2007-06-09, 01:47
Medlem
Jag fick detta program en vecka sen och har nu lyckats installera det. Innan har jag använt mig av Reason när jag ska leka med ljud men jag kände att jag ville ha ett schysst piano på datorn.

Vad jag har är en Midistart-2 alltså ett USB Midi keyboard som man pluggar i USBn och den kan man "välja" i Reason. Till det har jag en driver.

Jag vet inte vad NI (Native Instruments) är och har ingen som helst aning om vad VST-pluggar (och allt vad det heter) är för något men jag vet detta:

1. Jag har ett Midikeyboard som jag lyckats få att funka på Reason och på Fruityloops.
2. Jag har ett NI Akoustic piano som jag inte får liv i.

Allt är installerat och klart men när jag trycker in en tangent så får jag inget ljud.
Om det spelar någon roll så får jag samma problem med Virtual Grand Piano (också NI).

TACK på förhand
Citera
2007-06-09, 02:44
Medlem
Reason har väl inte stöd för vst pluggar?
Citera
2007-06-09, 06:50
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyQuest
Reason har väl inte stöd för vst pluggar?

Min första tanke också. Du måste ha ett värdprogram som stödjer VST, t.ex. Cubase. Eventuellt kan du köra pianot som standalone (kommer inte ihåg om Acoustik Piano kan köras så dock), om du bara vill spela men inte spela in.
Citera
2007-06-09, 08:19
Medlem
pH1xXx3rs avatar
Kan detta vara nån hjälp?!:
http://www.dancetech.com/aa_dt_new/a...did=110&lang=0
Citera
2007-06-09, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pH1xXx3r
Kan detta vara nån hjälp?!:
http://www.dancetech.com/aa_dt_new/a...did=110&lang=0
tack men förstår ingenting
Måste jag alltså ha ett till program? Vad heter det, vart får jag tag i det osv?
Citera
2007-06-09, 14:44
Moderator
Nospheratus avatar
Det är lite oklart hur TS gjorde när han installerade programmet men han skriver i alla fall att det är "installerat och klart". Med det antar jag att han har installerat det och lyckats få igång stand alone varianten direkt i Windows, men sen får han det inte att lira med keyboarden.

I så fall behöver han ju egentligen inte något hostprogram, det borde gå att lajja med stand alone versionen ändå. Nu har jag aldrig kört NI Acoustic Piano men det troligaste är väl att programmet inte hittar keyboarden. Leta efter någon knapp med Options och se om det går att välja MIDI-controller någonstans.
Citera
2007-06-09, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det är lite oklart hur TS gjorde när han installerade programmet men han skriver i alla fall att det är "installerat och klart". Med det antar jag att han har installerat det och lyckats få igång stand alone varianten direkt i Windows, men sen får han det inte att lira med keyboarden.

I så fall behöver han ju egentligen inte något hostprogram, det borde gå att lajja med stand alone versionen ändå. Nu har jag aldrig kört NI Acoustic Piano men det troligaste är väl att programmet inte hittar keyboarden. Leta efter någon knapp med Options och se om det går att välja MIDI-controller någonstans.
Alltså det finns en options meny, där kan jag välja om jag vill ha ASIO eller Direct Sound och allt vad det heter. Jag har testat alla olika men får det fortfarande inte att lira.

Den verkar hitta min MPU-401 (midikeyboardet tydligen) men när jag tar ON påp både INPUT och OUTPUT sedan väljer OMNI på pianot så händer det fortfarande nada. Vet du vad jag gör för fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in