Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-17, 02:39
  #1
Moderator
Humbugs avatar
Idag var det firmafest. Traditionsenligt inleds festerna med en fotbollsmatch. Brorsan ställde upp som målvakt i ena laget, men skadade sig tyvärr mitt i matchen och fick åka in till akuten med en förmodad bruten arm.
Väl där blev han satt att vänta. Efter ett tag ringde han mig (såg inte matchen utan satt hemma och runkade) och tyckte att jag skulle komma och göra honom sällskap. Sagt och gjort, jag gick dit och satte mig i väntrummet.
Där satt ett flertal personer, bland annat en gammal dam, en ungdjävel som kräktes kaskader, ett norskt par där kvinnan i sällskapet satt i mitella och såg ut att ha enormt ont, en man med värkande axlar och en äldre man som råkat ut för felmedicinering och därav fått ett par ben som inte lydde som den skulle.

Klockan var nu sex på eftermiddagen. De norska paret berättade att de väntat sen halv ett. En sjuksyster kom ut med jämna mellanrum och kollade till patienterna. De som behövde fick en alvedon. Han beklagade sig också den långa väntetiden och förklarade att det på endast fanns en läkare i tjänst på hela sjukhuset. En läkare. Ett akutintag. 112 710 invånare. Det är tamejfan sjukt. Ska det vara så? Hur fan är det tänkt att fungera? Hur har man planerat?

Det hela slutade hur som helst med att brorsan fick gå därifrån utan att ha blivit undersökt. Den manliga sjuksystern kom ut med en stressade blick och sade att en bilolycka med 7 inblandade just inträffat (http://ltz.se/artikel_standard.php?i...vdelning_2=142 och att de måste prioritera denna. De som valde att stanna kvar skulle bli kvar mycket länge, enligt sjuksystern.
De blev ingen fest på kvällen för min bror. Han gick hem med en smärtande arm och försökte sova. Hur är det egentligen möjligt att en människa med en fraktur på armen får gå hem och lägga sig obehandlad? Det borde inte få hända, men det gör det. Sjukvården fungerar inte. En läkare på 100 000 invånare är sjuhelsike för lite!
Citera
2007-06-17, 02:51
  #2
Medlem
Realizts avatar
Om du blir sjuk i Sverige, åk inte till sjukhus. Åk till en flygplats med utrikestrafik!
Citera
2007-06-17, 02:54
  #3
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Sjukvården fungerar inte.
jadu det har jag sagt i flera år nu men dom flesta lever i illusionen att vi har bra fungerande sjukvård :/
Citera
2007-06-17, 03:29
  #4
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Det borde inte få hända, men det gör det. Sjukvården fungerar inte. En läkare på 100 000 invånare är sjuhelsike för lite!
Att planekonomi som vanligt främst levererar köer är förstås inte förvånande. Vad som är förvånande är att vi har en påstått borgerlig regering som inte gör något åt det hela.

Där jag bor för tillfället finns ett system med offentlig sjukförsäkring som betalar privat organiserade läkare. Detta system kompletteras med privata sjukförsäkringar som ger skatteavdrag. Inget system är perfekt men för att ge lite perspektiv så fick jag vänta nittio minuter innan jag kom in till doktorn häromveckan. Råkade nämna saken för en inföding och denne menade att såna skitläkarstationer skall man inte gå till. Undrar vad han hade tänkt om han fått prova svensk landstingsvård...
Citera
2007-06-17, 04:03
  #5
Medlem
StorMammas avatar
Kan berätta att jag satt med en 8-årig son med blindtarmsinflammation i nästan nio timmar på akuten..

Det är barockt.

Ett Barn!
som dessutom hade väldigt ont!
Citera
2007-06-17, 04:22
  #6
Medlem
Svampfests avatar
Jag satt tre dagar på sjukhuset och missade två arbetsdagar för två röntgen och att en läkare petade på mitt ansikte och sa "Du mår bra du kan gå hem nu", detta borde på sin höjd ha tagit en eftermiddag och jag hade kunnat jobba de två andra dagarna istället..

Det är fan att man i detta landet först får skänka bort allt man tjänar sen måste man pröjsa en egen sjukförsäkring iaf om man vill ha vård inom det närmaste året..

Vi importerar ju 100.000 läkare/år enligt Mona Sahlin vafan de kan gott jobba lite.
Citera
2007-06-17, 04:28
  #7
Medlem
johanbtks avatar
Min fru fick vänta i 10 timmar på akuten för en vecka sedan.
Jag antar att blattarna på flyktingförläggningarna har rätt att omedelbart träffa en läkare oavsett vilken inbillad åkomma de kan tänkas ha. Jämför med asyltandvård.
Någon borde sätta stopp för detta, någon borde gå hem till ett antal politiker och journalister och helt enkelt avrätta dem.
Citera
2007-06-17, 04:54
  #8
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Någon borde sätta stopp för detta, någon borde gå hem till ett antal politiker och journalister och helt enkelt avrätta dem.
går väl att ordna
Citera
2007-06-17, 05:18
  #9
Medlem
Embryos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
. Sjukvården fungerar inte. En läkare på 100 000 invånare är sjuhelsike för lite!


cirka 90 läkare i hela Sveirge då alltså? Inte för att jag ifrågasätter att sjukvården funkar mindre bra, men själv har varit inne på sjukan 2 gånger i mitt liv och då har jag fått utmärkt vård

Antar att det finns väldigt stora regionala skillinader
Citera
2007-06-17, 05:20
  #10
Medlem
Embryos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Någon borde sätta stopp för detta, någon borde gå hem till ett antal politiker och journalister och helt enkelt avrätta dem.

Ja det skulle ju säkert göra sjukvården bättre
Citera
2007-06-17, 05:21
  #11
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Embryo
Ja det skulle ju säkert göra sjukvården bättre
säg inte de, lite friskt blod och nya tag kanske är det som behövs istället för att fortsätta i gamla spår som uppenbarligen inte funkar.
Citera
2007-06-17, 05:27
  #12
Medlem
Embryos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
säg inte de, lite friskt blod och nya tag kanske är det som behövs istället för att fortsätta i gamla spår som uppenbarligen inte funkar.

Nej det du och johanbtk förespråkar är terrorism, detta om något borde vara skäl till avrättning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback