Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-18, 13:56
  #1
Medlem
Ofrisks avatar
Har lite svårt att få tag på en god vän till mej som precis varit häktad ett par veckor, nu är han spårlöst borta igen.. Hur kan jag ta reda på om dom plockat in honom igen? Börjar bli rätt struligt nu.
Citera
2007-06-18, 17:09
  #2
Medlem
Trazigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ofrisk
Har lite svårt att få tag på en god vän till mej som precis varit häktad ett par veckor, nu är han spårlöst borta igen.. Hur kan jag ta reda på om dom plockat in honom igen? Börjar bli rätt struligt nu.

Är väll bara ringa till lokala polisen och fråga, Är väll offentliga handlingar
Citera
2007-06-18, 17:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trazig
Är väll bara ringa till lokala polisen och fråga, Är väll offentliga handlingar

Tror inte att det är offentliga handlingar,är inte 100% säker dock.
Men en polare till mig satt häktad och när jag ringde dit så fick jag svaret att de inte kan tala om sådant.
Citera
2007-06-18, 17:35
  #4
Medlem
Det är inte offentligt tror jag inte, när jag ringde och frågade om en god vän till mig så fick jag till svar.. "Den informationen får jag inte lämna ut" Men sen sa han, "men så här mycket kan jag säga, du behöver inte vara orolig han e i säkert förvar" Så antingen var han schysst eller så är dem inte så hårda me det..
Citera
2007-06-18, 17:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ofrisk
Har lite svårt att få tag på en god vän till mej som precis varit häktad ett par veckor, nu är han spårlöst borta igen.. Hur kan jag ta reda på om dom plockat in honom igen? Börjar bli rätt struligt nu.

Alla i den här tråden pratar dynga. Beslut om häktning är offentlig handling och finns hos tingsrätten din kamrat häktades i. Ta rätt på din kamrats personnummer, ring domstolen och fråga efter aktuariekontoret. De hjälper dig gärna och kan ge dig info om vad han är häktad för, datum för nästa häktningsförhandling (så du kan gå dit och glo och säga hej) osv.
Citera
2007-06-18, 22:21
  #6
Medlem
Ptomas avatar
Lite offtopic..

En vän till mig skulle till säkerhetssalen för att assistera vid en viss häktningsförhandling. Väl där ringde han upp en vän och frågade hur man tog sig dit.
- Men va fan du har ju varit där massa gånger...
- Ja men va fan, jag har alltid kommit dit i bojor bakvägen:-)
Ok, kanske roligare när han berättar den.

On topic...
Hemliga klubben - Hur får media reda på alla häktningar? Prenumererar dom eller blir de tipsade?
Citera
2007-06-18, 23:04
  #7
Medlem
Bombads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptoma
Hur får media reda på alla häktningar? Prenumererar dom eller blir de tipsade?
Man ringer till tingsrätten och ber att få namnen på uppropslistan,alt.knalla dit själv
Citera
2007-06-18, 23:27
  #8
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombad
Man ringer till tingsrätten och ber att få namnen på uppropslistan,alt.knalla dit själv

Vilket mao betyder att varje redaktion har en person som varje dag ringer för att få listan?
Citera
2007-06-19, 00:10
  #9
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ofrisk
Har lite svårt att få tag på en god vän till mej som precis varit häktad ett par veckor, nu är han spårlöst borta igen.. Hur kan jag ta reda på om dom plockat in honom igen? Börjar bli rätt struligt nu.

Kanske har blivit överförd till en anstalt?
Citera
2007-06-19, 00:26
  #10
Medlem
Ofrisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Alla i den här tråden pratar dynga. Beslut om häktning är offentlig handling och finns hos tingsrätten din kamrat häktades i. Ta rätt på din kamrats personnummer, ring domstolen och fråga efter aktuariekontoret. De hjälper dig gärna och kan ge dig info om vad han är häktad för, datum för nästa häktningsförhandling (så du kan gå dit och glo och säga hej) osv.

Tackar!! Vet jag vad jag ska göra imorgon..
Citera
2007-06-19, 01:04
  #11
Medlem
Tafatts avatar
Lånar den här tråden ..
Hur får man reda på vilken anstalt någon sitter på ? Är det också offentliga uppgifter ?

Har en kompis som precis åkte in på ett år så jag skulle gärna vilja skicka han en hälsning & lite tidningar ..
Citera
2007-06-19, 01:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tafatt
Lånar den här tråden ..
Hur får man reda på vilken anstalt någon sitter på ? Är det också offentliga uppgifter ?

Har en kompis som precis åkte in på ett år så jag skulle gärna vilja skicka han en hälsning & lite tidningar ..


Enklast tar du kontakt med honom via Kriminalvårdens huvudkontor. Skriv brev till din vän, lägg det i ett kuvert med hans personnummer och namn. Lägg det kuvertet i ett annat kuvert tillsammans med en lapp om att du ber Kriminalvården vidarebefordra brevet. En lite jobbigare väg men som också funkar är att beställa ut senaste transportbeslutet på honom. Det är också offentligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback