Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-18, 11:45
  #13
Avstängd
Odess avatar
Ja man fattar inte varför de envisas i vissa debatter att endast använda en talarstol när de har 2 st brevid varandra? När de anväder dessas 2 talarstolar i andra debatter?

I stället blir det så drygt när den ena talaren debatterat färdigt, går han tillbaks till sin stol, och nästa talare går till den andra talarstolen för att sedan gå tillbaks till sin stol, och så upprepas denna procedur.

Vitsen? Blir rätt svårt att hänga med i debatten överhuvedtaget. Man hinner ju nästan glömma vad förra talaren sa och vad nästa talare ska svara på? Jobbigt blir det ju sedan när sådana som Måna Muslim slingrar sig med sina oneliners.

En av de segaste debattörerna i riksdagen måste vara Ulla Svensson (v) Tusan vad hon är dryg med sitt gnat.
Citera
2007-06-18, 11:46
  #14
Medlem
Prometeuss avatar
För att de är så totalt världs- och logikfrånvända, all politik är idag baserad på "dödfödda" premisser, så debatten handlar bara om hur man bäst klarar sig igenom den helvetets väg man redan tar för given.
Citera
2007-06-18, 20:32
  #15
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Ett av skälen till att du vill se två talarstolar är förmodligen att du är påverkad av tevemediet. Men ett traditionellt parlament fungerar i ett helt annat tempo, och är dessutom hierarkiskt.

Självklart är man lite färgad över hur debatter i teve förs. Men de bör ju bjuda på lite showbusiness tycker jag iaf, tempot idag är på tok för segt med all tid det tar för de ledbrutna pensionärerna att masa sig upp till talartstolen. Det blir kass teve helt enkelt med all fördröjning.

Två talarstolar skulle också öppna upp för lite känslor i debatten vilket saknas idag, vill se lite raff och action. Typ vänsterpartiet avbryter Maud och flyger ut i en anti-USA tirad och Maud slår förtvivlat med sin pappersbunt i talarstolen för att få tyst och talmannen dunkar sin klubba och skriker "Ordning!, Ordning!".
Citera
2007-06-18, 20:36
  #16
Medlem
llduces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
När man ser på politik debatt från riksdagen på SVT, varfär är svensk politik debatt så tråkiga att följa efter?

För att alla pariter står för i stort sett samma politik och endast diskuterar små detaljer?
Citera
2007-06-18, 21:23
  #17
Medlem
Dom skulle fan behöva en domare som ordföradne, en som beordra dem att svara på frågan och inte svamla. Blev ju så jävla förbannad när jag råkade se på att och de bara sket i frågan och nämner något annat.
Citera
2007-06-18, 22:03
  #18
Medlem
Whattabas avatar
Vi skulle behöva en Chavez i svensk politik, "igår kom djävulen hit och det osar fortfarande av svavel".

Många förväxlar en seriös och korrekt framtoning med en stel och tråkig framtoning. Att föra resonemang med känsla och passion behöver inte betyda att man är en jubelidiot!
Citera
2007-06-18, 22:38
  #19
Medlem
Old Nicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llduce
För att alla pariter står för i stort sett samma politik och endast diskuterar små detaljer?

Jupp, och för att de envetet försöker få motståndarsidans (minimalt) avvikande åsikt att framstå som ren och skär ondska. Det blir så jävla löjligt till slut

- "Fredrik Reinfeldt, hur kan ni sänka A-kasseersättningen till 70% efter 200 dagar?! Tusentals människor kommer att svälta ihjäl, pest och kolera kommer att drabba landet och slutligen kommer Sverige att explodera! Vik hädan du Lucifers tjänare!"

- "Mona Sahlin, hur kan du vara emot jobbavdraget?! Utan detta kommer folk att svälta och dö som flugor! En ny istid kommer att drabba skandinavien och svavel och aska kommer att regna över Norrbotten! Jävla sossar, era satans mördare!"


Dessutom kör de samma jävla tugg nu som under valrörelsen. Vem orkar höra EXAKT samma debatt nu som då? Det är som om tiden har stått still. Händer det ingenting nytt i svensk politik?
Citera
2007-06-18, 23:19
  #20
Medlem
Revilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vampireslayer
Bara jag som tycker att dessa debatter är onödiga? Ingen som sitter i riksdagen lär ju knappast byta parti för att någon gör ett bra anförande, och de som kollar hemifrån är oftast de som redan är insatta i politiken och har redan valt sida så att säga.

Jag ser gärna på riksdagsdebatterna, och finner det givande då jag ibland inte alls är insatt i frågorna sedan tidigare. Jag verkar vara tämligen ensam om det här, men jag älskar att en annars rutten förmiddag sitta och kolla på Westberg&co i riksdagen
Citera
2007-06-18, 23:50
  #21
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
När man ser på politik debatt från riksdagen på SVT, varfär är svensk politik debatt så tråkiga att följa efter? Och följer man debatterna så blir man uppmärksam på en sak. Detta ständigt upprepande och gnatande. Ex tjatar Måna Muslim om sitt rättvisa och hur Sverige har råd. Det blir faktiskt rätt tjatigt i längden. Mycket snack i liten verkstad?

Är Sverige möjligtvist bland det tråkigaste att följa efter i världen? Mona Sahlin vs Fredrik Reinfeldt har inte ännu gett denna fulla effekt jag trodde den skulle ge, och som Måna har längtat... Och Måna kör sina oneliners som man tycker är så förnyande och kul politik

...ett annat problem som gör svensk riksdagsdebatt så tråkig att följa är ju att kammaren allt som oftas ekar tom, som i dag tex? Då är det ju betydligt roligare att följa den brittiska politiska debatterna. Fan, här hemma somnar man ju.

Svensk politik är så jävla tröttsamt tråkig eftersom alla tycker likadant!
Citera
2007-06-19, 00:04
  #22
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Kulisser för att dölja skendemokratin. I syfte att underhålla vår nya
politikeradel, dom stora bidragsmottagarna i samhället. Med de feta
pensionerna, som allmogen aldrig kommer i närheten av. Intjänat på
ett par valperioder, till skillnad mot folks livslånga slit för att nå
11-12 k per månad, att jämföra med riksdagsadelns min 25-30 k.

Avskaffa riksdagsmännen, genom att ge dom oavlönad tjänstledighet.
Inför fullmaktsröstning för partiledarna. Riksdagshuset kan byggas om
till lägenheter, de sjus gäng kan sköta sina debatter i valfritt partikansli,
enl cirkulationsmodell. Inga meningslösa tv-sändningar från 'riksdagsdebatter',
referaten kan läggas ut på nätet (ingen läser iaf).

Skulle spara enorma belopp åt staten, och karriärvägen för politikerbroilers
stängd, vad riksdags-Oz belangar.
Citera
2007-06-19, 00:08
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Kulisser för att dölja skendemokratin. I syfte att underhålla vår nya
politikeradel, dom stora bidragsmottagarna i samhället. Med de feta
pensionerna, som allmogen aldrig kommer i närheten av. Intjänat på
ett par valperioder, till skillnad mot folks livslånga slit för att nå
11-12 k per månad, att jämföra med riksdagsadelns min 25-30 k.

Avskaffa riksdagsmännen, genom att ge dom oavlönad tjänstledighet.
Inför fullmaktsröstning för partiledarna. Riksdagshuset kan byggas om
till lägenheter, de sjus gäng kan sköta sina debatter i valfritt partikansli,
enl cirkulationsmodell. Inga meningslösa tv-sändningar från 'riksdagsdebatter',
referaten kan läggas ut på nätet (ingen läser iaf).

Skulle spara enorma belopp åt staten, och karriärvägen för politikerbroilers
stängd, vad riksdags-Oz belangar.

Visst, som Anders Isaksson skriver i "Den politiska adeln" så har riksdans roll successivt förminskats. Däremot har deras inkomster och olika förmåner och hjälpredor ökat kraftigt. Man borde definitivt minska antalet riksdagsledamöter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback