Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-04-26, 09:46
  #37
Medlem
InnesIs avatar
Le Grand Maître

Har inte tid att svara ingående just nu så i korthet:

Citat:
Men det är ju lätt att möta tex en jujutsumotståndare som inte har stående kompetens. Där blir ju allt man gör enkelt eftersom den inte kan försvara sig ordentligt.

Verkligen? Under vilka regler. För skulle en TKD kille möta en BJJ kille under regler som tillät både stående fighting och fighting på marken skulle jag sätta mina pengar på BJJ-killen.

Citat:
Du skriver att MMA är en blandning av tekniker, men som även andra i tråden påpekat å stämmer det inte i praktiken. De flesta MMAare tränar bara bjj/grappling.

Detta stämmer naturligtvis inte alls. Ingen MMA-fighter tränar enbart grappling. Att sedan de flesta skulle lägga upp träningen så är absurt. Du har aldrig tränat på en klubb som har MMA-pass eller har någon insikt i hur proffessionella fighters tränar eller hur?

Citat:
Du skriver att sporten hade blivit handikappad om man ändrat reglerna.Men hur hade en regeländring som premierat sparkutveckligen hämmat sporten?

På samma sätt som olympisk Judo och olympisk Brottning där sporten blivit hämmad av regeländringar och subjektiva poängsättningar.

Citat:
Och du skriver att du inte håller med om grobianiseringen av MMA. JAg vet att det finns undantag, men varje gång jag ser någon gala på TV, så består majoriteten av deltagarna av vanliga "gå-på-grobianer." Tatuerade från huvud till tå. Och de går på med vanliga boxar och vanliga lårsparkar. Hur många av dem har någon gång stretchat?. . .

. . . PS. du säger att grobianismens dagar är över inom MMA. Men är det därför som de vå senaste svenska MMA-hoppen var/är just fd grobianer? Dels en kriminell adhd-galning som stjäl handväskor och dels en fd gatufighter som gjorde Göteborgs gator osäkra.

Ja och nej. Att folk som utövar MMA kan vara korkade är inget jag säger något om. Däremot anser jag att de som atleter inte är "grobianer". Man tränar hårt och professionellt. När de går in i ringen handlar det inte om att gå rakt fram och leverera rallarsvingar utan om taktik och finess. Inte alltid men oftast.

Citat:
Det är helt rätt att man når lång på bara vilja, kamplust, aggression etc. Men syftet bakom all kampsport har genom alla tider varit just att tekniken ger övertaget - över grobianerna alltså.
MMA ändrar på det, tar bort det.

Nja. Det som MMA fighters gör är det som oftast är mest effektivt i en fight som sker under sådant reglemente. Och eftersom MMA kommer från att man velat ha så lite regler som möjligt för att se vad som är mest effektivt har sporten utvecklats som den gjort. Är du tekniskt överlägsen i TKD men går en MMA match har du antagligen en ganska liten chans till vinst tex.

Citat:
Det hade varit enkelt. En enkel regeländring där höga sparkar får högre poäng, hade kunnat göra under.

Men de sporter du talar om har väl inget element av markkamp i dem? Varför skulle någon nyttja fler höga sparkar när de blir som inbjudningar för en nedtagning? Och återigen är jag tveksam till fler poäng i MMA. Poängsättningen är problematisk som den är. Ska domare hålla på att bedömma varje spark och sätta poäng på varje teknik tror jag att sporten skulle lida. Det blir alltid så med för mycket poängtänk.

Och återigen, om du värderar det du säger att du värderar är det inte ypperligt att du då följer de sporter där du uppskattar där sådant lättare kan inkluderas utan att deltagarna riskerar för mycket negativt på att utföra teknikerna?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback