35 348 besökare online
856 361 medlemmar • 45 794 470 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Livsstil > Kläder och accessoarer > Kläder och skor: Klassisk stil
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Arkhon
Medlem
Arkhons avatar
Länge har jag velat se ut som min farfar gjorde, med kraftig mustasch, rökandes pipa iklädd tjusiga herrkläder. Farfar var en riktig gentleman, rik, artig och välklädd.

Nu när jag är i 25-årsåldern så har jag känt att det är hög tid att leva efter min farfars snitt, och eftersom jag för länge sedan lämnade högstadiet så har jag haft svårt att tro att någon skulle bry sig om hur jag väljer att "styla" mig själv.
Sagt och gjort, jag har i dagsläget en redig mustasch, har köpt ganska tjusiga kläder av traditionellt snitt ifrån NK's herrekipering. Jag avrundar mina lördagkvällar sittandes i min skinnfåtölj, läsandes SvD med pipan i mungipan och whiskey på bordet intill, precis som min farfar.

Reaktionerna ifrån omvärlden har dock inte låtit vänta på sig, mina vänner finner det lustigt när jag möter dom i dörren i morgonrock och tofflor smuttandes på min pipa, de anser att jag bör sluta upp med min stil omgående. När jag går på stan så glor folk, och "modemedvetna" i min ålder verkar reagera antingen med avsmak eller med skratt.

Jag förstår att det kan anses konstigt för vissa när en 25-årig datorstudent väljer att klä sig och bete sig som en 60-åring ifrån societeten. Det ligger iaf inte i tiden. Det jag inte kan förstå är varför en 25-åring, som trots allt inte längre är en högstadieelev som måste smälta in, inte får ta del av traditionellt herrmode. Enligt mig skall en person som passerat ungdomen inte behöva utstå kollektiv utseendehets som mer var förekommande under grundskolan, en vuxen man skall få se ut som en herre utan trista kommentarer.

Finns det några andra här på flashback som också tycker att det är snyggt och trevligt med "äldre herre"-stilen? Jag vet att det finns de som lägger sig an en fin mustasch åtminstone. Vad är era åsikter om detta, och vad tycker ni om mitt påstående att de män som passerat ungdomen skall ha rätt till ett herrmode?

Mvh
Arkhon

EDIT: Nu är det inte så att jag "identifierar" mig med denna stilen, och att pröva stilar är jag sedan länge klar med, utan jag känner mer att det är en skön omväxling och dessutom jävligt stiligt.

Packan
Medlem
Packans avatar
Låter stiligt. Kör på det, om du gillar det.

Schein
Medlem
Jag har en kompis som är 18 , han kör ungefär samma som du men lite mildare. Dom flesta ogillar hans stil jag tycker den är fräck. Så som du beskriver du din stil tycker jag den verkar otroligt cool. En äkta gentleman som är artig och talar välartikulerad, en ynnest i dagens samhälle!

Packan
Medlem
Packans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schein
Jag har en kompis som är 18 , han kör ungefär samma som du men lite mildare. Dom flesta ogillar hans stil jag tycker den är fräck. Så som du beskriver du din stil tycker jag den verkar otroligt cool. En äkta gentleman som är artig och talar välartikulerad, en ynnest i dagens samhälle!

Samma med min vän. Han bar kostymbyxor, skjorta, rock och kostymskor dagligen i högstadiet.
Det var i samma veva som Dresmann bredde ut sig i landet, så allt var ju ganska lätttillgängligt.

Han kör på ungefär samma stil nu, en djävla massa år senare, och den är fortfarande stilren.

JazzforMiles
Medlem
JazzforMiless avatar
Det verkar vara ett riktigt njutarliv du lever Jag blir avundsjuk för det låter så mysigt, precis så jag vill leva i mina äldre dagar. Den här stilen passar ju helt klart bättre på vissa men kan man klä sig i den och dessutom passa så är den i mitt tycke beundransvärd. Fortsätt på detta vis, gode broder!

Arkhon
Medlem
Arkhons avatar
Kul att höra att det finns fler som gillar herr-stilen. Håller ni med om att man borde ha fler stilmässiga friheter när man har nått 25-års ålder? Gymnasieskolan är ju ganska kollektiv, och under den tiden så testade jag snarare accepterade "subkulturer". Enligt mig är ju herrstilen helt universell och borde därmed vara mer "korrekt" än subkulturer, men det verkar snarare som att en hel del ser på en som ett UFO nu, men när jag hade långt hår och bandtröja så kunde jag passera ganska obemärkt.

baronE_
Avstängd
baronE_s avatar
Jag vill också klä mig sådär, sekelskiftesherre-med-monokel.
Men jag kan inte skaka av mig känslan att jag skulle se ut litegrann som om jag vore påväg till en maskerad. Totalt anakronistisk liskom

Bättre då att försöka uppnå äldre-herre-stilen inte genom att kopiera den rakt av, utan att liksom försöka filtrera den genom det moderna.

Man gör alltså så att man ser noga till färger och material och textur, och plockar ihop en modern stilren snygg outfit som dessutom bär på sekelskiftes-herre-med-monokel-känslan. Fast samtidigt är nutida.

Det är nästan nödvändigt, för kör man bara monokel-man-stilen rakt av och börjar låtsas ha ett avslappnat förhållande till din pipa blir du bara clownig.

ayanamii
Medlem
ayanamiis avatar
Sålänge du håller stil på dina stiliga kläder (vad dumt det lät) så är det funkar det bra. Men bara för man har såna kläder behöver de inte vara hur fula som helst. Jag talar om saker som brun/grårutiga kavajer, fula glasögon eller opassande slipsar som är fult rutiga.

Tolvan
Medlem
Tolvans avatar
Jag tycker det låter riktigt mumsigt med en kille med klassisk stil som skippar märkesjeans som inte går att tvätta och tighta v-ringade t-tröjor.

pysokat
Medlem
pysokats avatar
Det låter ju väldigt stiligt, men det gäller verkligen att kunna bära upp stilen också. Kan man bära den perfekt är det ingen som kommer klaga på dig. Dock tycker jag att det är väldigt snyggt, lite synd att det anses så gammelmodigt och annorlunda av alla yngre.

Arkhon
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Jag talar om saker som brun/grårutiga kavajer, fula glasögon eller opassande slipsar som är fult rutiga.

Jag som tycker det ser så snyggt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av pysokat
Det låter ju väldigt stiligt, men det gäller verkligen att kunna bära upp stilen också. Kan man bära den perfekt är det ingen som kommer klaga på dig. Dock tycker jag att det är väldigt snyggt, lite synd att det anses så gammelmodigt och annorlunda av alla yngre.

Du har helt rätt att man måste passa i det, och det kanske är därför jag misslyckas lite, med tanke på kommentarerna jag får. Jag kanske inte har hållningen och sättet för att smälta in som en riktig "gent".

pysokat
Medlem
pysokats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Du har helt rätt att man måste passa i det, och det kanske är därför jag misslyckas lite, med tanke på kommentarerna jag får. Jag kanske inte har hållningen och sättet för att smälta in som en riktig "gent".

Samtidigt säger du att du har en kraftig mustasch, det låter bannemig som en riktig "gent"! Den ska du bära med stolthet

Svara på ämne
Topp Dela »