Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-13, 08:46
  #1
Avstängd
Odess avatar
http://www.expressen.se/nyheter/1.718800

Citat:
Högt uppsatta s-politiker har handlat för 150 000 kronor på betalkort - utan att redovisa kvitton.
Socialdemokratiska studentförbundet får hård kritik i en revisionsrapport.
- Jag tar på mig ansvaret, säger Magdalena Streijffert, förbundsordförande och riksdagsledamot.

Man kunde ju hoppas på att det var vår kära Mona Sahlin, men tyvärr inte

Citat:
DDe har helt enkelt handlat för förbundets pengar utan att lämna in kvitton. Kortköpen har pågått sedan 2004.
Studentförbundet tvingades därför bokföra det exakta beloppet som en fordring. I balansräkningen för verksamhetsåret 2005/2006 är Streijffert och Björneke skyldiga sitt förbund 153 000 kronor.

Man skulle ju hoppas att Månas slarv skulle kommit upp som en påminelse om tidigare kortskandaler? Detta är väl värre än obetalda tv-licenser och svart dagmamma?
Citera
2007-06-13, 08:54
  #2
Medlem
Squalos avatar
Hmm... Man får många Toblerone för 150 papp...

Någon som vet vart pengarna tagit vägen?
Citera
2007-06-13, 09:37
  #3
Medlem
knightones avatar
Resor betalda med kort.. men utan kvitto... låter som svarttaxi det.
Citera
2007-06-13, 11:22
  #4
Medlem
Mycket obehaglig människa. Oportunist som kan gå över lik.
Citera
2007-06-13, 11:24
  #5
Moderator
Strix m/94s avatar
Då kan...

Citat:
Ursprungligen postat av Umtjertjét
Mycket obehaglig människa. Oportunist som kan gå över lik.

...hon nog bli partiledare runt 2016. Hon uppfyller i alla fall skandalkriteriet. Medlemmarnas pengar dessutom. (Eller är det statliga anslag till förbundet?) Motbjudande.
Citera
2007-06-13, 11:55
  #6
Avstängd
Odess avatar
I veckan skrev aftonhoran inget om de 3,9% såssarna tappat, och skrivet inget idag om kortskandalen....

Ja det går väl inte att ta miste om var den tidningen står politiskt?
Citera
2007-06-13, 19:55
  #7
Medlem
exxets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...hon nog bli partiledare runt 2016. Hon uppfyller i alla fall skandalkriteriet. Medlemmarnas pengar dessutom. (Eller är det statliga anslag till förbundet?) Motbjudande.

Jag träffade på denna människa under förra årets cirkus under Almedalsveckan. Hon är en äkta politikerbroiler som redan när hon var mycket ung skolades in i SSU:s propagandaskolor. Hon har en klassisk kappvändarmentalitet som är nödvändig för politiker som vill komma någon vart i hierarkin.
Efter några studieår (vid sidan av förmodar jag, i väntan på att lyckas politiskt) har hon nu kommit in i riksdagen. Där kommer hon garanterat sitta 1-2 mandatperioder till innan vi ser henne som en framtida minister.
Och vem vet, som strix säger, nog ser vi henne snart som partiledare! För hon är ju kvinna, med den meriten kan ju tydligen vilken idiot som helst (såg ni partiledardebatten idag?) bli partiledare, t.ex. Mååna.
Citera
2007-06-14, 13:40
  #8
Avstängd
Odess avatar
http://www.expressen.se/nyheter/1.720587

Citat:
– Folk är besvikna och tycker att hon har kört förbundet i botten. Jag förstår inte att de väljer en ordförande som inte har koll på sin egen ekonomi.

Detsamma undrar jag över en nyvald partiledare
Citera
2007-06-14, 17:07
  #9
Medlem
StorMammas avatar
Mona Sahlin vägrar att uttala sig, hon har skrivit ett meddelande där hon säger att hon hoppas att det reds ut.

Varför vill hon inte uttala sig?
Jag menar, hon har ju expertkompetens?
Citera
2007-06-14, 19:17
  #10
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Mona Sahlin vägrar att uttala sig, hon har skrivit ett meddelande där hon säger att hon hoppas att det reds ut.

Varför vill hon inte uttala sig?
Jag menar, hon har ju expertkompetens?
Haha, sylvasst inlägg.

Det är nog faktiskt precis därför hon inte kan kommentera det. Det vore förödande för både partiet och Sahlin om hon skulle nämnas i samma artikel som kontokortsmissbruk, detta oavsett om det handlar om henne än någon annan. Alla kommer läsa något helt annat...
Citera
2007-06-14, 20:09
  #11
Medlem
enverhoxha99s avatar
Nej, nu måste den här häxjakten och mediadrevet mot en stackars studentpolitiker få ett slut, det är ju omänskligt att förfölja en människa på detta sätt....Men vänta, det är ju en såsse, då måste det ju naturligtvis röra sig om kritisk granskning, inget annat. Jag tar tillbaka allt ovanstående om mediadrev och häxjakt, det är ju naturligtvis bara Alliansens rosenkindade goddagspiltar och högerkärringar av olika kön som utsätts för sådant.
Citera
2007-06-14, 20:19
  #12
Medlem
Bara Glads avatar
En bekant på SvD intervjuade ledaren för s-studenterna om just detta bara några dagar innan det uppdagades och enligt s-ledaren själv rörde det sig om "några tusenlappar". 153 000 är alltså "några tusenlappar". Som någon skrev ovan så är det väldigt mycket toblerone iallafall.

Tydligen hade Expressen skrivit om det.. Ordföranden och riksdagsledamoten Magdalena Streijffert sade till Expressen på tisdagskvällen att hon har ungefär 20.000 kronor kvar att redovisa i årets bokföring.

Hela artikeln där detta står finns på Dagens Nyheter, varifrån de fått siffran "20.000" har jag ingen aning om. "Några tusenlappar" -> 20.000 till 153.000. Jävla skillnad hur som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback