2007-04-29, 13:30
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Är detta inlägg ett skämt?? Swedenborg och Augustinus?? Men hallå lite kontakt med verkligheten måste man väl ha...

Augustinus bör man dock inte avfärda helt. Hans böcker och tankar studeras av nästan alla som läser t.ex. statsvetenskap.

Augustinus i ankytning till evolutionen har jag dock ingen uppfattning om.
Citera
2007-04-29, 15:35
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Starta gärna en ny tråd så kan jag låsa denna och hålla den nya synnerligen fri från pseudovetenskapligt trams och kreationistiska tankegångar

Varför i hela friden låsa denna aktiva tråd?

Här diskuterar vi Big Bang-teorins problem och brister och Majavas frågeställningar berör just detta (förutom mina inlägg kring problemet med Big Bang och evolutionen utan inre styrning; dvs ett bakomliggande medvetande) och är ytterst intressanta!

Citat:
Ursprungligen postat av Majava

1) Universum är alldeles för likformigt. Delar av universum som aldrig varit i kontakt med varandra ser alldeles för lika ut.

2) När energi blir materia säger E=mc^2 att det ska bli lika mycket antimateria. Varför blev det inte det?

3) Galaxerna var på plats för tidigt. Redan efter 500 miljoner år verkar det ha funnits galaxer med stjärnor i (det borde ta mycket längre tid innan tillräckligt med materia samlats på ett och samma ställe). Det saknas tecken på den första generationen stjärnor.

Såå, ni som förfäktar Big Bang-teorin, vad har ni för motargument kring dessa invändningar?

Om inte Quantilho gillar mina inlägg kring Big Bangs stora problem så tvingas jag väl vara tyst här medan ni svarar på Majavas frågeställningar!
Citera
2007-04-29, 16:10
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Varför i hela friden låsa denna aktiva tråd?

Här diskuterar vi Big Bang-teorins problem och brister och Majavas frågeställningar berör just detta (förutom mina inlägg kring problemet med Big Bang och evolutionen utan inre styrning; dvs ett bakomliggande medvetande) och är ytterst intressanta!

Om inte Quantilho gillar mina inlägg kring Big Bangs stora problem så tvingas jag väl vara tyst här medan ni svarar på Majavas frågeställningar!

För att dina så kallade "invändingar" har att göra med varför universum skapades eller är baserade på dina personliga åsikter, alternativt misstolkningar utav BB-teorin så är det inte speciellt givande diskussioner som förs här. Tråden är mer en "kreationism vs vetenskap"-monolog från din sida eftersom du selektivt väljer att undvika vissa motfrågor gång på gång samt besvarar dina egna straw-man-utlägg.
Citera
2007-04-29, 16:22
Medlem
Citat:
Starta gärna en ny tråd så kan jag låsa denna och hålla den nya synnerligen fri från pseudovetenskapligt trams och kreationistiska tankegångar
Big bang-kreationismen är pseudovetenskapligt trams.

Fortsätt däremot att diskutera förklaringen till rödförskjutningen som är feltolkad som en fartrelaterad dopplereffekt och en skenbar följd av rymdens expansion.

Jag har visat att samma lagbundna entropiförskjutning gäller för
elektrodynamisk energi ("ljus" - konstanten 6,6*10^-34)
aerodynamisk energi (ljud - konstanten 10^-4)
hydrodynamisk energi (vatten - konstanten 0,17)

Hubble och Planck fann samma fenomen men gjorde olika feltolkningar.

Detta är fakta som var och en kan kontrollera och förstå och som leder vidare till nya intressanta insikter utan metafysiska fantasier.

www.theuniphysics.info
Citera
2007-04-29, 16:23
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
För att dina så kallade "invändingar" har att göra med varför universum skapades eller är baserade på dina personliga åsikter, alternativt misstolkningar utav BB-teorin så är det inte speciellt givande diskussioner som förs här. Tråden är mer en "kreationism vs vetenskap"-monolog från din sida eftersom du selektivt väljer att undvika vissa motfrågor gång på gång samt besvarar dina egna straw-man-utlägg.

Eftersom Big Bang har med Skapelsen att skaffa, så är det inte så underligt att diskussionen ibland rör vid själva Orsaken till den...

Dessutom visste jag inte att "vetenskapen" i just fallet kring Bing Bang totalt negligerar kausaliteten, orsakssambanden, vilket annars tillhör vetenskapens adelsmärke, men tyvärr vad gäller just Big Bang så verkar många känna sig riktigt obekväma när kausalitetsdiskussionen förs fram...så förlåt...

Alla vi som diskuterar här baserar väl vår diskussion på våra personliga åsikter...eller?

Vem avgör om diskussionerna är givande eller inte?

Jag undviker inte selektivt motfrågor, och för ingen monolog här, utan svarar på det mesta så gott jag kan...
Citera
2007-04-29, 16:34
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majava

1) Universum är alldeles för likformigt. Delar av universum som aldrig varit i kontakt med varandra ser alldeles för lika ut.

