Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2007-06-17, 01:26
  #61
Medlem
RedXs avatar
Personligen skulle jag föredra om arbetsgivare "subventioneras" i större utsträckning än vad de gör idag oavsett åldern på den de anställer. Den enda invändningen jag har på det här förslaget är just det att det skapar en situation där arbetsgivare kan få incitament att anställa person A före person B enbart på grund av åldern på person A.
Citera
2007-06-17, 09:46
  #62
Medlem
brianmolkos avatar
McDonalds kommer ju förresten snart få fet konkurrens av McHelalihalil-Arab resturanger så kanske bra att spara lite pengar
Macken kommer ju inte ha deras varor längre så då startar de nya mackar om ni vet vad jag menar
Citera
2007-06-17, 09:51
  #63
Medlem
Old Nicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
Att ta ut mindre skatt kan ju omöjligt vara att "ge" någon pengar.

Om man nu inte tycker att alla pengar inom ett land tillhör staten, och det som individer och företag får behålla egentligen är stöld.

Det är ju precis det som många av tokvänsterföreträdarna på Flashback tror. Allt som folk får behålla är en gåva, en "subvention". Sheriffen av Nottingham skall egentligen ha rätt att inkassera varenda krona.
Citera
2007-06-17, 09:58
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old Nick
Det är ju precis det som många av tokvänsterföreträdarna på Flashback tror. Allt som folk får behålla är en gåva, en "subvention". Sheriffen av Nottingham skall egentligen ha rätt att inkassera varenda krona.

Man undrar ju om de verkligen tycker så. Kan någon vänsterperson svara, om staten sänker skatten för exempelvis höginkomsttagare, har staten verkligen gett dem pengar då? Eller är det bara någonting ni säger för att det ska låta bra?
Citera
2007-06-19, 12:51
  #65
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Tuuuuuuut! Läs om, läs rätt! Jag tycker inte reformen är felaktig, au contraire, men jag tycker sättet den implementeras på är något märklig, vilket jag uppenbarligen inte är helt ensam om att tycka.
Må vara att du inte är ensam om upfattningen men det ändrar inget i sak.

Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Tuuuuuuut igen! Detta behandlades redan för flera inlägg sedan, naturligtvis sker ingen återbetalning av redan erlagda avgifter, vem har påstått något sådant? http://www.flashback.org/showpost.p...4&postcount=15
När du säger att det blir en retroaktiv skattesänkning innebär ordet rimligtvis att samtliga skatter som tidigare betalats in ska betalas tillbaka, kanske det bara är så att du inte förstått vad ordet retroaktivt betyder? Det är en möjlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Klart som fan att du kan ha olika regler som gäller under olika förutsättningar, varför skulle man inte kunna ha det? Förutsättningen för att få subventionen är att du anställer någon i den berörda målgruppen, förutsättningen för att du inte får ta del av subventionen är att du inte anställer någon. Glasklart!
Nej det är inte klart som fan, fundera på ett tag vad detta skulle innebära för företagen och konsekvenserna för de redan anställda så inser du att det inte går att göra på dylikt sätt.
För övrigt ändras inte något på det sätt som du antyder, det är enbart skatteregler som ändras, dessa regleras inte i avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare så det är inte så att någon subventioneras eller liknande, det är bara en regeländring.

Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Och varför skulle en icke-villkorad subvention stimulera ett företag att anställa fler när dom ändå får del av kakan utan att behöva anställa? Tror du svenska företagare är några altruistiska Jesusfigurer? Här är det maximerad vinst och minimerade utgifter som gäller.
Rimligen skulle företagen sparka alla för att sedan nyanställa dem igen, stor kostnad och lägligt tillfälle med omförhandlingar, inga positiva effekter på kort sikt. Att göra som du vill medför bara kostnader att göra som regeringen gör det är det enda vettiga sättet.

Eller du kanske vill att företagen ska sparka alla för att sedan nyanställa?
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback