den kapaciteten finns redan i hjärnan har jag läst. För vi borde egentligen inte åldras vad jag vet. Stämmer det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in