2) När energi blir materia säger E=mc^2 att det ska bli lika mycket antimateria. Varför blev det inte det?

3) Galaxerna var på plats för tidigt. Redan efter 500 miljoner år verkar det ha funnits galaxer med stjärnor i (det borde ta mycket längre tid innan tillräckligt med materia samlats på ett och samma ställe). Det saknas tecken på den första generationen stjärnor.
Citat:
Såå, ni som förfäktar Big Bang-teorin, vad har ni för motargument kring dessa invändningar?
Vad anser du själv? Mig veterligen förklarar inte bibeln något av ovanstående?. Fast jag får be dig besvara den frågan i rätt tråd.

Jag undrade förrsten en sak. Du hävdade att Bibeln är sann eftersom den överlevt så länge i människans kultur. Som du kanske glömt påpekade jag då att Aisipos fabler är flera hundra år äldre än Nya Testamentet. Detta måste innebära att du inte anser fablerna vara just fabler uatn dagsens sanning? Eller hur ställer du dig till det?
Följdfrågan blir då följdaktligen: hur gammalt måste ett verk vara för att vara sant? Om Rödluvan & Vargen finns kvar i människans berättarvärld om, tusen år. Är den så sann? Eller kommer du att erkänna att även sagor kan överleva i tvåtusen år?

Edit: det blev visst mer än en följdfråga.

Edit2:
Citat:
Jag undviker inte selektivt motfrågor, och för ingen monolog här, utan svarar på det mesta så gott jag kan...
Bra, då kan jag förvänta mig ett svar snart?

Menar du förresten att du slumpmässigt undviker följdfrågor?
Citera
2007-04-29, 16:39
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Jag undrade förrsten en sak. Du hävdade att Bibeln är sann eftersom den överlevt så länge i människans kultur. Som du kanske glömt påpekade jag då att Aisipos fabler är flera hundra år äldre än Nya Testamentet. Detta måste innebära att du inte anser fablerna vara just fabler uatn dagsens sanning? Eller hur ställer du dig till det?

Bibeln...varför i herrens namn drar du fram Bibeln i denna diskussion?
Citera
2007-04-29, 16:43
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Ingvar
Fortsätt däremot att diskutera förklaringen till rödförskjutningen som är feltolkad som en fartrelaterad dopplereffekt och en skenbar följd av rymdens expansion.

Detta är fakta som var och en kan kontrollera och förstå och som leder vidare till nya intressanta insikter utan metafysiska fantasier.

www.theuniphysics.info

Tack!

Ännu en intressant frågeställning kring Big Bang-teorin som tarvar en förklaring!
Citera
2007-04-29, 17:01
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Ingvar
Big bang-kreationismen är pseudovetenskapligt trams.

www.theuniphysics.info

Varför talar din påstådda (skriver påstådda eftersom jag inte satt mig in tillräckligt i ämnet för att verifiera om jag instämmer eller inte) feltolkning av rödförskjutningen emot big bang-teorin?
Citera
2007-04-29, 17:12
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Bibeln...varför i herrens namn drar du fram Bibeln i denna diskussion?
Helt rätt. Inlägget om Bibeln var författav av Sten.b. Jag förväxlade er båda. My bad.

Dock undrar jag om du slumpmässigt ignorerar att svara på frågor?
Citera
2007-04-29, 17:17
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Slår upp min uppslagsbok:
Evolution = Utveckling av livsformer från lägre till högre stadier...

Citat:
Du har inte lust att ge oss namnet på det uppslagsverket?
Norstedts Svenska Ordbok...

Dessutom bekräftar Prismas Uppslagsbok detta:

Evolutionsteorin = Teorin att den nu levande djur- och växtvärlden tillkommit genom en utveckling från lägre, enklare till högre, mera komplicerat byggda former

Så vad har finkens anpassningsbara näbb som blir större och mindre omvartannat beroende på klimatet att göra med nån makroevolution?

Vad säger ni?
Citera
2007-04-29, 17:57
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Helt rätt. Inlägget om Bibeln var författav av Sten.b. Jag förväxlade er båda. My bad.

Dock undrar jag om du slumpmässigt ignorerar att svara på frågor?

Jag har så otroligt många inlägg att svara på runt hela Forumet så det kan finnas olika anledningar till att jag inte svarat på alla frågor:

1) Jag har missat frågan.

2) Jag inte känner mig tvungen att svara på alla slumpfrågor.

3) Jag ignorerar icke slumpmässigt; ignorering är en medveten handling, medan slumpen är ett fantasifoster.

4) Jag är inte allvetande.

5) Jag har svarat på samma fråga ett antal gånger tidigare.

6) Jag inser att frågeställaren inte har lärt sig ett jota från tidigare svar.

7) Jag inte har tid att svara på precis allting.

8) Jag kanske tappar intresset att svara till individer som häcklar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in