Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-21, 14:42
  #73
Medlem
beelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Hur kom det sig att kommunisten tillika sexkonspiratören Ali Esbati var på Utöya
Troligen för att ragga på småflickor.

Han var den äldsta personen kvar på ön när skjutningarna började. Med tanke på det kunde man förvänta sig lite ansvar från hans sida, men icke. Fegisen flydde med svansen mellan benen utan en tanke på att ens försöka hjälpa de yngre personerna i sin närhet till säkerhet. En sorglig ursäkt till karl.

Eftersom vänstern (media inkluderat) aldrig kritiserar sina egna är detta inget som tagits upp. Att Utöya är ett känsligt ämne kan ju ha med saken att göra också, men det är riktigt illa att ingen har ställt honom mot väggen ang detta.
Citera
2016-03-21, 14:58
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beelito
Troligen för att ragga på småflickor.

Han var den äldsta personen kvar på ön när skjutningarna började. Med tanke på det kunde man förvänta sig lite ansvar från hans sida, men icke. Fegisen flydde med svansen mellan benen utan en tanke på att ens försöka hjälpa de yngre personerna i sin närhet till säkerhet. En sorglig ursäkt till karl.

Eftersom vänstern (media inkluderat) aldrig kritiserar sina egna är detta inget som tagits upp. Att Utöya är ett känsligt ämne kan ju ha med saken att göra också, men det är riktigt illa att ingen har ställt honom mot väggen ang detta.

Här konspireras det på hög nivå, med foliehatten i högsta hugg.

Anledningen till att Esbati befann sig på Utøya när terroristen Brevik slog till var för att han hade föreläst under AUFs sommarläger.

Men att kolla relevanta källor är väl inget du är intresserad av.
Citera
2018-02-17, 20:12
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deja-Vu
Jag träffade herr Esbati en blöt kväll när han var med sina kompisar på en krog vid Mariatorget här i stan. Jag minns inte datumet exakt, men det måste väl vara mer än ett år sen. Ali var propert, nästan lite gubbigt klädd. Beigebrun tweedkostym med såna där skinnlappar på armbågarna. Riktig gubbvarning! Han var väldigt trevlig. Jag vet inte om det beror på att jag var av det motsatta könet, om det var för att han fått lite innanför västen eller att han helt enkelt är en trevlig person.

Han berättade att han flyttat till Norge och att han skrev för Flamman. I min tonårsvärld var det omöjligt för honom att inte bli nästa protege brevid Schyman eller Ohly och när jag pressade honom lite på det här, typ "Vart tog du vägen? Du var ju snyggast i politikersverige!" Så fick jag inte så mycket till svar. Han ville framförhålla att han var lycklig skrivandes för Flamman och inte som politiker av hög rang för V, vilket jag inte tror en sekund på.

Det känns som att Ali inte ville eller visste hur han kunde spela medierna till sin egen vinning iom det som hände på Utöya. Att gå därifrån som överlevare måste ju vara en avdankad ungdomspolitikers våta dröm! Eftersom svenska medier knappt rapporterade annat än sorg och smärta i två veckor förstår jag inte varför det inte skrivits hundratals spaltmeter om honom.

Eskil Pedersens (då ledare för AUF, norska SSU) infamösa flykt från Utöya med den bepansrade MS Thorbjørn (fd marinens landstigningsfartyg) har ödelagt hans politiska karriär. Han jobbar nu på norska Scan, killen som var en tronarvinge i AP...
https://giabo.wordpress.com/2012/09/...skil-pedersen/

https://m.nettavisen.no/nyheter/pede...a/3376861.html

Esbati var en av de handfull vuxna män som flydde med båten. Att de vuxna männen valde att sätta sig i säkerhet i båten kan de inte klandras för men att de inte försökte rädda de hjälplösa barnen när de väl var i säkerhet i den skottsäkra båten är oförsvarligt. Flykten från Utøya är ett tema bland vanligt folk i Norge men väldigt delikat ämne för norsk media och politiker. Esbati borde bli ställd till ansvar för sin roll i flykten från Utøya (medan den skottsäkra Ms Thorbjørn så fort som möjligt körde till fastlandet (men inte närmaste fastland men 3 km omväg, och där körde de på grund) så mycket riskerade campinggäster sina liv när de försökte rädda barnens liv med sina små plastbåtar...).

Kaptenen på MS Thorbjørn ville tillbaka för att leta efter sin dotter men AUF-männen + Esbati tvingade kaptenen att köra båten till fastlandet långt från Utøya. (Morgenbladet har haft en lång artikel om detta men den finns inte online.)

Citat från polisanmälan som är länkad till ovanför;

". Mens massakren pågår for fullt og mange AUF-ungdommer forsøker å flykte ved å gjemme seg på Utøya eller svømme flere hundre meter til fastlandet rømmer AUF-formann, Eskil Pedersen, med det tidligere marine-landgangsfartøyet M/S “Thorbjørn” som er bygget i stål. I det farvannet båten med AUF-formannen ombord passerer svømmer livredde ungdommer som ser sin redning i båten. AUF-formannen vører dem ikke og forsvinner langt vekk fra det farlige området og overlater de livredde, svømmende ungdommene til sin egen skjebne slik at flere av dem drukner og dør."

Utförligare om händelseförloppet;
http://royvega.blogspot.no/2012/08/m...ersen.html?m=1
__________________
Senast redigerad av Neida 2018-02-17 kl. 20:51.
Citera
2018-09-09, 22:08
  #76
Medlem
moralhoras avatar
Är det bara jag som blivit överraskad av att höra honom prata?

Hans röst är seriöst fjantig. Hög och fjollig. Jag trodde hans röst skulle vara mörkare.
Citera
2019-04-28, 20:40
  #77
Medlem
Jag tror han är dömd för valfusk
Citera
2020-08-07, 20:34
  #78
Medlem
TillTalandeTalmuds avatar
Vad gjorde egentligen den i Norge, avbildad som apa, o i Sverige, aktivt terrorism-stödjande (sök på Esbati, sen 2000...), Ali Esbati på Utöya egentligen? Är inte AUF typ sossar? Ali Esbati är väl långt mer vänsterut...?

O att han blev livrädd i båten själv tyder ju på att det Esbatiska ordspråket, vid katastrofer gäller: "Män och Koraner först"!
Citera
2020-08-07, 22:14
  #79
Medlem
GoEks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Är det bara jag som blivit överraskad av att höra honom prata?

Hans röst är seriöst fjantig. Hög och fjollig. Jag trodde hans röst skulle vara mörkare.
Har haft lite jobbkontakter och persiska män ger allmänt ett väldigt schtizigt intryck, feminint beteende blandat med arab-aggresivt språk. Ganska märkligt.
Citera
2020-08-15, 14:51
  #80
Medlem
Sam.Boyds avatar
Se här, nu är Ali Esbati åter i rampljuset med följande Tweet: ” Går m min 9-åring. Man ~35 som kommer gående mitt emot viftar plötsligt m fingret o ropar nåt om att vi måste gå framför varandra, ej bredvid. Vad menade han, frågar hon gång på gång. Du kommer förstå vad som drivs av rasism, de små signalerna, vill jag säga, och inte. Låter bli”.

Att det är Covid-19 tider o social distansiering är tydligen något Ali missat.

Även att man i normalfall ser till att man kan mötas o att alla får plats på smalare trotoarer tillhör vanligt hyffs.

Ali Esbati ger här en av vår samtids bästa inblickar i vad den påstådda vardags rasismen är. Det är ett tankespöke o inställning hos den som drabbas. En ide o kultur som sedan förs över till nästa generation.

Ali Estabi är vald att representera V. Ali är en del av den lagstiftande riksdagen.
Citera
2021-03-30, 14:03
  #81
Medlem
Ograsts avatar
En gång i tiden misstänkt för ett brott!

https://sverigesradio.se/artikel/117515
Citera
2021-06-08, 16:27
  #82
Medlem
TröttSvensks avatar
Nu ger han ut en bok och profiterar på Utöya.
Blev blockad direkt på twitter när jag fråga hur han har mage att profitera på Utöya, när han och de andra "vuxna" tvingade färjan att åka direkt de var ombord och lämnade barnen kvar att mördas...
Citera
2021-07-19, 03:16
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goriot
Ali E är en jävel på brudar.
Inte så att han behöver ragga
utan han har bara behövt plocka
upp dom som stått på kö.
Som ordförande stod dom unga
och villiga vänsterbrudarna på kö.
Ja med tanke på att SVTs sinnesslöa reporter Carin Berglund eller vad hon nu heter som var korrespondent i USA skickade något smått betuttad hälsning till honom på sociala medier.
Citera
2021-07-22, 20:25
  #84
Medlem
Ingen direkt man av den mannen..
Han gömde sig rädd som en råtta när barn blev attackerade på Utöya..

Först flydde han från Iran som en fegis, sedan gömde han sig som en fegis på Utöya..

Riktig fegis..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback