Citat:
Ursprungligen postat av Senapsgas
http://www.sjukvardsradgivningen.se/...tegoryID=17691
Som sagt, det finns inget att göra åt det.. men här står det:
"Om molluskerna skulle sitta på ett mycket olämpligt ställe kan man få dem borttagna på en läkarmottagning."
Jag själv anser att det var dåligt gjort av läkaren ni träffade att inte ge er info om det...
whistle:
Var nog bara klokt av läkaren. Enstaka mollusker kan man frysa bort. Men man ska ha klart sig att frysning kan vara ganska smärtsamt och inte helt okomplicerat med tanke på sår och sårinfektioner efter frysning. Sen är frysning av mollusker inte speciellt effektivt. Alltså är det bara dummt att börja frysa mollusker om barnet har så många. Det är bara plågsamt för barnet och motiverar inte risken för komplikationer, inte minst med tanke på att dom försvinner av sig själv om inom 1-2 år.
Ibland kan man frysa/skrapa mollusker om dom sitter dumt till och skaver exempelvis
Dom plåster som finns är inte heller speciellt effektiva och har barnet så många molluske som din grabb verkar ha blir det en massa plåster....
Och sen har jag inte sett någon info om tea tree oil och andra 'mirakelkurer som bevisar att det funkar men det finns fol som kan det där betydligt bättre än mig
Detta är min erfarenhet efter att ha jobbat några år som allmänläkare. Men det var några år sen och det är möjligt att en dermatolog säger något annat.
Jobbar nuförtiden med anestesi. Att sätta ryggbedövning på barn eller ännu värre narkos hade iaf inte jag accepterat. Ingen narkos är ofarlig och riskerna är för stora, återigen med tanke på att mollusker försvinner av sig själva.
Men jag förstår såklart att ni tycker det är obehagligt så en dematolog kan vara rätt väg att gå kanske. Men hade det varit mitt barn hade jag försökt ha tålamod med eländet.
Signaturen PreDampors (sic) inlägg bortser vi från.
Mvh
Mvh