2007-06-16, 19:49
Medlem
ronnebacks avatar
Köpte ny dator i delar häromdagen. Efter att ha installerat all hårdvara testade jag att starta den, vilket fungerade fint i 5 sekunder, därefter buggade texten ur totalt (se bild)
http://img529.imageshack.us/img529/3...armdumpye2.jpg
Jag kan gå in i bios utan problem och även lyckas bota via en windowsskiva men det tar inte lång tid innan liknande "text" kommer upp...
Vad kan felet bero på?

Jag har:

350W Nätagg "no-name".
Gainward GeForce 8600GT 256MB GDDR3 PCI-Express,SilentFX.
Samsung SpinPoint T166 250GB
Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB Kit w/two matched 512MB
MSI 945P NEO3-F, I945P, Socket-775, ATX, S-ATAII, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16
Intel Core 2 Duo E4400 2GHz Socket LGA775

Har testat att köra: utan HDD, med annan HDD, byta plats på minnerna, olika cd-läsare och olika windowsskivor utan att det hjälpt.
Citera
2007-06-16, 19:51
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronneback
Köpte ny dator i delar häromdagen. Efter att ha installerat all hårdvara testade jag att starta den, vilket fungerade fint i 5 sekunder, därefter buggade texten ur totalt (se bild)
http://img529.imageshack.us/img529/3...armdumpye2.jpg
Jag kan gå in i bios utan problem och även lyckas bota via en windowsskiva men det tar inte lång tid innan liknande "text" kommer upp...
Vad kan felet bero på?

Jag har:

350W Nätagg "no-name".
Gainward GeForce 8600GT 256MB GDDR3 PCI-Express,SilentFX.
Samsung SpinPoint T166 250GB
Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB Kit w/two matched 512MB
MSI 945P NEO3-F, I945P, Socket-775, ATX, S-ATAII, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16
Intel Core 2 Duo E4400 2GHz Socket LGA775

Har testat att köra: utan HDD, med annan HDD, byta plats på minnerna, olika cd-läsare och olika windowsskivor utan att det hjälpt.
Bara en gissning men tror att nätagget är för klent för det grafikkortet.
Citera
2007-06-16, 19:53
Bannlyst
kan det vara nätagget som är för klent?
har du kopplat in all strömsladdar? gfx/moderkort osv

annars kan jag spontant inte komma på ngt mer men jag tycker det verkar ha med grafikkortet att gör i någon form!

hoppas detta kan vara till hjälp

//Security
Citera
2007-06-16, 20:25
Medlem
pictorhayess avatar
Tror också på antingen för klen kraft eller att själva grafikkortet är trasigt, kolla också att fläkten på grafikkortet snurrar. Om du kan låna ett annat grafikkort och en kraftigare PSU så gör det och prova!
Citera
2007-06-16, 20:34
Medlem
ronnebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pictorhayes
Tror också på antingen för klen kraft eller att själva grafikkortet är trasigt, kolla också att fläkten på grafikkortet snurrar. Om du kan låna ett annat grafikkort och en kraftigare PSU så gör det och prova!

Det är en fläktlös modell, grafikkortet alltså...

Jag hittar ingen stans att koppla i en strömadapter till grafikkortet, det verkar inte häller som det finns en enligt manualen. Någon som vet av egen erfarenhet om det finns en sådan?
Citera
2007-06-17, 08:24
Medlem
MyteNs avatar
Det sitter på kortsidan mot hårddiskarna oftast, annars på långsidan precis i hörnet mot hårddiskarna. Finns det inte så behövs det inget men en 350w No-name säger det mesta ang att det inte fungerar.

Försök ordna en annan PSU och pröva.
Citera
2007-06-18, 17:10
Medlem
ronnebacks avatar
Ok.. nu har problemet löst sig men jag har ingen aning hur!
Jag tog hem datorn till en kompis för felsökning. Där satte jag på datorn och vipps var alla konstiga tecken borta!
Det ända som är bytt är juh skärmen!?!?
Citera
2007-06-18, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronneback
Ok.. nu har problemet löst sig men jag har ingen aning hur!
Jag tog hem datorn till en kompis för felsökning. Där satte jag på datorn och vipps var alla konstiga tecken borta!
Det ända som är bytt är juh skärmen!?!?

Då kan det vara kabeln till skärmen som är glapp eller trasig. Felsök skärmen också och speciellt kabeln om den är löstagbar i båda ändar. Om du har tur så är bara kabeln trasig och kan köpa en ny om den är löstagbar. Om din kompis får liknande problem när din skärm kopplas till hans så är saken klar.

Är det en gammal skärm?

Jag kom precis ihåg att jag testade och kastade gamla skärmar när jag praktiserade. Där blev vissa skärmar dimmiga eller buggade ur i XP (Startade med en bra skärm). Lösningen var att slå på den gamla skärmen på ett vist ställe så blev det bra ett tag tills skärmen kunde bytas ut. (Det funkade på prylar i filmer tänkte jag så det var kull att det funkade i verkligheten) Personalen där jag praktiserade tyckte att det bara vara att kasta och köpa nya.
Citera
2007-06-19, 21:24
Medlem
ronnebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Då kan det vara kabeln till skärmen som är glapp eller trasig. Felsök skärmen också och speciellt kabeln om den är löstagbar i båda ändar. Om du har tur så är bara kabeln trasig och kan köpa en ny om den är löstagbar. Om din kompis får liknande problem när din skärm kopplas till hans så är saken klar.

Är det en gammal skärm?

Jag kom precis ihåg att jag testade och kastade gamla skärmar när jag praktiserade. Där blev vissa skärmar dimmiga eller buggade ur i XP (Startade med en bra skärm). Lösningen var att slå på den gamla skärmen på ett vist ställe så blev det bra ett tag tills skärmen kunde bytas ut. (Det funkade på prylar i filmer tänkte jag så det var kull att det funkade i verkligheten) Personalen där jag praktiserade tyckte att det bara vara att kasta och köpa nya.

Det hela är skitmysko...
Sladden var den samma... det ända som är bytt är skärmen. Men när vi testade dator på orginalskärmen nu igen efter att vi installerat windows etc på datorn, så fungerar allting perfekt :S.
Det ända möjliga som jag kan komma på är att ett av uttagen på grafikkortet skulle vara paj lr nått... och att vi alltså skulle råka ha prickat in just rätt uttag när det fungerar och fel i början då det inte fungerade..?!
Citera
2007-06-19, 22:49
Medlem
Kommer inte på något annat än din teori. Eventuellt kanske något hände när ni installerade med den andra skärmen. Kull att det fixade sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in