Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-17, 05:31
  #13
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anton_90
Att höja åldern med ett par år lär inte göra någon skillnad. Olika sorters test och prov som visar att man har tillräckligt med kunskap borde införas för att få rösta. Det är kunskapen enligt mig som är viktigast men självklart måste det finnas en minum åldersgräns för att få rösta i kommande val.

Absolut, vilket gör skillnad om man höjer ålerdrsgränsen i slutändan, absolut. Det är fler personer som är medvetna om vad de röstar på som är 22+ än personer som är 22-.
Citera
2007-06-17, 09:54
  #14
Medlem
Kivans avatar
Den kommer nog att höjas snart eftersom dagens ungdomar är i hög grad drivna av ideologi och inte tvekar att sparka de stora partierna från sina poster. Inom 3-4 år kommer höga röster höjas för höjd myndighetsålder.
Citera
2007-06-17, 12:37
  #15
Medlem
HerrSeriöss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Inom 3-4 år kommer höga röster höjas för höjd myndighetsålder.

Ehm, i österrike blir det väl tvärtom 16 år så får man rösta?

http://www.röstavid16.nu/news.aspx?id=177
Citera
2007-06-17, 12:48
  #16
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Absolut, vilket gör skillnad om man höjer ålerdrsgränsen i slutändan, absolut. Det är fler personer som är medvetna om vad de röstar på som är 22+ än personer som är 22-.

Det gör en oerhört liten skillnad. Jag kan ärligt talat säga att ingen av de (i min bekantskapskrets) som saknade intresse för (och kunskap om) politik vid 18-årsålder har skaffat sådan sedan de fyllt 22.

En bättre lösning vore i sådana fall att ställa några enkla frågor om de olika partiernas partiprogram för att säkerställa att den som röstar verkligen förstår vad han/hon röstar på och vilka alternativ som finns. Men i verkligheten vore även ett sådant system värdelöst - möjligheten att frågorna manipuleras och vinklas är för stort.

Det bästa vore kanske om kampanjerna gick ut på att förmå medborgarna att lära sig så mycket som möjligt om vad som skiljer de olika partierna snarare än på att förmå folk som inte vet ett skvatt att gå och rösta på partiet de av gammal vana alltid lägger sin röst på...
Citera
2007-06-17, 14:54
  #17
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det gör en oerhört liten skillnad. Jag kan ärligt talat säga att ingen av de (i min bekantskapskrets) som saknade intresse för (och kunskap om) politik vid 18-årsålder har skaffat sådan sedan de fyllt 22.

En bättre lösning vore i sådana fall att ställa några enkla frågor om de olika partiernas partiprogram för att säkerställa att den som röstar verkligen förstår vad han/hon röstar på och vilka alternativ som finns. Men i verkligheten vore även ett sådant system värdelöst - möjligheten att frågorna manipuleras och vinklas är för stort.

Det bästa vore kanske om kampanjerna gick ut på att förmå medborgarna att lära sig så mycket som möjligt om vad som skiljer de olika partierna snarare än på att förmå folk som inte vet ett skvatt att gå och rösta på partiet de av gammal vana alltid lägger sin röst på...

Det är möjligt att det inte gör enorm skillnad men självklart gör det liten skillnad. Det känns dock som en dålig lösning att höja åldern. Det bästa hade ju varit att få folk att förstå på olika sätt vad de röstar på och alternativ osv,
men det känns inte som att tillräckligt många bryr sig om sådan information.
Citera
2007-06-17, 15:01
  #18
Medlem
ChristianXs avatar
Skall man hårddra det lite så bör rimligtvis valmanskåren vara mer insatt och mer kunnig ju färre som röstar. Skulle vi ha 100% valdeltagande så borde resultatet bli betydligt fler omotiverade och slentrianröstade än vid 50%.

Frågan är vad som är bäst för landet...

Jag tror på att dels införa regelrätta personval, då detta "tvingar" folk att sätta sig in i politiska frågor på ett bättre sätt, samt att detta gör att partierna på ett bättre sätt representerar väljarnas åsikter. Dels på att kräva att man registrerar sig som väljare i god tid innan valet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback