Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-01, 09:21
  #1105
Medlem
snyggochsmalshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sourcreamchipsen
13 minuter solarium i söndags och 13 nya minuter idag.
Har jag cancer imorgon?
knappast Men jag råder dig till att inte sola varje dag =)
__________________
Senast redigerad av snyggochsmalshop 2016-08-01 kl. 09:21. Anledning: stava fel
Citera
2016-08-09, 17:44
  #1106
Medlem
Ratis avatar
Finns det något "bäst före datum" för solskydd? Hittade en flaska har blivit stående i ett par år. Och är för snål för att kasta bort den.
Brukar aldrig sola eller så men det skadar nog ändå inte att smeta in lite på armarna när man är ute och jobbar i solen.
Och bara för att hela världen nojar över hudcancer så passar tillverkarna på att ta hutlöst betalt för flaskorna.
Citera
2016-08-12, 09:12
  #1107
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Finns det något "bäst före datum" för solskydd? Hittade en flaska har blivit stående i ett par år. Och är för snål för att kasta bort den.
Brukar aldrig sola eller så men det skadar nog ändå inte att smeta in lite på armarna när man är ute och jobbar i solen.
Och bara för att hela världen nojar över hudcancer så passar tillverkarna på att ta hutlöst betalt för flaskorna.

Färskvara
Har du kräm kvar från förra året? Lukta på den och kolla om den skiktat sig och blivit rinnig. I så fall måste du slänga den. Men luktar och känns den okej, kan du använda den, även om den är ett år gammal. De flesta solskydd är dock märkta med ett års hållbarhet. I oöppnad förpackning håller de längre.Förvara solskyddskrämen mörkt och torrt, inte i kylskåp.


Källa: http://www.radron.se/guider/sa-solar...kert-i-sommar/
Citera
2016-09-09, 14:42
  #1108
Avstängd
Tjena. Är en brun kille med "bra" pigment. Detta innebär att jag blir riktigt solbrun (gyllenebrun) så fort solen dyker upp. Nu när hösten och vintern närmar sig tänkte jag få tillbaka min färg eftersom jag bleknar lite. April, maj och juni är min höjdpunkt där jag blir riktigt gyllenebrun och får riktigt bra färg. Dessutom blir jag snyggare

Men hur länge ska jag sola? Eftersom jag blir brun fort så är det en klar fördel och kanske behövs endast 5 minuter? Dessutom är jag säker på att färgen kommer att hålla länge.

Så rekommenderar ni att jag solar? Kan en brun person sola solarium?
Citera
2016-09-09, 18:12
  #1109
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nermed
Tjena. Är en brun kille med "bra" pigment. Detta innebär att jag blir riktigt solbrun (gyllenebrun) så fort solen dyker upp. Nu när hösten och vintern närmar sig tänkte jag få tillbaka min färg eftersom jag bleknar lite. April, maj och juni är min höjdpunkt där jag blir riktigt gyllenebrun och får riktigt bra färg. Dessutom blir jag snyggare

Men hur länge ska jag sola? Eftersom jag blir brun fort så är det en klar fördel och kanske behövs endast 5 minuter? Dessutom är jag säker på att färgen kommer att hålla länge.

Så rekommenderar ni att jag solar? Kan en brun person sola solarium?

Självklart kan du sola! Men som du skriver kommer du behöva mindre tid än vanliga dödliga (vita) =)
Enda sättet är att du provar dig fram. Prova med 15 minuter 1-2 ggr i veckan. Minska eller öka sedan utifrån hur det känns. Men endast 5 min gör nog ingen stor skillnad, även om du har lätt att få färg.
Räkna med 10 minuter, en kvart.
Citera
2017-05-04, 22:29
  #1110
Medlem
drozboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Självklart kan du sola! Men som du skriver kommer du behöva mindre tid än vanliga dödliga (vita) =)
Enda sättet är att du provar dig fram. Prova med 15 minuter 1-2 ggr i veckan. Minska eller öka sedan utifrån hur det känns. Men endast 5 min gör nog ingen stor skillnad, även om du har lätt att få färg.
Räkna med 10 minuter, en kvart.

Äsch! fan ska han ligga o slösa tid&pengar i ett svag rör för? ta 1:an på solariet eller deras starkaste, fråga om det. Dom kommer förmodligen inte låta dig eftersom den är extremt stark (om det är ett bra solarie och inget fattigt trams). Här där jag bor har det nyss kommit en ny säng, och jävlar vad den tog, 15 minuter och brunare än svartingarna i klassen (inget skämt.) Jag går dock på melanotan, men du kan fortfarande få färg, se till att ta STARK säng och slösa inte tid och pengar i mesig säng.

Stå solarie där du står upp i är oftast jätte svaga och dom byter sällan rör i dom.
Citera
2017-07-26, 19:27
  #1111
Medlem
Zhes avatar
Tänkte börja besöka solarium nu så man kan hålla en ganska fin färg året runt. Jag har ganska vit hud annars, har fått på mig lite färg nu utomlands i 2 veckor. Så jag har lite frågor jag behöver lite svar på.
  • Hur ofta bör man sola per vecka?
  • Hur många minuter per solning?
  • Hur kan jag undvika att bli bränd? Har lite känslig hud.
  • Övriga tips?
Citera
2017-08-03, 23:03
  #1112
Medlem
Någon som vet hur det är att sola med massa myggbett ? Kommer det bli fläckigt ? Eller om jag kliat på dom lite blir "såren " värre?
Citera
2017-11-18, 02:58
  #1113
Medlem
Jag har aldrig någonsin ens varit inne på ett solarium i hela mitt liv, så här kommer en hel del noob-frågor...

Jag har brunt hår och bruna ögon (är helsvensk) och blir solbränd hyfsat snabbt. Hur länge/ofta bör jag som nybörjare sola nu på vintern?
Blir effekten bättre ifall man solar tätt inpå några gånger?
Nu är jag inte ute efter att se ut som en grillad kyckling, utan bara att få lite färg alls egentligen...

Är det en smaksak ifall man vill ligga eller stå när man solar, eller har dessa olika verkningsgrad?

Spelar det generellt någon roll vilket "super plus"-solarium man väljer (de brukar ju ha typ 3 olika "styrkor" på sina solarium)? Är det bättre att välja ett lite dyrare med något högre watt eller är detta bara trams? Hur får man mest "sol" för pengarna helt enkelt?

Och hur funkar ett månadskort, får man (som det låter) helt enkelt sola så mycket man vill under en månad på det? Tycker månadskorten verkar vara för billiga för det (ofta billigare än ett 10-kort ju).
Eller folk kanske iofs inte solar typ 7 gånger per dag...
Citera
2018-04-22, 13:38
  #1114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixttillbaka
Och hur funkar ett månadskort, får man (som det låter) helt enkelt sola så mycket man vill under en månad på det? Tycker månadskorten verkar vara för billiga för det (ofta billigare än ett 10-kort ju).
Eller folk kanske iofs inte solar typ 7 gånger per dag...
Beror på vilket behov man har.
Ta mig t.ex:
Är född och uppväxt i Sverige med medelhavs gener och blir ganska lätt brun.
Underhåll för mig ligger vid 2-3ggr i månaden vid höst och vinter-tid.
Då håller jag mig jämn i färg.
Mer än det gör mig bara brunare på sikt.
Så i mitt fall är månadskort inte aktuellt.
Citera
2018-04-22, 17:57
  #1115
Medlem
Jag har en fråga. Vid de tillfällen jag besökt solarium så har jag blivit väldigt vit under, och runt ögonen.
Det har hänt både när jag använt ögonskydd, och när jag inte gjort det.
Hur kan det bli så? Att man inte får färg just kring ögonskydden förstår jag ju, men även när man känt värme mot huden runt ögonen så förblir den vit, och nästan ännu blekare?
Det kallas ju typ raccoon eyes har jag förstått.
Det verkar bero lite på vilket solarium man testar också..?
Någon som har samma problem, och vad har ni gjort åt det?

Har ni detta problem ute i "vanliga" solen också?
Citera
2018-06-19, 18:35
  #1116
Medlem
Xanaxgirl420s avatar
Nån som testat tancare? De nya kapslarna som tydligen ger bättre pigment. Något som vet mer om dessa och hur de fungerar?? Om jag läste rätt kosta en karta 199kr och man behöver ta en tablett varje dag i 6mån
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback