• 1
  • 2
2007-06-14, 15:14
Medlem
Gurkan100s avatar
Tjena! Dags för nytt datorköp. Jag har kollat lite på komplett och intresserat mig för ett paket som är "PC i delar".

Min fråga är: Klarar en helt vanlig svensson att bygga ihop ett sånt paket? Hur pass svårt är det egentligen?
Citera
2007-06-14, 15:20
Medlem
merlin2s avatar
vanlig svensson utan datorkunskap, NEJ
vanlig svenson med datorkunskap, han kallar på en datorkunnig kompis o låter honom göra det
Citera
2007-06-14, 15:22
Medlem
Flärps avatar
Finns en ypperlig datorbyggarskola på nordichardware.se
Om du har den brevid dig så ska det inte vara några problem, alls.

Så ja, det går.
Citera
2007-06-14, 15:45
Moderator
tobess avatar
Ja, vem som helst kan egentligen bygga ihop en dator. Vissa får det att låta som någon hel vetenskap men sanning är att alla kablar egentligen bara går att sätta i på ett ställe, och på ett sätt.. samma gäller för alla kort, minnen, processor osv.
Citera
2007-06-14, 15:46
Medlem
MyteNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Ja, vem som helst kan egentligen bygga ihop en dator. Vissa får det att låta som någon hel vetenskap men sanning är att alla kablar egentligen bara går att sätta i på ett ställe, och på ett sätt.. samma gäller för alla kort, minnen, processor osv.

Kunde inte sagt det bättre, det går i princip inte att göra fel. Finns även manual i moderkortskartongen på sladdarna till ON/OFF-knappen m.m
Citera
2007-06-14, 16:30
Bannlyst
Det är inte så jobbigt. Svårt är det inte. Vill man så kan man.

http://www.nordichardware.se/Recensi...&skrivelse=220
Citera
2007-06-14, 17:15
Medlem
Xstars avatar
Otroligt enkelt att sätta ihop en dator. År 2007 borde alla under 40 kunna göra det själva, men har du problem är det ju bara att ringa en datorkunnig kompis!
Citera
2007-06-14, 17:26
Medlem
Drinis avatar
det svåraste borde vara att göra det i rätt ordning(rent praktiskt alltså). Och få till cpu-fläkten bra... annars kan jag inte säga att det är svårt alls.
Citera
2007-06-14, 17:31
Medlem
Ypperligt tillfälle att lära dig en gång för alla.

Saker och ting passar lixom bara på rätt ställe i en dator. Se till att ha rätt verktyg+ficklampa, läs instruktionerna och/eller bjud över en datorkunnig polare på några öl så kan det inte gå fel!

Good luck!
Citera
2007-06-14, 19:32
Medlem
Ja det är rätt lätt att bygga ihop, det knepigare kan ju vara att fixa till det så att allting flyter på och funkar precis som man vill, men det är ju inte unikt för en dator man bygger ihop själv. Det är ju t.o.m. så att färdigbyggda datorer kan vara jävligt kasst konfigurerade utan att den som har sålt datorn erkänner det. Men det är solklart var man ska koppla in grejerna. Om du inte kan bygga ihop en dator så måste du omedelbart lära dig, iaf de mest basala, blir det problem så finns det säkert någon datorkunnig som kan hjälpa dig, eller iaf som ger folk intrycket av att vara datorkunniga.
Citera
2007-06-14, 19:48
Medlem
Jag har väll liknade funderingar. När jag läser problemen folk har fått på olika forum så blir jag lite nervös för jag ska själv köpa dator i delar.

Jag har satt ihop och tagit isär massor av datorer men de flesta har varit nästan 4 år eller äldre dator. Fast jag hade inga problem med nya datorer för 2 år sedan när jag praktiserade på ett ställe. Inte ett enda problem. Som sagt så blir jag lätt nervös när jag läser om andras problem med hårdvara nu när jag ska beställa och sätta ihop nya grejer själv.

Jag kanske borde lita på att jag klarar av det eftersom jag är så påläst och gör det på äldre datorer regelbundet.
Citera
2007-06-14, 19:53
Medlem
ants avatar
Det är skitlätt. Bara man tar det lungt och tänker efter två gånger innan man gör något och inte hastar, samt är lite försiktig med grejjerna...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in