Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-02, 15:51
  #349
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Inte alls något dräggel när du lärt dig. Övning ger färdighet. 90 procent av munspelandet har med tungans utformning och placering att göra. Krångla inte till det med att börja spela en melodi, utan lär dig hantera tungan i ett enda hål tills det låter bra. När du är nöjd med hur det låter då har du lyckats placera tungan rätt. Att spela munspel rätt, är att både få fram en separat ton varvat med komp utan att det låter grötigt.
Öva på.
Här hittade jag en videosnutt om tungkomp. Du hör tydligt hur han har en naken ton varvat med tungkomp.
http://www.spelamunspel.se/skola/teknik/tungkomp.php

Tack för tipset, har införskaffat en mic som jag ska spela in bakgrundskomp på, blir nog roligare att öva munspel med lite komp till XD
Citera
2015-02-02, 16:09
  #350
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Tack för tipset, har införskaffat en mic som jag ska spela in bakgrundskomp på, blir nog roligare att öva munspel med lite komp till XD


Nej. Då har du missuppfattat vad vi pratar om. Det är du och munspelet som skall låta, inte omkringutrustning.

Munspel har sitt eget komp om du gör rätt, att då lägga på ett till, blir grötigt.
Citera
2015-02-03, 11:47
  #351
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Nej. Då har du missuppfattat vad vi pratar om. Det är du och munspelet som skall låta, inte omkringutrustning.

Munspel har sitt eget komp om du gör rätt, att då lägga på ett till, blir grötigt.

funderar ändå på att köpa ett kromatiskt munspel så slipper man lära sig att benda noterna =P
Citera
2015-02-09, 11:49
  #352
Medlem
F-mannens avatar
Hej!

Jag söker efter ett riktigt bra munspel, jag har ingen koll alls själv utan det är tänkt som en present. Personen i fråga har spelat i drygt ett år och är duktig men spelar på ett så kallat "nybörjar-munspel".

Vad har ni människor där ute för råd till mig?
Citera
2015-02-09, 12:08
  #353
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-mannen
Hej!

Jag söker efter ett riktigt bra munspel, jag har ingen koll alls själv utan det är tänkt som en present. Personen i fråga har spelat i drygt ett år och är duktig men spelar på ett så kallat "nybörjar-munspel".

Vad har ni människor där ute för råd till mig?

Om du bor i Stockholm så kan du gå ner till Hötorgets tunnelbana där hittar du Gottfrid Johanssons musikinstrumenthandel http://www.musikaffärstockholm.nu
Dom kan och säljer även munspel.
Citera
2015-02-09, 13:20
  #354
Medlem
F-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Om du bor i Stockholm så kan du gå ner till Hötorgets tunnelbana där hittar du Gottfrid Johanssons musikinstrumenthandel http://www.musikaffärstockholm.nu
Dom kan och säljer även munspel.

Okej jag kanske kikar förbi där! Finns det något bra ställe online annars?
Citera
2015-02-09, 19:56
  #355
Medlem
Soxis avatar
Hur böjer man toner? Hajar inte..

Roligt initiativ om alla som kör laddar upp ljudfiler på när dom spelar så kan man inspirera varandra. Ska försöka få till något som låter ok. Ha överseende med en nybörjare bara
Citera
2015-02-11, 12:56
  #356
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Hur böjer man toner? Hajar inte..

Roligt initiativ om alla som kör laddar upp ljudfiler på när dom spelar så kan man inspirera varandra. Ska försöka få till något som låter ok. Ha överseende med en nybörjare bara

Börja på 1a hålet då det är det enklaste att böja. Om du har ett standard C diatoniskt munspel så har du på 1a hålet tonen D på inblås och C på utblås. Om du böjer inblåset så kommer du att nå tonen som ligger mellan D och C, dvs C#. Du gör så att du blåser in kraftigare och gör munhålan mindre, fan har lite svårt att förklara men du borde fixxa det med lite övning. Om du har en gitarr kan du du spela D och C, och sen C# och försöka emulera det på munspelet.
Citera
2015-04-15, 16:16
  #357
Medlem
http://www.amazon.co.uk/Hohner-Big-R...ds=harmonica+C

Är detta ett bra munspel för nybörjaren om annars kan ni komma med några tips?

Tack på förhand!
Citera
2015-04-16, 15:34
  #358
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentB
http://www.amazon.co.uk/Hohner-Big-R...ds=harmonica+C

Är detta ett bra munspel för nybörjaren om annars kan ni komma med några tips?

Tack på förhand!

Jodå inget fel på det munspelet. De som är bra ligger på runt 300 i musikaffären. Hohner, Lee Oskar och Tombo är vanliga märken. De billigaste märken Northstar och Folkmaster går för runt hundringen men det är inte samma tryck i dem som i de dyrare. Men visst det är inte skräp heller utan de håller stämningen osv.
Citera
2015-04-24, 08:58
  #359
Medlem
Jag har provat lee oskar, hohner special 20 , hohner marine band och seydel classic 1847. Alla spel helt ok. Seydel-spelet var en prisklass högre och jag tyckte att det hade en trevligare intonation (= finstämning), men ståltungorna ger en aningen kallare ton.

En viktig sak har jag kommit fram till är att spelet ska ha skruvar så att man kan ta isär det. När man övat lite vill man kanske justera tungorna lite, eller om något fastnar och inte går att skölja bort. (För att kunna rengöra spelet under kranen måste "kammen", dvs mittdelen där själva hålen sitter vara av plast, metall eller helförseglat trä).

marine band-spelet saknar dessa skruvar.
Citera
2015-06-06, 21:20
  #360
Medlem
Peripheryys avatar
Jag har fått ärva ett kromatiskt munspel av min farfar som är av märket M. Hohner och som heter The Echo harp. Finns det någon bra nybörjarguide hur man lär sig spela på ett sådant?
Har googlat men hittar inget..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback