Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-24, 22:21
  #1
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Gör ni ensamturer när det är brist på kompisar eller helt enkelt för att det är en extrakrydda att sticka ut själv. Jag säger till min fru att jag ska göra en Mini Monsen så drar jag ett par nätter. Längsta jag gjort ensam var på skidor från Abisko till Nikkaluokta 5 dagar men Monsen var ute i 2år och 7 månader. Det kräver ett fantastiskt psyke även om han har sina hundar med sig.
Citera
2007-06-27, 13:49
  #2
Awaiting Email Confirmation
stinapinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Gör ni ensamturer när det är brist på kompisar eller helt enkelt för att det är en extrakrydda att sticka ut själv. Jag säger till min fru att jag ska göra en Mini Monsen så drar jag ett par nätter. Längsta jag gjort ensam var på skidor från Abisko till Nikkaluokta 5 dagar men Monsen var ute i 2år och 7 månader. Det kräver ett fantastiskt psyke även om han har sina hundar med sig.

Jorå, har vart ute 10d som längst, skönt att kunna ta det som man vill
Citera
2023-03-28, 17:42
  #3
Medlem
Sitter och ser om när han var Kanada:

https://youtube.com/playlist?list=PL...TJhwsvKhO-OW50

Undrar hur han fick all mat till sina hundar men även till sig själv?
Har sett att han fiskade stora fiskar men det var ju snö och is stora delar av året och då fick man aldrig se hur han fick mat.

Han sköt en älg i självförsvar och åt också samt sköt harar.
Måste ju haft med sig många kilo torrfoder åt hundarna annars.

Undrar också hur lagarna ser ut i kanada.
Han verkade ju ha kunnat skjuta och fiska som han ville.
Det skulle väl inte gå i Sverige där man måste ha jakt och fiskekort överallt.
Citera
2023-03-28, 21:45
  #4
Medlem
Monsen? Var det inte han som varvade sitt vildmarksliv med att ta in på hotell? Han hade väl aldrig varit ute längre än en månad i taget.

Eller var det han andra norska äventyraren. Minns fan inte.
Citera
2023-03-31, 18:32
  #5
Moderator
pbos avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Friluftsliv och vildmark
/Moderator
Citera
2023-04-02, 07:24
  #6
Medlem
immenhusens avatar
Denna serie är ju en klassiker från Monsen, när han tar sig an Nordkalotten under ett år.

https://tv.nrk.no/serie/et-aar-paa-t...ng/1/episode/8

Citat:
Ursprungligen postat av Plebejen
Monsen? Var det inte han som varvade sitt vildmarksliv med att ta in på hotell? Han hade väl aldrig varit ute längre än en månad i taget.

Eller var det han andra norska äventyraren. Minns fan inte.

Skulle inte förvåna mig!

/AI
Citera
2023-04-02, 10:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plebejen
Monsen? Var det inte han som varvade sitt vildmarksliv med att ta in på hotell? Han hade väl aldrig varit ute längre än en månad i taget.

Eller var det han andra norska äventyraren. Minns fan inte.

Nej, det var Kristoffer Clausen, en bloggare. Var liksom ute i vildmarken, men bodde på ett hotell i Torsby i Värmland..

Hans första och sista vildmarksäventyr..
Citera
2023-04-09, 06:35
  #8
Avstängd
Helvette vad björn det verkar vara i kanada.
Skulle gärna fara dit men samtidigt inte pga all björn.

Ser att nån skrivit i kommentarerna på youtube också att han inte verkar bry sig så mycket om sina hundar.
Håller nog med lite.

Tex att han låter hundarna simma rakt över en flera km stor sjö och sen verkar han paddlat fortare och så står han på land på andra sidan och tror hundarna drunknat för han hittar dom inte.
Hans ena hund förfrös ju också och fick sen kallbrand och dog och det är väl kanske inte lika illa eftersom en del hundar klarar sig bättre i kylan än andra och dom normalt ska tåla ligga ute i 30 minus.

Någon ställde även en fråga om mat, och det undrar jag också.
Någon som har koll?
För det verkar ju som att han endast bodde hemma hos folk några få gånger,även om det ibland var en längre tid på flera veckor.

För övrigt tragiskt att se alkoholen flöda bland urbefolkningen.
Det var ett problem då och det är ett problem även idag.
Regeringen borde införa strikta kontroller och förbud på alkohol där.
Citera
2023-04-09, 15:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Helvette vad björn det verkar vara i kanada.
Skulle gärna fara dit men samtidigt inte pga all björn.

Ser att nån skrivit i kommentarerna på youtube också att han inte verkar bry sig så mycket om sina hundar.
Håller nog med lite.

Tex att han låter hundarna simma rakt över en flera km stor sjö och sen verkar han paddlat fortare och så står han på land på andra sidan och tror hundarna drunknat för han hittar dom inte.
Hans ena hund förfrös ju också och fick sen kallbrand och dog och det är väl kanske inte lika illa eftersom en del hundar klarar sig bättre i kylan än andra och dom normalt ska tåla ligga ute i 30 minus.

Någon ställde även en fråga om mat, och det undrar jag också.
Någon som har koll?
För det verkar ju som att han endast bodde hemma hos folk några få gånger,även om det ibland var en längre tid på flera veckor.

För övrigt tragiskt att se alkoholen flöda bland urbefolkningen.
Det var ett problem då och det är ett problem även idag.
Regeringen borde införa strikta kontroller och förbud på alkohol där.


Hudson Bay är en del av Atlanten, inte en stor sjö. Det kan mycket snabbt blåsa upp kraftiga vindar. Du kanske inte sett DVD:n med extramaterial?

https://www.youtube.com/watch?v=FqZLKBi4sC4
Citera
2023-04-09, 15:35
  #10
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Jag gillade NRKs serie På tur med Lars Monsen när han blev nedsläppt nånstans mitt ute i nowhere med förbundna ögon och sen skulle ta sig i mål på några dagar.

Skönt avstressande program för en stadsråtta som mig.
Citera
2023-04-09, 15:49
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Hudson Bay är en del av Atlanten, inte en stor sjö. Det kan mycket snabbt blåsa upp kraftiga vindar. Du kanske inte sett DVD:n med extramaterial?

https://www.youtube.com/watch?v=FqZLKBi4sC4

19:14 i detta klipp kan du se hur hundarna simmar:
https://www.youtube.com/watch?v=3xP1rpYU2WY
Det verkar va i hudson bay so du säger.


Men jag är osäker på om det var just det illfället jag tänkte på, har för mig det var ett till där han stod länge och väntade på hundarna och han blev orolig att dom drunknat, och att det var när han korsade en större sjö.

Det du länkade till var ju faktiskt kul, och mn vet ju inte helt säkert hur mycket hjälp han får.
Allt vi ser är det han filmar.
Hur laddade han batterierna til kameran tex?
Dom brukar inte räcka många timmar per laddning.


Minns en sak jag reagerade lite på, och det var när han beställde hämtning med ett plan.
Han ringde i princip bara och sa han behövde hämtning och så kom dom.
Var det bestämmt sedan innan eller?
För det känns väl som man skulle behövt betala för sig först innan planet startade, eller iaf när planet anlände.
Kanske någon på redaktionen löste det åt honom?


Hur han lyckades överleva vintern hade jag velat veta.
För han var väl borta 2 vintrar?
Och spenderade en av dom med urbefolkningen.
När han sköt isbjörnen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback