Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-22, 11:24
  #1
Moderator
Ruskigbusss avatar
Vulkaner uppstår i skarvarna mellan kontinentalplattorna som halkar omkring på den flytande manteln.

Och de är både en välsignelse och en förbannelse.

Utan vulkaner hade inte livet uppstått på jorden. Men, de är också klimatbovar i en omfattning som får våra egna futtiga utsläpp att blekna.

Just nu är det ca 20 aktiva vulkaner samtidigt, ca 60 per år under 90-talet, 154 totalt under hela 90-talet och 550 i historisk tid. Under de senaste 10 000 åren har ca 1300-1500 haft utbrott.

Källa: http://www.volcano.si.edu/faq/index.cfm?faq=03

En lista över de största utbrotten inom de senaste 10 000 åren:
http://www.volcano.si.edu/world/largeeruptions.cfm

VEI är ett mått på hur stort utbrottet är,
Vid 4 är molnet ovanför kraterna 10-25 km, vid VEI=5 är det mer än 25 km
Vid värden över 3 är stoftet i troposfären i betydande del, vid värden över 4 så är det i stratosfären och vid värden över 5 så är det i stratosfären i signifikant omfattning.

http://www.volcano.si.edu/world/eruptioncriteria.cfm


Kända är 46 utbrott som har nått nivå 6, 106 nivå 5 och 307 nivå 4.

Några av de största i modern tid (senaste 500 åren):

1883-05-20 - 1983-10-21 -- Krakatau, Indonesien - VEI:6
1912-06-06 - 1912-10-?? -- Novarupta, Alaska - VEI:6
1991-04-02 - 1991-09-02 -- Pinatubo, Filipinerna - VEI:6


När det gäller den senaste riktigt stora, Pinatubo, så har vi ju betydligt bättre mätningar än för tidligare, så den kan vara intressant att studera närmare:

Ca 20 miljoner ton svaveldioxid och aska exploderade upp till 20 km upp i atmosfären. Gaser och partiklar som kom härifrån fanns i atmosfären i minst tre veckor.

Enligt vissa studier så lär detta utbrott ha orsakat både en 4 grader lägre global temperatur, men också varmare vintrar över norra halvklotet.

Citat:
Large-scale volcanic activity may last only a few days, but the massive outpouring of gases and ash can influence climate patterns for years. Sulfuric gases convert to sulfate aerosols, sub-micron droplets containing about 75 percent sulfuric acid. Following eruptions, these aerosol particles can linger as long as three to four years in the stratosphere.

Major eruptions alter the Earth's radiative balance because volcanic aerosol clouds absorb terrestrial radiation, and scatter a significant amount of the incoming solar radiation, an effect known as "radiative forcing" that can last from two to three years following a volcanic eruption.

"Volcanic eruptions cause short-term climate changes and contribute to natural climate variability," says Georgiy Stenchikov, a research professor with the Department of Environmental Sciences at Rutgers University. "Exploring effects of volcanic eruption allows us to better understand important physical mechanisms in the climate system that are initiated by volcanic forcing."

http://earthobservatory.nasa.gov/Study/Volcano/


Att vulkaner har en märkbar och mätbar effekt på vädret och klimatet är inget nytt, Benjamin Franklin t ex noterade detta redan på 1780-talet.

http://vulcan.wr.usgs.gov/Glossary/V...d_weather.html


Läs mer om vulkaner här:
Naturhistoriska


Så, vad tror ni? Hur stor effekt har vulkanerna på vårt klimat?
Citera
2007-06-22, 15:48
  #2
Medlem
hdavidssons avatar
Med tanke på att jag anser att jag själv har effekt på klimatet så får jag väl anta att vulkaner har likaså. Däremot vill jag minnas att dem står för ca 1% av koldioxidutsläppen årligen så människan är lite värre.
Citera
2007-06-22, 15:55
  #3
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Med tanke på att jag anser att jag själv har effekt på klimatet så får jag väl anta att vulkaner har likaså. Däremot vill jag minnas att dem står för ca 1% av koldioxidutsläppen årligen så människan är lite värre.

Ca 3 % - men - som du kan läsa ovan - så har de betydligt större effekt i andra avseenden. Koldioxid är inte allt.
Citera
2007-06-23, 09:30
  #4
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Du får inte driva vulkaners inverkan på miljön för hårt, bussen. Du riskerar att idiotförklaras av herr Davidsson, en av Al Gore-arméns besserwissrar och "expert", givetvis. Jag nämnde vulkaners roll i en angränsande tråd, och vips var hdavidsson där med brännjärn och spydigheter.

Lite mer 'bränsle' i klimatfrågan:

Citat:
Seasons of the Global Warming Sun

During today's Summer Solstice, the Sun will attain its highest point north of the celestial equator. In the Northern Hemisphere, Sol will work its light and warmth wonders on its orbiting child longer than on any other day of the year, while those living south of the equator experience a conversely cooling phenomenon. What better day to be reminded of the definitive source of all climate flux on the planet?

Indeed, scientists have observed the direct connection between solar activity and Earth's climate for centuries. In the 19th, Edward W Maunder discovered a 70 year period centuries prior in which sunspot activity all but ceased to be. That period (The Maunder Minimum) coincided with the globe's coldest of the last millennium (The Little Ice Age). Then, as sunspot activity increased again around 1750, so did average global temperatures.

Coincidence, you say? How's this -- less than 100 orbits of the Sun later, solar activity once again dropped off (The Dalton Minimum) and global temperatures again responded sympathetically. And, as before, the return of sunspot activity translated to an increase in degrees Celsius.

Since 1950, we've been in a period termed the "Modern Maximum," for sunspot levels have remained relatively elevated. Remarkably, during this current heightened solar activity era, the planet seems to once again be growing warmer.

And just which human activities might be causing this totally unexplainable shift -- alarmists want to know?

Well, hundreds of modern historical studies have successfully correlated solar variations with terrestrial climate observations. These "proxies" run the gamut from glacial core samples and tree-ring chronologies to sea sediment samples and other repositories of plant and animal materials. Contemporary dating techniques then provide remarkable association between the climactic climate stories they tell and documented solar observations of the time.

I wrote about a wonderful example of this technique in March, when a group of NASA scientists employed historical Egyptian records of the annual water level of the Nile River as a climate proxy. These intrepid explorers discovered that during times of high solar flare activity (observed on Earth as auroras and well documented) river conditions were drier while fewer outbursts from Sol left them wetter.

So then -- the common sense, if not the science, would seem to be settled, wouldn't it?

After all, faced with a demonstrable pattern of a brighter Sun (which increased sunspots signify) forcing higher global temperatures while a dimmer Sun produces a cooler climate, anyone boasting triple-digit IQ should be led to one inexorable conclusion.

Needless to say, that conclusion won't contain the words carbon, footprint, greenhouse, SUV, Kyoto, reforestation, emissions, gases, climate models, acidification, anthropogenic, targets, timetables, sinks, caps, offsets or, especially, United Nations.

Meanwhile, enjoy both the Modern Maximum and the summer season while they last. As history has taught us repeatedly - as surely as winter follows autumn -- things will be cooling down again soon enough.

http://www.americanthinker.com/blog/...l_warming.html
Citera
2007-06-23, 10:01
  #5
Moderator
Ruskigbusss avatar
Miljön, nja, viss lokal direkt inverkan har de givetvis, men vad jag vill ta upp här är vulkanernas effekt på klimatet på längre sikt, vilket förstås också påverkar miljön.

Solfläckarnas cykel är en annan väldigt intressant faktor, som kanske förtjänar en egen tråd.
Citera
2007-06-23, 13:01
  #6
Medlem
hdavidssons avatar
Håller med Ruskigbuss.
Starta gärna en tråd där amerikanska bloggar ligger till grund för debatten.
Citera
2007-06-24, 15:32
  #7
Medlem
miklons avatar
Tveklöst är det ju så att vulkanutbrott påverkar klimatet på en global skala, åtminstone de riktigt stora (eller de med rätt förutsättningar åtminstone, som t.ex. Pinatubo). Men frågan är hur stor den påverkan är på sikt? Under några år kan skillnaderna i temperatur bli rätt stora, men det handlar ändå bara om några år innan effekterna har klingat av.

Åtminstone när det gäller lufttemperaturen, jag läste en intressant teori (vi får se om jag hittar länken igen) som säger att efter Krakatoa (1883) så bildades stora fickor av nedkylt havsvatten, som har hållt en lägre temperatur en normalt ända till vår tid, vilket tros ha bromsat effekterna av den nu pågående uppvärmningen en del.
Citera
2018-03-10, 19:57
  #8
Medlem
Vittring av vulkanlava är känd bidra till att binda koldioxid för atmosfären. Detta ligger till grund för iden om att jorden funger likt ett termostat:
Höga CO2 halter > Tropisk-klimat > Intensiv kemisk vittring > Lägre CO2 halter
Sedan balacerar det till andra sidan:
Låga CO2 halter > Kall klimat > Mindre kemisk vittring > CO2 halter ökar
Sedan bör man tänka att de flesta aktiva vulkanerna ligger på havsbotten, dvs. de interagerar inte direkt med atmosfären så som vulkaner på land gör.

Hela frågan är komplex.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback