Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-23, 14:00
  #1
Medlem
hej
vill rensa min dator från olika konstiga saker, började bli slö, tar lång tid innan något öppnar sig, vilken program är bäst att ta bort saker? vill ej rensa helt eftersom jag gjorde det bara några månader sen
vad kan det bero på att den är så slö? kan det bero på spyware o sånt, många använder den hemma, kollade, finns ej mycket program som körs i bakgrunden, dator är bara ett år gammal med bra prestanda
tacksam för tips
mvh

p.s finns det program som man kan ladda ner för att se alla farliga filer man fått från internet?
Citera
2007-06-23, 14:05
  #2
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Det finns ett program att ladda ned som heter Rekenaarskank 3000 och det blåser garanterat ur allting i hela jävla datorn. Försöker du sedan sätta på datorn så blir skärmen helt svart. Ingenting kvar. Precis allt borta.
Jävligt effektivt sägs det men jag kommer fan inte ihåg adressen.
Citera
2007-06-23, 14:07
  #3
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monia33
hej
vill rensa min dator från olika konstiga saker, började bli slö, tar lång tid innan något öppnar sig, vilken program är bäst att ta bort saker? vill ej rensa helt eftersom jag gjorde det bara några månader sen
vad kan det bero på att den är så slö? kan det bero på spyware o sånt, många använder den hemma, kollade, finns ej mycket program som körs i bakgrunden, dator är bara ett år gammal med bra prestanda
tacksam för tips
mvh

p.s finns det program som man kan ladda ner för att se alla farliga filer man fått från internet?


Kan mycket väl bero på spyware, virus osv.
Har du något antivirus installerat över huvud taget?

Annars kan du alltid börja med att installera det.
Nod32 Antivirus är bra, sen mot spyware kör du Ad-Aware och Xoftspy.
Det bör få bort det mesta av skiten du har på datorn, om du har någon.
Citera
2007-06-23, 14:09
  #4
Medlem
elizzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Det finns ett program att ladda ned som heter Rekenaarskank 3000 och det blåser garanterat ur allting i hela jävla datorn. Försöker du sedan sätta på datorn så blir skärmen helt svart. Ingenting kvar. Precis allt borta.
Jävligt effektivt sägs det men jag kommer fan inte ihåg adressen.
Väldigt moget skrivet, grabben...

För övrigt har jag ungefär samma problem som TS och därför läser jag här.
Citera
2007-06-23, 14:10
  #5
Medlem
jaccees avatar
Kör en adawer scan. Du kan också göra en hijackthis scan och kolla. Läs mer om det här: http://flashback.info/showthread.php?t=439666
Citera
2007-06-23, 14:10
  #6
Medlem
Tack för svar Stockis, jag har ej antivirus nu, hade innan, kan man med ad-aware se vad man hade för skit?
till hårdrockare: om skärmen blir svart, du menade att allt blir borta på dator?
jag ska ta bort skitet där ej annat
Citera
2007-06-23, 14:13
  #7
Medlem
tack
vad är den där loggan Jacee?
Citera
2007-06-23, 15:59
  #8
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monia33
Tack för svar Stockis, jag har ej antivirus nu, hade innan, kan man med ad-aware se vad man hade för skit?
till hårdrockare: om skärmen blir svart, du menade att allt blir borta på dator?
jag ska ta bort skitet där ej annat



Ingen orsak.

Då bör du ta och installera ett så fort som möjligt. Det borde du ha installerat innan du ens kopplade in nätverkssladden.

Ja, med Ad-Aware så ser du vad du har för skit på din dator och får välja vilka du vill ta bort.
Citera
2007-06-23, 17:51
  #9
Medlem
När du har installerat Av och Fw så kan du köra ccleaner. Det tar bort lite onödiga saker som finns på datorn. http://www.ccleaner.com/
Citera
2007-06-23, 20:04
  #10
Medlem
Peanutss avatar
Anvand ocksa www.superantispyware.com for att jaga skit pa datorn.
Citera
2007-06-23, 20:11
  #11
Medlem
ett annat program som också är bra på att hitta skit såsom adware/spyware är
AVG Antispyware, tidigare känt som Ewido.

http://free.grisoft.com/doc/20/lng/us/tpl/v5
Citera
2007-06-23, 21:18
  #12
Medlem
relisals avatar
Windows Startup Inspector är ett väldigt bra program om man vill ha koll på vad som startas upp med windows..

http://www.windowsstartup.com/download.php
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback