Oj, mycket svartvitt där...
Citat:
Ursprungligen postat av Sjöberg
Jag har inga direkta konkreta förslag, det är inte det saken gäller. Det jag förvånas över är att så många "demokrater" och "liberaler" tycker det är fullt naturligt, försvarligt, och t.o.m. bra att makthavarna egentligen styr över huvudet på det ovetande folket.
Fast redan där fastnade vi eftersom det inte finns några bevis eller ens indikationer på att det är det de gör på sina möten. Du bara utgår från det och kör på.
Citat:
Många här blir nästan uppretade och går i försvarsställning när makthavare ifrågasätts, varför? Vad har dessa maktelitens försvarare att vinna på att avfärda konspirationer som ofta är bekräftade och sanna (som t.ex. Gladio jag postade om idag), med att "du är ju tokig", "foliehatt", "allt är frid och fröjd", "de styrande vet nog bäst trots allt, om det hade varit lämpligt så hade de berättat sanningen, och vad som är lämpligt avgör inte folket utan makteliten".
Det tror jag inte att du hittar särskilt mycket av här. Jag ser väldigt gärna att makten och makthavare granskas, men då får det ju vara för saker de de facto gör och säger, inte vad internettomtar gissar att de pysslar med på sina möten.
Jag försvarar faktiskt alla människors rätt att ha hemliga möten utan insyn om de så önskar. Jag går så långt som att påstå att det är en demokratisk rättighet, och du verkar vela lite i huruvida den rätten skall begränsas eller inte. Som sagt, folk demonstrerar utanför G8-möten helt i demokratisk anda. Vad är problemet?
Citat:
Många säger rent ut att "makthavare kan ju inte vara öppna med allt", "folket kan ju inte få veta allt som händer" osv. I en demokrati så skall ingenting ske utan folkets godkännande, om än indirekt.
Jajamänsan, alla kan inte få veta allt, det skriver jag lätt under på. Jag skulle definitivt inte vilja att all information var var mans egendom, det finns gott om saker som man bör vara väldigt försiktigt med (underrättelsetjänsten exempelvis eller pågående polisutredningar). Sen skall man givetvis bygga ett samhälle med system som gör att risken för missbruk minimeras, även om det inte kan elimineras (ta exempelvis all vårdpersonal som kollade upp Anna Lindhs journal bara för att de kunde).
Citat:
I dagens västerländska "demokratier" så är det så indirekt att folket helt saknar insyn och möjlighet att påverka. Alla riksdagspartier i Sverige (utom tidigare kommunisterna som inte fick vara med i några viktiga sammanhang) har ju varit ganska ense om "vad som gäller", hur landet skall styras och vad folket skall få veta och inte. Värst är ju naturligtvis sossepacket, de är ju nästan i DDR-klass, fast skillnaden är att DDR:s arkiv till stor del har öppnats, korten har lagts på bordet, om det någonsin kommer hända här är jag tveksam till. Om man tycker att makthavarna skall bestämma allt av vikt, utan att folken i världen har möjlighet att påverka, då kan man väl vara ärlig med det och ansluta sig till nån form av fascistisk eller feodal tradition, istället för att babbla på om sin fina liberalism och annan skit.
Du får starta ett eget parti om du vill. Du får propagera för det. Jag påstår att Sverige är en av de öppnaste och bästa länderna i världen när det gäller frihet och demokrati. Vi är långt ifrån perfekta, men vilket land är det?
Och som sagt, om du inte ens har bestämt dig för vad du tycker skall göras åt Bilderbergmänniskornas möten så kanske du skall bestämma dig för det och återkomma med resultaten av dina tankar, så får vi se om demokratin skulle bli större eller mindre av de åtgärderna.