Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-04, 14:06
  #109
Medlem
volvo 240s avatar
För något år sedan läste jag Dollar i bokcirkeln jag är med i och tyckte den var helt ok, men sen läste jag Besökaren något år senare.. Sen nu i år så började jag läsa alla Childs böcker i konologisk ordning. Första boken var som sagt ok, lite orealistisk när Reacker skjuter magnum revolver med en hand osv. Men verkar som han reserchat mycket bättre för sina senare böcker. Tex jag är väldigt noggrann att bilar och vapen skildras riktigt när jag läser en bok. Och det fick han verkigen till i de böckerna som kom sen. Visst han gör lite småmissar som att i Livvakten tror jag, iaf den där han flyttar in i ett hus med mur och blir säkerhetschef. Där kör han en några år gammal Cadillac Deville, Boken är från 2001 så några år gammal 3-4 och där skrev han att den drack mycket bensin och att det gick att se på nålen hur bensinen gick åt. 1. det finns ingen nål i dessa bilar, de har en display. 2- De drar 0.7l milen på motorväg vilken han körde mest. Alltså omkring 30 Miles per gallon, väldigt bensinsnålt för en jättestor bil med en 4.6l V8 med 300hk och 400nm. 0.7 är ju snålt för vilken´bil som helst, specielt 2001.

Sedan är det ju Anders Bellis som översätter alla böcker jag läst hittils, har just läst inget att förlora och läst 13% av Trubbel. Och ibland gör han lite konstiga översättningar, en jag reagerade på som jag minns nu är om en bil som inte har så mkt bells hand whistles. Han översatte det till ringklockor och visselpipor. Den korrekta översättningen hade ju varit tex lulllull.

Men iaf, bra författare och boken som utspelar sig 1990 tyckte jag väldigt mycket om. Ska bli intressant när jag kommer till de nyare böckerna när Reacher börjar närma sig 60. Han är bra på att skriva sympatiska karaktärer ioch skurkarna är alltid intressanta och det händer mycket intressant och man lär sig endel med i böckerna Så denne författare rekomenderas till alla som gillar Thrillers och deckare. De är hyfsat fristående så det går att hoppa in i vilken som helst, men har ni möjlighet så läst de konologiskt.


Eftersom jag är blind sedan 2012 så har jag ju tillgån till gratis ljudböcker på www.legimus.se De har ca 10.000 titlar så det finns att läsa
Citera
2019-01-05, 15:03
  #110
Medlem
Sqeptisks avatar
Svårt att inte upprepa sig efter 20+ böcker om samma karaktär. Men Lee Child kommer faktiskt (hitintills) undan med det. Brukar se fram emot nästa boksläpp!
Citera
2019-01-05, 22:10
  #111
Medlem
Venators avatar
Jag läser en Lee Child i halvåret max och har väl läst ett tiotal - förströelseläsning och inget som fångat mig på djupet. Men nu har jag läst The Midnight Line och den var annorlunda. Där lyckades han skapa en ton av realism och desperation jag inte sett tidigare. Hans andra böcker har varit spännande och ibland har han lyckats skapa riktigt obehagliga sadister vars rättmätiga död man tryggt ser fram emot. Nå, den detaljen finns även i The Midnight Line men där har han lyckats med något mer. Där fanns människoöden som fångade mig och det är något nytt för mig med Child. Den kändes dessutom lite mer realistisk än vissa av hans andra böcker. Inte ett helt samhälle som var i händerna på några skurar, etc.

__________________
Senast redigerad av Venator 2019-01-05 kl. 22:13.
Citera
2019-01-10, 19:58
  #112
Medlem
volvo 240s avatar
Jag har läst ca 12 Lee Child-böcker sedan början på December. Läste nyss ut 61timmar. Den är en av de bättre jag läst även om jag tidigt förstod vem som var den "hyrde" mördaren.

Child verkar ha en jätteboner för Mp5k, lite som hur kåt Dean Kontz är på UZIs.

Jaja, började nyss på "Inget att förlora" den verkar intressant då man förstår att Reacher blev skadad i slutet på 61 timmar.

Bra lättlästa böcker att fördriva tiden med.
Citera
2019-01-24, 14:06
  #113
Medlem
volvo 240s avatar
Tvinga mig är den i särklas ssämsta Jack Reacher-boken jag läst hittils.. Får hoppas att de följande är bättre. Började ju läsa de i kronologisk ordning ca 3e december och har ca fyra kvar nu..
Citera
2019-01-26, 04:36
  #114
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Tvinga mig är den i särklas ssämsta Jack Reacher-boken jag läst hittils.. Får hoppas att de följande är bättre. Började ju läsa de i kronologisk ordning ca 3e december och har ca fyra kvar nu..

Behöver man ens läsa den i kronologisk ordning, eller är det en smaksak? Jag har läst böckerna "huller om buller", och absolut inte i kronologisk ordning.
Citera
2019-01-30, 21:04
  #115
Medlem
Sqeptisks avatar
Var det förresten någon annan än undertecknad som noterade att Lee Child hade en cameo som "TSA-officer" i den senaste Jack Reacher-filmen. Inget Oscar-material precis, men alltid kul med dylika inhopp
Citera
2019-03-30, 01:15
  #116
Medlem
volvo 240s avatar
De två senaste var riktigt trötta. Den ena hette Midnight Run och den andra minns jag inte ens vad den hette men den var uppdelad i att handla om Reacher och två kanadensare.

Att hitta på en situation och sedan låta reacher vandra in i denna är helt uttjatat. Reacher är dessutom en 60-årig gubbe nu vilket gör att vissa scener känns fullständigt löjliga.
Citera
2019-07-07, 08:12
  #117
Medlem
Nalle.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
De två senaste var riktigt trötta. Den ena hette Midnight Run och den andra minns jag inte ens vad den hette men den var uppdelad i att handla om Reacher och två kanadensare.
Past tense?
Människojakt med pilbåge som nöje för förmögna. Det är ju ett sammanträffande (?) att Buthler & Örhlund i sin serie om Silfverbjelke kommer med en bok med exakt samma tema.

Jag har läst varenda Jack Reacher-bok. Det måste väl vara fler än 20 st nu. En om året. Tycker de har blivit sämre och sämre. Ändå har jag redan beställt "Blue Moon" som kommer ut i oktober.
Citera
2021-09-11, 01:04
  #118
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalle.B
Past tense?
Människojakt med pilbåge som nöje för förmögna. Det är ju ett sammanträffande (?) att Buthler & Örhlund i sin serie om Silfverbjelke kommer med en bok med exakt samma tema.

Jag har läst varenda Jack Reacher-bok. Det måste väl vara fler än 20 st nu. En om året. Tycker de har blivit sämre och sämre. Ändå har jag redan beställt "Blue Moon" som kommer ut i oktober.
Det är den jag senast läste ut. Vad tyckte du om den? 2/5 får den av mig. Här är ju Reacher bara en 60+ som sagt.mördare. Och
Citera
2022-03-09, 12:25
  #119
Medlem
Niskalaukauss avatar
Har lyssnat på alla funkar bra när man ute o promenerar.
Har ni som läst dessa böcker märkt hur lik David Baldaccis figur John Puller är.
Det roliga var att efter Baldaccis figur dök upp så hade väl en av skurkarna i en av Childs böcker namnet Baldacci.
Citera
2023-11-26, 15:10
  #120
Medlem
volvo 240s avatar
Bra som tidsfördriv. MEn börjar bli lite löjligt nu när Reacer är över 60....

Hade faktiskt missat två av hans tidigare så nu har jag läst alla. De tidigare är betydligt bättre än de senare.

Gillar faktiskt verkligne "Hetta" el vad den heter på svenska om latina-horan som blir desperat rikemansfru mitt ute i ingenstans. Den är faktiskt bra på riktigt.


Men... jag hatar verkligen att mini-tom cruise ska spela den rätt storvuxne Reacher.... Går han på styltor el vad. Trams. The Rock hade nog funkat bättre om man ska ha tag i en karismatisk kille med.
__________________
Senast redigerad av volvo 240 2023-11-26 kl. 15:16.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback