2007-06-21, 19:55
Medlem
Think_Germans avatar
Kommunal internrekrytering - är inte detta en form av samhällelig suboptimering? Jag jämför det med den i mina ögon mycket orättvisa hyresrättsmarknaden, där man i praktiken måste ha en hyresrätt i bra läge för att få chans på en hyresrätt i bra läge.

Är det självklart att det skall vara på det här sättet, eller finns det en debatt? Vad finns det för vinster respektive förluster med att inte internrekrytera i den här omfattningen?

Ett exempel:
http://uppsala.powerinit.com/bmc.dat...?Intranet=true
Citera
2007-06-21, 20:02
Medlem
Varför göra skillnad på privat och kommunal sektor i denna fråga?
Citera
2007-06-21, 20:08
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Varför göra skillnad på privat och kommunal sektor i denna fråga?
Det borde du också göra, eftersom DU tvingas betala för vad offentlig sektor gör, medan du t.ex. , utan att förlora en krona, kan skratta åt idioten Wallenberg om han med sina egna pengar betalar Percy barnevik en halv miljard kronor i avgångsvederlag. Det angår dig inte ett dugg om denna halvmiljard ligger på Wallenbergs eller på Barneviks bankkonto. Men det berör dig högst konkret hur de 20 000 kr i månaden som du betalar i skatt av dina egna pengar (om du är medelavlönad) hanteras i offentlig sektor.
Citera
2007-06-21, 20:24
Medlem
handimans avatar
Jag besökte på skoj en sk. "jobbmässa" där en synnerligen oengagerad och faktiskt ohyfsad rekryterare för kommunen deltog.
Hon var så vitt jag förstod av svensk börd men hade stora problem att förstå vanlig talad svenska, hon lade nästan automatiskt till "nu förstår jag inte vad du menar" till varje mening som hade en bisats, så man tvingades tala som till ett utvecklingsstört barn med koncentrationssvårigheter för att lyckas etablera en fungerande kommunikation.

Det visar sig att hon egentligen inte var intresserad av att rekrytera någon som inte redan var kommunanställd, inga jobb anmäldes till ams tex utan det fanns anslagstavlor på arbetsplatserna där jobben circulerade inom kommunpersonalen.

Nu har jag redan ett mycket intressant arbete där jag har tillgång till många register med annars hemliga uppgifter och det är anmärkningsvärt vilket bottenskrap i svenska samhället som arbetar på kommunen. Det verkar nästan som kommunanställning är det sista steget ut ur samhällsgemenskapen, nästa är parkbänken utanför busstationen bredvid systemet.

Anmärkningsvärt är också att de kommunanställda jag söker upp på arbetet till 90% inte verkar arbeta utan sitter i något slags fikarum och dricker kaffe, det slår nästan aldrig fel.
Citera
2007-06-21, 20:41
Medlem
cavalls avatar
landstingen gör samma sak.
Citera
2007-06-21, 21:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Med tanke...

Citat:
Ursprungligen postat av Think_German
Kommunal internrekrytering - är inte detta en form av samhällelig suboptimering? Jag jämför det med den i mina ögon mycket orättvisa hyresrättsmarknaden, där man i praktiken måste ha en hyresrätt i bra läge för att få chans på en hyresrätt i bra läge.

Är det självklart att det skall vara på det här sättet, eller finns det en debatt? Vad finns det för vinster respektive förluster med att inte internrekrytera i den här omfattningen?

Ett exempel:
http://uppsala.powerinit.com/bmc.dat...?Intranet=true

...på lön, status och arbetsuppgiter, är det svårt att hitta någon utanför den offentliga sektorn som är villig att jobba med ansvarsfulla uppgifter i en kommun. Skall man lura någon at ta ett stort ansvar för gnälliga kommunaltanter, får man nog leta inom organisationen. Man kan ju alltid lura dem med att det är en "karriär".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in