Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-06-19, 14:10
Medlem
Hej

Går på psykosenehten, har ältat massa fram och tillbaka. De menar bestämt att jag inte har någon psykos/schizofreni men det känns på allvar som om jag håller på att bli galen.

Jag tappar jag-uppfattningen hela tiden och kan inte kontrollera tankarna.
På nätterna är det jobbigt då hjärnan är som en radioapparat och TV i ett som byter frekvens/kanal hela tiden. Det snurrar i huvudet med tankar som röster (inte fysiska men "färgade") och bilder för min inre syn (ej hallisar).

Jag är 21 bast och jag kan inte slå ifrån mig att jag håller på att utveckla detta.
Det började för tre månader sedan. Jag har under denna tid också haft dimmsyn och yrsel 24/7.

I dag när jag satt på bussen så var jag verkligen helt hjärndöd.

Håller verklignen på att få panik över detta...
Citera
2007-06-19, 14:23
Medlem
Jensofswedens avatar
Tar du droger?
Citera
2007-06-19, 14:46
Medlem
Nej men har testat, senast för cirka 4 månader sedan.
Annars bara benzo.

Det kommer i vågor. Benzo tar bort det mesta men annars mycket jobbiga grublerier som vem,vad,hur är jag.
Citera
2007-06-19, 15:06
Medlem
Jensofswedens avatar
Okej.

Vad menar du med att dina tankar inte är fysiska men "färgade"? Det låter skitflummigt, därför jag undrade.
Citera
2007-06-19, 15:07
Medlem
Alltså, om du tänker på något en person har sagt så kan du ju höra personens röst i huvudet. Så är det fast jag kan inte kontrollera det som sägs. Jag kan stänga av om jag gör något annat, typ lyssnar på musik eller tittar på tv men får aldrig någon ro.
Det är precis som en radioapparat fast tankemässigt som går.
Ibland blir det jobbigt med "skrik" i huvudet eller jobbiga okontrollerade tvångstankar.
Citera
2007-06-19, 15:14
Medlem
Jensofswedens avatar
Ah okej... jag har nog upplevt något aningen liknande nån gång, bara enstaka händelser.

Har du några andra tvångsbeteenden/tankar eller tics?
Citera
2007-06-19, 15:24
Medlem
Tvångstankar, ej tics..dock har jag ovanligt mycket spontana "ryck" i kroppen.
Citera
2007-06-19, 15:28
Medlem
Jensofswedens avatar
Spontana ryck som i att du gör "rycket" fast du inte tänker på det?

Eller menar du att din kropp skakar okontrollerat?

När jag var yngre hade jag massa skumma tankar och kunde ofta också se bilder i huvudet som var störande.
Citera
2007-06-19, 15:43
Medlem
Inte så att jag skapar, så att lederna lever sitt eget liv...men inte särskilt besvärad av just det men mår riktigt kasst nu....helt tom i bollen
Citera
2007-06-19, 15:49
Medlem
Jensofswedens avatar
Ja det låter ju klart som tics. Kroppen rycker oftast inte bara sådär av sig själv om man inte äter någon medicin eller liknande.

Hm, jag tror inte du har en psykos eller så heller, men du skulle nog ha nytta av att fokusera mer på andra saker och bryta ditt tänkande.

Jag har haft en massa tvångstankar, olika saker vid olika ålder och tillfällen, men allt ifrån att jag trodde jag skulle sluta andas till att jag såg massa obehagliga bilder i huvudet och tyckte det var jobbigt att huvudet var så fullt med tankar osv.

Allt jag kan säga är att sådant kommer och går och nu har jag inte det längre.

Hur gammal är du?
Citera
2007-06-19, 16:16
Medlem
Jag fyller 21 och just nu vill jag bara överleva min födelsedag utan att ta livet av mig.
Det går i perioder om dagar. Tanken har funnits att det kan vara utbrändhet eftersom jag får ont i huvudet av att det snurrar så mycket och det blir värre när jag förösker jobba.

Det kan alltså gå en vecka där jag har framtidshopp men sen bryter jag ihop totalt och jag är säker på att jag är schizo och att livet som jag kännt det är slut, alla drömmar om att resa och upptäcka nya kulturer flyger rakt ur fönstret.

Skulle jag ha ro från tankarna som går i 110 knyck så skulle jag kanske klara det bättre.
Citera
2007-06-19, 16:27
Medlem
Kan droppa symptomen som jag haft i olika tappning de senaste tre månaderna:

- Yrsel
- Ångest
- Overklighetskänslor
- Ökade tvångstankar
- Jobbiga bilder/tankar i huvudet när jag ska sova
- Spontana ofrivilliga ryck i kroppen
- Vibrationer och avdomnad känsla i kroppen, främst i ansiktet
- Känsla att bli galen, särskilt schizo
- Synrubbningar/dimmsyn 24/7, kan inte fokusera blicken
- Gungningar i kroppen när jag sitter/ligger
- Rätt svåra koncentrationssvårigheter
- Dubbelsyn vid uppvaknande
- Tappar jag-uppfattningen
- Svaga eftersläppningar från objekt som rör sig i periferin

Allt kom pang-på, som att vända på ett mynt en kväll när jag satt vid datorn.
Det går upp och ned i perioder även om det kan gå upp och ned under en dag också, typ ena stunden må bra medan man stunden senare inte orkar leva samtidigt som man är säker på att vara gravt psykiskt sjuk, typ schizo.

Innan det hände jobbade jag som telefonsförsäljare som jag hatade. Jag testade amfetamin och tog för stor dos och hade ångest en vecka och mycket av det jag upplever nu hade jag under den veckan, tvångstankar och overklighetskänslor dock ej synrubbningarna.
Har även testat cannabis och MDA men cannabiset fick jag ej effekt på. Däremot var jag väldigt orolig under dessa sessioner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in