Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-12, 21:54
  #1
Medlem
Vad skulle gälla i min situation?
Jag är anställd på ett åkeri och kör bil ett visst antal timmar varje månad. Timantalet och lönen varier varje månad. Skulle jag kunna starta ett företag och ha min arbetsgivare som kund och kalla det ett konsult-företag?
Om man har en arbetsgivare, som jag har, som är villig att betala in lönen via mitt företag istället för direkt till mig personligen, vad finns det för fördelar för mig som löntagare, och vilka är förmånerna för honom som arbetsgivare?
Vad tillkommer det för extra utgifter för mig och vad betyder detta för honom när det kommer till utgifter?
Vad är de egentliga fördelarna för mig i form av förmåner om jag startar ett företag som får in cirka 10 000kr i månaden i form av lön från kund(arbetsgivare)?

Skulle jag då också kunna ägna mig åt annan inkomstbringande verksamhet och hävda att jag har fler kunder inom flera områden?
T.ex. sälja saker på Tradera på fritiden eller andra saker... har inte bestämt mig än. Hur många "inriktningar" kan jag ha på mitt företag utan att det verkar "konstigt"?
Vad är en bra term som innefattar så många olika marknader/tjänster som möjligt för att alltså då kunna köpa så mycket olika varierande varor på företaget på obeskattade pengar?
Konsult och rekrytering? Något annat? Om jag t.ex. döper mitt företag till Namn Efternamn AB (för visst kan det heta AB och ändå vara ett enskilt företag?) så kan det ju innebära i stort sett vad som helst?

Har läst en del om eventuella avdrag man kan göra i egenskap av att vara en egen-företagare men är ändå lite osäker på dessa. Om jag ska vara ärlig så är det ju detta jag vill åt. Jag har läst på flera oberoende ställen att "the rich hide behind corporations" eftersom det finns så mycket fördelar med det...
Kom gärna med tips och tricks, även om de är långsökta så välkomnar jag alla tankar!
Citera
2007-06-12, 22:29
  #2
Medlem
Skattemyndigheterna är inte pigga på att man slutar på en anställning och sedan blir konsult åt densamma om det är den enda kund man har. Jag tror inte det räcker med att du har lite andra kunder från Tradera om det inte är så att Tradera blir din huvudsakliga inkomst.

Om du däremot försöker få några timmar hos ett annat åkeri är det säkert lättare att få det accepterat.

AB är en bolagsform - AktieBolag. Du kan inte bara lägga till AB till ett företagsnamn om du inte verkligen har ett AB!
Citera
2007-06-13, 08:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurra69
Om du däremot försöker få några timmar hos ett annat åkeri är det säkert lättare att få det accepterat.

Gäller detta bara vid starten eller under hela tiden?
Citera
2007-06-13, 09:28
  #4
Medlem
Företagarsvinets avatar
Under hela tiden. Det kallas dolt anställningsförfarande.
Citera
2007-06-13, 21:02
  #5
Avstängd
Mrbateman1s avatar
Jag skulle behålla min anställning då du har en säkerhet. Du blir inte arbetslös hur som helst. Detta kan du lätt bli om din arbetsgivare börjar konsultera dig. Avdrag är bra men säg inte upp dig för dem!
Citera
2007-06-13, 21:59
  #6
Medlem
Och blir du sjuk så får du inget. (Om du inte har egna försäkringar)
Citera
2007-06-13, 23:02
  #7
Medlem
Al Gores avatar
Och går bilen sönder står du utan inkomst med en verkstadsfaktura i näven
Citera
2007-06-14, 08:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbateman1
Jag skulle behålla min anställning då du har en säkerhet. Du blir inte arbetslös hur som helst. Detta kan du lätt bli om din arbetsgivare börjar konsultera dig. Avdrag är bra men säg inte upp dig för dem!
Vi har en bra relation, vi är vänner sen tidigare. Så det skulle nog inte vara aktuellt även om det kanske skulle bli lättare att bli av med mig, lagligt...

Citat:
Ursprungligen postat av Chefen1
Och blir du sjuk så får du inget. (Om du inte har egna försäkringar)
Eftersom vi har en god relation så brukar jag "byta bort" mina tider om jag blir sjuk, dvs. jag låter någon annan ta mina tider och så får jag andra tider, så att han ska slippa betala mig trots att jag är sjuk.

Citat:
Ursprungligen postat av Al Gore
Och går bilen sönder står du utan inkomst med en verkstadsfaktura i näven
Jag har ingen egen bil, alla chaufförer får låna hans bilar. Även de som redan fakturerar honom...


Citera
2007-06-15, 00:28
  #9
Medlem
Mr ms avatar
Kan säga med säkerhet vad de kommer att kräva då jag har en bekant som tänkte i samma banor som dig, han fick inte f-skatt om han inte kunde visa upp att han ägde en lastbil, de krävde papper på att han ägde en. Det räckte inte med att han skulle " hyra" vid körtillfällen, dock får du ju leasa en på heltid men de skulle ha svart på vitt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback