Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-24, 03:17
  #1
Medlem
Snubbs avatar
Ramlade över detta klipp, där Margaret Thatcher försvarar sig mot oppositionen. Vilken show! Vilket drag! Tänk om Reinfeldt hade samma stil, och framförallt, samma politik...

http://www.margaretthatcher.org/spee...p?docid=110916

Gjordes inte en förändring i den svenska riksdagen för några år sedan, för att få till en livligare debatt? Det märkte i alla fall inte jag och flickvännen när var där för ett halvår sedan: det var tyst som i en gravkammare, förutom talarens monotona malande, mest för sig själv.
Citera
2007-06-24, 10:40
  #2
Medlem
Företagarsvinets avatar
Mkt underhållande.

Som englandsboende själv så kan jag rapportera att Thachter var, och är, hatad och älskad av lika många. Nästan alla medger dock att hon räddade England från undergång rent ekonomisk och återupprättade det brittiska anseendet i världen.

Oavsett hur man betraktar hennes arv så är det dock klart att hon var rätt kvinna för sin tid och en intelligent politiker med enorm retorik.
Citera
2007-06-24, 11:07
  #3
Medlem
Fruktpojkens avatar
Ja, hon var ju knappast en dålig politiker. Varför kan inte fler svenska kvinnliga politiker vara så här balla?
Det är så mycket fjollerier i Sverige, här hade vi en stenhård kvinna med bra drag i.
Citera
2007-06-24, 16:26
  #4
Medlem
medelklassmans avatar
Järnladyns kroppsspråk, dundrande retorik och syrliga ordval regererar!
Artig och välartikulerad gör hon slarvsylta av kritikerna.

En annan klassiker är ju Ian Paisley - den nordirländska Ulsterpolitikerns svavelosande och bibliska tirader när hans kära Ulster avhandlas i parlamentet.

En klassiker mot den stackars cirkusartisten John Majors regering när deras politik inte passade protestanten och papisthataren Paisley, är ju den klassiska "shame, Sir, shame on You, shame on all that you stand for"
Den orereande Paisley blev avvisad ur byggnaden under en känslig omröstning.
Citera
2007-06-25, 07:57
  #5
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Företagarsvinet
Oavsett hur man betraktar hennes arv så är det dock klart att hon var rätt kvinna för sin tid och en intelligent politiker med enorm retorik.
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Järnladyns kroppsspråk, dundrande retorik och syrliga ordval regererar!
Artig och välartikulerad gör hon slarvsylta av kritikerna.
Man får gåshud när man ser henne. Man skall komma ihåg att när den debatten hålls har hon tvingats lämna ledarskapet tidigare den morgonen. Det är alltså en person som just lidit en svår förlust som som likväl gör en insats som får de flesta andra politiker att blekna. Lady Margaret var en enastående politiker på alla sätt.

När det gäller svenska riksdagsdebatter så kunde de förstås vara mer åt det hållet men jag vete tusan om det ligger för oss. Vi är inte så konfrontativa. Sen skall man också säga att det mest är teateri vilket fall som helst. Besluten fattas oberoende av debatter i parlamenten.

Edit:
Här finns Thatchers tal till minne av Ronald Reagan. För oss som minns åttiotalets världspolitik är det nostagisk njutning.

http://www.youtube.com/watch?v=A1_JGp7HBHs
Citera
2007-06-25, 14:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubb

Gjordes inte en förändring i den svenska riksdagen för några år sedan, för att få till en livligare debatt? Det märkte i alla fall inte jag och flickvännen när var där för ett halvår sedan: det var tyst som i en gravkammare, förutom talarens monotona malande, mest för sig själv.

Det som har gjorts är att man byggt den där cirkeln framför talarstolen. Så när det är debatt sitter inte ledamöterna lika utspritt i kammaren längre som jag fattar det. Detta skulle anses skapa en hetare stämning.
Citera
2007-06-25, 16:06
  #7
Avstängd
Odess avatar
Men... är inte Månas oneliners rolig då?

3 problem som gör svenk politik så jävla tråkig

1. Kammern ekar ständigt tom

2. Debatter med endast 1 talar stol och en debattör blir för segt

3. Debattören bablar allt vad han orkar i 5 minuter

4. När man bara har en talarstol och byter debattör, då hinner man glömma vad förra debattören sa.
Citera
2007-06-25, 16:50
  #8
Medlem
kniebolos avatar
Jag har varit och kollat på engelska parlamentsdebatter vid några tillfällen. Egentlligen är det ffa på torsdagar (om jag minns rätt) som det är riktigt hålligång för då svarar PM på frågor och oppositionen är laddad till tänderna. Kommer man dit på en vanlig sketen måndag eller så så står någon MP i en ekande tom sal och mässar om lokaltrafiken i wales eller annat...
Citera
2007-06-25, 23:44
  #9
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kniebolo
Jag har varit och kollat på engelska parlamentsdebatter vid några tillfällen. Egentlligen är det ffa på torsdagar (om jag minns rätt) som det är riktigt hålligång för då svarar PM på frågor och oppositionen är laddad till tänderna. Kommer man dit på en vanlig sketen måndag eller så så står någon MP i en ekande tom sal och mässar om lokaltrafiken i wales eller annat...
Det är samma i de flesta parlament. Frågestund, question time osv. Den stora skillnaden är förstås att de förolämpar varandra (ofta elegant), buar och skriker (vi på FB är mer som Westminsterslottet än Riksdagen).

Antingen var filmen klippt eller så har man en variant i Storbrittanien där oppositionen ställer alla frågorna. I OZ där jag varit och tittat fungerar det så att oppositionen ställer varannan och regeringens backbench varannan. Det resulterar i ett ganska komiskt skådespel när hälften av tiden ägnas åt att ge regeringen beröm och den andra till att kasta skit på den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback