2007-06-21, 16:56
Medlem
Torins_sons avatar
Hej!

Melodiska Death Metal-bandet Beyond Purity, bestående av fem kompisar, har nu kommit med två nya låtar.

Låtarna och allt annat ni vill veta om bandet finns att se på Myspacen:
http://profile.myspace.com/index.cfm...ndID=158109898

Bandet kommer bl a. att spela i Borås och Göteborg i sommar, kom gärna och titta! Info om var spelningarna kommer att hållas och annat finns som sagt på Myspacen.

Så, nu när ni har tagit er en titt, vad tycker ni om bandet? Bra/dåligt? Positiv som negativ kritik godtas, men kom gärna med förslag på vad som kan förbättras om ni har något negativt att säga.

/Torin
Citera
2007-06-21, 20:38
Medlem
ron_bs avatar
Hört det förr, kommer höra det igen.

Ljudbilden var riktigt konstig..

Vart är det inspelat? För inte låter det som en studio med normal standard utrustning, nog för att MySpace kompressar bort mycket, men ja detta lät inte bra för mig.

Och metronom? Vid försök av taktbyten, och generellt, så är det INTE tight, känns som allt "hänger" hela tiden, kanske en 1/32 för sent eller tidigt.

Gör om, gör rätt.
Citera
2007-06-21, 22:11
Medlem
Torins_sons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ron_b
Gör om, gör rätt.

Du säger precis som en i bandet brukar säga. Gör om, gör rätt. Detta ska naturligtvis meddelas. Otighta taktbyten och dåligt ljud. Finns det något mer att tillägga? Skriv gärna mer, som sagt, all kritik uppskattas.

Edit: Inspelat på någon slags ungdomsgård, tror jag. Inte riktigt säker dock.
Citera
2007-06-22, 00:21
Medlem
ron_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torins_son
Du säger precis som en i bandet brukar säga. Gör om, gör rätt. Detta ska naturligtvis meddelas. Otighta taktbyten och dåligt ljud. Finns det något mer att tillägga? Skriv gärna mer, som sagt, all kritik uppskattas.

Edit: Inspelat på någon slags ungdomsgård, tror jag. Inte riktigt säker dock.

Eftersom jag är ljudtekniker skulle jag kunna slå mig ner med en fin whiskey och skriva en roman om studioljudet, men inte idag
Citera
2007-06-22, 10:20
Medlem
Torins_sons avatar
Studioljudet har du ju redan påpekat att det var dåligt, vilket jag redan visste innan. Nu var det så att jag undrade om det fanns något mer man kunde kommentera? Att spela in i riktig studio kostar ändå en del (vet inte riktigt men runt 250kr per låt eller något sånt där) och eftersom det här är bandets första demon kanske det vore onödigt att spela in i riktig studio, just med tanke på de otighta taktbytena osv. Antagligen bättre att träna i en dålig studio tills låtarna sitter, och sen spela in i riktig studio?
Citera
2007-06-22, 11:24
Medlem
ron_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torins_son
Studioljudet har du ju redan påpekat att det var dåligt, vilket jag redan visste innan. Nu var det så att jag undrade om det fanns något mer man kunde kommentera? Att spela in i riktig studio kostar ändå en del (vet inte riktigt men runt 250kr per låt eller något sånt där) och eftersom det här är bandets första demon kanske det vore onödigt att spela in i riktig studio, just med tanke på de otighta taktbytena osv. Antagligen bättre att träna i en dålig studio tills låtarna sitter, och sen spela in i riktig studio?

Fel, Fel, Fel.

Man går inte in i studion om inte låtarna sitter riktigt bra, om du inte är ambitiös, och går in i studion, och sedan skriver alla låtarna där.

Och jag vet inte vilken studio du pratar om som tar 250:- / låt.. Brukar oftast vara ett rätt fast pris på själva studion, kanske 1000-1500 / dag, och sen tillkommer studiotekniker avgift, som oftast teknikern själv bestämmer tillsammans med bandet.

Så mitt tips är att dra tillbaka till replokalen, repa i 6 mån, tills allt sitter snortight, trummisen köper en metronom och matar varje dag tills han har det i kroppen.

Så, det är väl ordentligt med slöseri att "träna i studion tills låtarna sitter", istället för att göra som alla andra, och slava i replokalen tills allt sitter.

Sen så går NI in i studion, eftersom jag anar starkt att det är ditt band, och inte din "polares".

Och med en medelmåttig studiotekniker är taktbyterna inte ett problem. Då ni kan spela just dom partierna separat, kanske med hjälp av ett tempotrack eller dylikt.
Citera
2007-06-22, 20:25
Medlem
Torins_sons avatar
Fel, Fel, Fel.

Det är inte alls mitt band, utan precis som du säger, min "polares". Denna polare, eller förövrigt ingen i bandet, vet att jag skriver den här tråden. Ska visa dem senare så att de vet precis vad de ska träna på. Så tack för tipsen, tror säkert att de kommer hjälpa

Att tillägga är att replokalen även är deras studio (som också är en ungdomsgård), därav det dåliga ljudet.

Som sagt tack för tipsen, men skulle uppskatta om det fanns nån mer där ute som kunde ge just sin åsikt om Beyond Purity.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in