2007-06-25, 16:23
Medlem
Hej

Har fått ett uppdrag att fixa en grannes dator. Han har fått den av ett företag. Företaget har fixat Windows 98 till honom och lite antivirus och så. Men dom glömde lägga ihop alla diskarna till en.

Så nu finns det 4st

C:
D:
E:
F:

Alla på 2 Gb var.

Hur får man fram "Diskhantering" på Windows 98? Det är lätt på XP. Men fattar noll på Windows 98...
Citera
2007-06-25, 16:35
Medlem
jag har för mig att jag på den tiden körde något som hette fdisk som fanns på en win98 startdiskett men idag finns det program som man kan installera och ta bort partioner med fast dessa kostar pengar
Citera
2007-06-25, 17:16
Medlem
Jo jag såg det. Finns det inga gratis alls? Eller iallafall en test version. För behöver fixa innan denna veckan är slut... Så det är lite kris typ.
Citera
2007-06-25, 17:30
Medlem
här kan du ladda hem en trial version

http://www.partition-manager.com/demo.htm
Citera
2007-06-25, 18:14
Medlem
Ok tack. Men vilken av dom 4a ska jag prova?

Dom med Server i namnet låt ju som jag inte ska ha eller?

Och kommer den funka eller kan man bara prova men att den inte tar bort dom på riktigt eller så?
Citera
2007-06-25, 19:03
Moderator
Falukropps avatar
Bryr du dig inte om datan på partitionen, så boota upp den i dosläge (hamra F8-knappen i början av uppstarten så kommer du in i en meny där du kan välja det) och kör fdisk. Det är ganska självförklarande. Ta bort samtliga partitioner och gör en ny som täcker hela disken.
Installera sedan om win98.

Om vill ha kvar datan på disken så rekommenderar jag Acronis Disk Director.
Den hittar du enklast på thepiratebay. Ännu enklare är att plocka hem "Hiren's BootCD v9.1 incl. keyboard patch" från TPB, bränna ut, boota från skivan och leta upp Acronis Disk Director i menyerna där. Då slipper du knöla med att göra bootfloppys och sånt själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in