Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-11, 11:09
  #1
Medlem
knightones avatar
Citat:
Bäddat för kvinnorna
Publicerat 11 juni 2007 07:06

Nedräkning Om en knapp månad införs skatte*rabatten för hushållsnära tjänster. Då kommer det att bli lättare att rekrytera unga kvinnor till chefsstolarna, visar en undersökning som Ruter Dam gjort bland sina medlemmar.

Så många som 3 av 4 kvinnliga chefer, 78 procent, som idag inte använder hushållsnära tjänster kommer att göra det när det om knappt en månad införs skatte*rabatt för hemsysslorna. Det kommer i sin tur antagligen att med*föra att det blir lättare för före*tagen att rekrytera unga, städ*befriade kvinnor till chefs*stolarna.

Det framgår av en undersökning som chefsnätverket Ruter Dam gjort bland 600 av sina medlemmar.

Gunilla Arhén, vd och grun*dare av chefsutvecklings- och mentor*programmet Ruter Dam, anser att resultatet av undersökningen är mycket positivt.

–Fler unga tjejer kommer att våga hoppa på chefsuppdrag när de får bättre råd att välja bort mycket av hushållsarbetet, *säger hon. Det är inte minst fördel*aktigt för yngre kvinnliga chefer som inte har så hög inkomst men som fortfarande kanske har småbarn hemma. Nu får de en möjlighet att utvecklas.

Hälften av de 600 tillfrågade kvinnorna i Ruter Dams nätverk *svarade på undersökningen och 74 procent förklarade att de *skulle börja köpa hushållsnära tjänster när det blir billigare efter den 1juli.

30 procent av de tillfrågade *köper ”vita” hushållsnära tjänster i varierande grad idag, uppgav de.

48 procent av kvinnorna svarade att de kommer att köpa tjänster i samma mängd som tidigare.

52 procent kommer att köpa tjänster i större omfattning än tidi*gare.

60 procent av dem som inte *köper hushållsnära tjänster idag delar hemarbetet lika med *maken.

Så egentligen är det mannen som blir befriad från ett jobb?

–Ja, det kan man säga. Men även om båda i ett hushåll delar ansvar för hem och barn så är det, visar undersökningar, kvinnorna som även på arbetsplatsen ofta oroar sig för hemmets väl och ve.

–Medan mannen mer kan *fokusera på arbetet har den kvinnliga chefen svårare att släppa tankarna på snuviga barn och dammråttor ihörnen därhemma.

Kvinnliga chefer är ofta gifta *eller sambo med en man som också är chef – borde inte inkomsterna räcka till vita tjänster utan skatte*avdrag?

–Jo, men mycket går bort iskatt och många kvinnor tvekar att *satsa på en chefskarriär därför att de är unga – både hon och mannen. Och då har man *oftast inte så höga inkoms*ter att det blir över även till ”vita” tjänster. Och många kanske prioriterar att *skaffa hus och att vara tillsammans med familjen.

Ska du själv utnyttja skatterabatten efter 1 juli?

–Ja, jag arbetar mycket, ofta sena kvällar och då kommer städningen långt ner på ”göra-listan”. Det ska bli skönt att få bort dammråttorna som frodas i hörnen.

Leif Aspelin

http://www.e24.se/dynamiskt/tjanstef...d_15758992.asp

Och då väntar jag bara på oppositionerns kritik...

Eh, var fan kom dom där stjärnorna i texten ifrån.
Citera
2007-06-11, 15:21
  #2
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Det är väl bara att läsa kommentarerna till artikeln? Varje gång jag ser sånt blir jag både förvånad och bestört över hur mycket pk, jante och sosseri det finns i det här landet...

Tragiskt.

Jag tror avdraget blir en succé. Jag är 26 år gammal, tjänar 25+ (dvs ingen greve från Djursholm) och kommer definitivt att börja köpa städning i alla fall två gånger per månad. Lätt värt varenda krona samtidigt som du bidrar till Sverige.

Exakt samma sak som att jag låter andra serva min bil, dom är duktigare på det än jag själv.
Citera
2007-06-11, 18:24
  #3
Moderator
Strix m/94s avatar
Tror det...

...kommer att nytta både män och kvinnor i arbeten med ansvar. Fönsterputsning är det första jag kommer att köpa. Det skall bli riktigt bra!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback