Citat:
Ursprungligen postat av coffe_olb
Hej!
Skulle gärna vilja ha lite hjälp med en väldigt nära vän. Denna person har blivit mobbad en stor del av skoltiden (blivit utfryst för det mesta, och taskiga kommentarer), detta har lett till en extremt dålig självkänsla och självförtroende. Detta påverkar personens i fråga hela vardag. Rädd för att göra bort sig, vågar inte ta steg, lidit av social fobi, fått ångestattacker.
Personen i fråga har inte heller tagit hjälp efter alla dessa år, och vill inte heller..
Hur kan man göra för att bättra alla dessa brister?? Personen blir så hindrad i sitt liv och det gör ont i en att se det...
Finns det några bra böcker man kan läsa??
vore tacksam för svar! mvh coffe
Det är egentligen lite för lite information för att kunna ge ett bra svar. För det är ju inte säkert att den dåliga självkänslan enbart beror på mobbingen, utan den senare kan ju vara ett resultat av att personen i fråga haft en så dålig självkänsla och dåligt självförtroende att detta i sin tur lett till att andra barn mobbat den här personen.
Naturligtvis finns inga ursäkter för mobbingbeteende. Men som jag ser det är det även ett etiskt problem. Det handlar om vilka regler vi medmänniskor måste följa för att kunna fungera tillsammans. Mobbing måste vid sidan om alla andra åtgärder, bekämpas genom en slags etisk information. Med andra ord att vi ständigt och jämt blir informerade om att det är absolut förbjudet att frysa ut och kränka sina kamrater, så som det sker vid mobbing.
En del har också dragit slutsatsen om att mobbing i skolor har att göra med hur organisationen fungerar. Om det är en dålig ledning och sämre fungerande organsiation, så är även frekvensen mobbing högre än i skolor med en välfungerande organisation. Detta innebär att lärare och rektor måste ta en del av ansvaret vid skolor där det förekommer mobbing.
När det gäller den fråga som ställs vet vi dock inte vilken ålder den mobbade har; det kan ju vara en vuxen, likaväl som en tonåring eller ett barn. Om det är ett barn ligger dock ansvaret för att komma tillrätta med problemen mer på omgivning (föräldrar, syskon, kamrater, lärare etc). Det är alltså inte bara barnet som bör försöka åtgärda det, utan även omgivningen. Föräldrar bör t ex ta upp en diskussion med skolledningen, är det en skolkurator eller skolsköterska som upptäcker det måste den vuxna personen ta ansvar för att åtgärda mobbingen.
Är det vuxenmobbing, bör beroende på var det sker, ledningen vid stället informeras och involveras på något sätt. Det är ett alldeles för tungt ansvar för den mobbade att själv göra upp med mobbarna. Då kräver man ju väldigt mycket av den enskilde, krav som är helt orimliga – för den dåliga självkänslan kommer ju att lägga stora hinder ivägen för att den mobbade själv kan ta itu med detta.
Som anhörig eller nära vän kan man (om det är en vuxen) lyssna och stötta, uppmana den mobbade att involvera arbetsledning, söka sig annat arbete, stötta den mobbade att ta de här stegen.
När jag läser frågan igen, ser jag dock att det rör sig om skolmobbing. I det fallet är det alltså nödvändigt att involvera föräldrarna. Är de mycket inkapabla måste man involvera den psykiatriska barn- och ungdomsverksamheten där man bor, för att få råd. Särsilt eftersom fortsatt mobbing kan ha allvarliga konsekvenser för barnets fortsatta utveckling.
Att tänka sig att man via en bok ska få kraft att rycka sig i håret för att ta sig ur en sån här situation tror jag inte mycket på, men man kan säkert få kunniga tips om hur man ska hantera det. Tips från de som har studerat problemet och tänkt igenom möjliga åtgärder. Jag känner dock ej till någon sådan litteratur. Men det borde vara möjligt att hitta via nätet eller om du vänder dig till något bibliotek.
Själv kan jag bara bidra med några allmänna reflexioner avseende mobbing, inget annat.