Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-10, 18:47
  #1
Medlem
Inget egentligt problem då det händer såpass sällan, men vissa kvällar när jag just håller på att somna hör jag ibland ett kort, väldigt kraftigt brus/pip som väcker upp och skrämmer skiten ur mig. Ingen ljudkälla i min närhet kan vara orsak till det, alltså finns ljudet enbart i mitt huvud.
Det är knappast något farligt, men av ren nyfikenhet undrar jag endå vad det kunde vara.
Citera
2007-06-10, 19:40
  #2
Avstängd
Krumbuktos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMVI
Inget egentligt problem då det händer såpass sällan, men vissa kvällar när jag just håller på att somna hör jag ibland ett kort, väldigt kraftigt brus/pip som väcker upp och skrämmer skiten ur mig. Ingen ljudkälla i min närhet kan vara orsak till det, alltså finns ljudet enbart i mitt huvud.
Det är knappast något farligt, men av ren nyfikenhet undrar jag endå vad det kunde vara.

Det första jag kommer att tänka på vid din beskrivning är om det kan vara någon form av tinitus, men då borde det ju kanske även höras under dagtid...
Citera
2007-06-10, 19:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MMVI
Inget egentligt problem då det händer såpass sällan, men vissa kvällar när jag just håller på att somna hör jag ibland ett kort, väldigt kraftigt brus/pip som väcker upp och skrämmer skiten ur mig. Ingen ljudkälla i min närhet kan vara orsak till det, alltså finns ljudet enbart i mitt huvud.
Det är knappast något farligt, men av ren nyfikenhet undrar jag endå vad det kunde vara.

Jag har exakt likadant, förutom att jag även ser ett skarp ljussken, ofta i rutmönster, samtidigt som jag hör bruset.
Citera
2007-06-10, 20:04
  #4
Medlem
Tjohildas avatar
Jag kan ibland höra nån ropa mitt namn, eller få för mig att telefonen ringer. Känns mysko, men jag tror inte det är farligt, bara hjärnan som spelar ett spratt.
Citera
2007-06-10, 20:31
  #5
Medlem
fraess avatar
Jag hör skithöga smällar. Vaknar till med ett ryck, men som tur är händer det inte så ofta.
Citera
2007-06-10, 20:43
  #6
Medlem
Kivans avatar
Ni lider, liksom jag, av det festligt låtande exploding head syndrome. Det är helt ofarligt och en ovanlig åkomma som lämpar sig att skryta med. Vetenskapsmän tror att det har att göra med balansorganet i innerörat.

Mer kan ni läsa här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Exploding_head_syndrome
http://www.mayoclinic.com/health/exp...ndrome/AN00929
Citera
2007-06-10, 21:28
  #7
Medlem
Arkhons avatar
Upplever samma sak av och till.
Det värsta jag var med om var dock en gång när jag var yngre, då jag hörde tusen röster som skrek i mitt öra, när jag skulle sova. Det varade bara någon sekund, men det lät som en ljudupptagning ifrån helvetet.
Citera
2007-06-10, 22:44
  #8
Medlem
cephs avatar
Jo, det där upplever jag också en hel del. För mig låter det som ett väldigt högt klick eller som ett startskott. Händer också att det ackompanjeras av en kraftigt muskelryck någonstans. Wikipedialänken ovan länkar också till "Hypnic jerk" som jag också får då och då vid insomning.
Citera
2007-06-10, 23:21
  #9
Medlem
Hypnagogia ljudhallucinationer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnagogic
Citera
2007-06-12, 22:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MMVI
Inget egentligt problem då det händer såpass sällan, men vissa kvällar när jag just håller på att somna hör jag ibland ett kort, väldigt kraftigt brus/pip som väcker upp och skrämmer skiten ur mig. Ingen ljudkälla i min närhet kan vara orsak till det, alltså finns ljudet enbart i mitt huvud.
Det är knappast något farligt, men av ren nyfikenhet undrar jag endå vad det kunde vara.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypnagogi

ja, utan tvekan hypnagoga hallucinationer.....får dem några ggr i månaden nu på sistonde.

och det där tjutande ljudet är inget att bry sig om, det är typ oundvikligt när man träder in i sömnparalysen då man fortfarande är vid medvetande.
Citera
2007-06-16, 15:06
  #11
Medlem
Nades avatar
Har ni för övrigt några andra problem med sömnen?
Går ni ofta trötta om dagarna?
Isåfall rekomenderar jag att ni träffar en läkare, eftersom det finns problem där patienter har fel sömnrythm. Dessa patienter "trillar" in i fel stadier av sömnen vid fel tillfällen.
Citera
2007-11-19, 17:11
  #12
Avstängd
Vallikos avatar
Har för mig att det rör sig om DMT, en hallucinogen substans som förekommer naturligt i hjärnan. Utsöndras vad jag vet också mer vid stress och jobbiga situationer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback