Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-17, 22:16
  #1
Medlem
Cimmerians avatar
Efter ett snabbt meningsutbyte med en annan debattör här på I&I stod det klart att debattören inte trodde ett skvatt på att SD kunde lösa problemen för oss som inte vill ha mångkultur i Sverige. Jag röstade naturligtvis på SD förra valet, och planerar att göra så tills det tunnas ut med svartmuskiga främlingar i det här landet.

Men... kommer det att hjälpa? Vad tror ni insatta att SD verkligen KAN göra åt saken? Är det realistiskt att hoppas på SD?

Och, om det inte är lönt att hoppas på SD, vad är alternativet - för oss som ogillar mångkultur vill säga? Vad kan man göra istället, för att få ett stopp på Sveriges mångkulturella vansinne?

Det skulle vara väldigt intressant att ta del av era tankar i detta. Det vore beklämmande att år 2018 inse att man kastade bort sin röst totalt genom att rösta på SD. Men vad fan kan man göra? Egentligen?
Citera
2007-06-17, 22:18
  #2
Medlem
Vappas avatar
Jag tror inte att SD själva kan göra så mycket. Men eftersom inget av blocken vill ha in fler partier i riksdagen så kanske det tvingar de etablerade partierna att strama åt sin invandringspolitik för att behålla sina väljare.
Citera
2007-06-17, 22:22
  #3
Medlem
Fet-Everts avatar
Ja, vad kan ett lite parti som ingen vill samarbeta med åstadkomma? Om SD kommer in i Riksdagen så kommer deras politik upp på dagordningen. Tänk vilken kritik Ny demokrati fick för sin inställning i invandringsfrågan, men fem år senare var det i praktiken Ny demokratis invandringspolitik som i praktiken gällde i landet.

Ingen lär sätta sig i samma regering som SD, eller ens vid ett förhandlingsbord tillsammans med dem, men det är inte omöjligt att om SD kommer in i Riksdagen så får de en vågmästarroll och då finns möjlighet till kohandel. En röst på SD är inte bortkastad för den som är missnöjd med invandringen, men förvänta er inga underverk. Se det mer som ett långsiktigt arbete i små steg.
Citera
2007-06-17, 22:29
  #4
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
En röst på SD är inte bortkastad för den som är missnöjd med invandringen, men förvänta er inga underverk. Se det mer som ett långsiktigt arbete i små steg.

Det är ungefär så jag ser på saken. Och möjligen är det det där med långsiktigheten som gör att SD's kritiker har en smula rätt ändå. Med tanke på alla invandrare som befinner sig här i Sverige idag, och den stora osannolikheten att de flesta av dem ger sig hem igen, plus de muslimska gruppernas barnfödande - tja, då känns det som om "långsiktighet" inte är ett ord vi har råd med. Vi, som i "vi som avskyr mångkultur" då alltså.
Citera
2007-06-17, 23:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Ja, vad kan ett lite parti som ingen vill samarbeta med åstadkomma? Om SD kommer in i Riksdagen så kommer deras politik upp på dagordningen. Tänk vilken kritik Ny demokrati fick för sin inställning i invandringsfrågan, men fem år senare var det i praktiken Ny demokratis invandringspolitik som i praktiken gällde i landet.

Ingen lär sätta sig i samma regering som SD, eller ens vid ett förhandlingsbord tillsammans med dem, men det är inte omöjligt att om SD kommer in i Riksdagen så får de en vågmästarroll och då finns möjlighet till kohandel. En röst på SD är inte bortkastad för den som är missnöjd med invandringen, men förvänta er inga underverk. Se det mer som ett långsiktigt arbete i små steg.

Mycket bra inlägg. Det enda sättet att påverka politikerna är genom att sparka på dom. Om dom inte förlorar röster utan bara får lite info om invandringsmotståndet från SOM-undersökningar kommer dom inte att lyfta ett finger. Men när dom börjar torska röster kan dom komma att göra en Sarkozy (OK det är långt dit men omöjligt är det inte) och anpassa politiken för att ta tillbaka snodda röster av Sd.

Dessutom är den oerhört oheroisk attityd att säga att "ingenting hjälper" och bara lägga sig ner och dö. Man måste kämpa!
Citera
2007-06-18, 00:05
  #6
Avstängd
Ann-O-Ny-mans avatar
I&i => Pi

//mod
Citera
2007-06-18, 02:39
  #7
Medlem
Realizts avatar
SD kommer, nog ännu mer än Ny Demokrati, att fungera som isbrytare i Riksdagen. De kommer att visa att det är möjligt att rösta på annat än de av massmedia påbjudna partierna. Det är i sig en mycket viktig poäng.

Sen när folk tröttnat på att SD står för samma saker som just etablissemanget (som då närmat sig SD i invandringsfrågan), så kommer tanken ändå att ha väckts hos folk att det är möjligt att rösta som man vill, inte bara som man får.

En annan positiv effekt är att SD i riksdagen ökar sannolikheten för att något anat parti knuffas ut. Redan idag ligger 5 partier inte långt över 4%-spärren. Med ett åttonde parti i Riksdagen så blir det trångt med i snitt 12.5% per parti. Med t.ex. 64% koncentrerat till de två största partierna blir bara 6% över åt övriga partier var i medel.

Jag har alltså inte högt förtroende för SD:arna, men jag tror att de kommer att göra nytta i Riksdagen ändå.
Citera
2007-06-18, 02:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
SD kommer, nog ännu mer än Ny Demokrati, att fungera som isbrytare i Riksdagen. De kommer att visa att det är möjligt att rösta på annat än de av massmedia påbjudna partierna. Det är i sig en mycket viktig poäng.

Sen när folk tröttnat på att SD står för samma saker som just etablissemanget (som då närmat sig SD i invandringsfrågan), så kommer tanken ändå att ha väckts hos folk att det är möjligt att rösta som man vill, inte bara som man får.

En annan positiv effekt är att SD i riksdagen ökar sannolikheten för att något anat parti knuffas ut. Redan idag ligger 5 partier inte långt över 4%-spärren. Med ett åttonde parti i Riksdagen så blir det trångt.

Jag har alltså inte högt förtroende för SD:arna, men jag tror att de kommer att göra nytta i Riksdagen ändå.

Oj, det trodde jag inte. Men positivt.

En annan bra grej är att om Sd kommer in i riksdan så minskar risken för en Månaledd regering radikalt. Sd kommer inte stödja Måna vad som än händer.
Citera
2007-06-18, 02:54
  #9
Medlem
uLLe.buLLes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
..."vi som avskyr mångkultur"...

Jag tror visserligen att SD's framgångar kommer att påverka de regerande partierna, men ni som har en vision av Sverige utan mångkulturen står i en återvändsgränd. Det är omöjligt att förhindra dessa kulturutbyten, men ni vänjer er nog.
Citera
2007-06-18, 08:36
  #10
Medlem
ChristianXs avatar
SD är som jag ser det inte en lösning, utan en reaktion på symptomen. Fördelarna är möjligen att man decimerar socialdemokratin en del, samt att man kan vara en katalysator som sparkar igång processen i de övriga partierna. I övrigt? Nej...
Citera
2007-06-18, 08:58
  #11
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uLLe.buLLe
Jag tror visserligen att SD's framgångar kommer att påverka de regerande partierna, men ni som har en vision av Sverige utan mångkulturen står i en återvändsgränd. Det är omöjligt att förhindra dessa kulturutbyten, men ni vänjer er nog.

Nu är det ju inte fråga om något utbyte av kulturer utan fastmer ett undanträngande och nedtryckande av svenska värderingar och kulturyttringar till förmån för allsköns importerat skräp, något som livligt påhejas av både ledande politiker (Sahlin, Reinfeldt mfl) och folkförrädarna inom media. Personligen vare sig vill jag eller kommer frivilligt att "vänja" mig vid någon avskydd "mångkultur" där själva essensen av ordet i Sverige betyder att vi svenskar skall tacka, bocka och kliva åt sidan när köttångvälten rullar in över landets gränser och kräver riket som någon sentida krigsbyte, livligt påhejade av diverse femtekolonnare och quislingar bland svenskarna. Aldrig! Hellre dör jag!
Citera
2007-06-18, 09:57
  #12
Medlem
Som tidigare sagt så kommer SD i sig inte göra mycket men bara att de kommer in i riksdagen kommer ge en effekt på alla andra partier om att strama åt flyktingpolitiken, ungefär som i danmark(inte lika mycket dock)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback