2007-06-07, 03:04
Medlem
Min dator kan inte startas. Det beror p att ngot r underligt med hrddisken. Det lter som om datorn sker frn hrddisken till slut ger den upp och startar om, med samma resultat, d v s en ny omstart o s v i all ondlighet. Frgan r nu hur jag ska komma t datan p hrddisken, trots att det inte gr att boota ifrn den.

1. Finns det ngot diskreparationsverktyg jag kan kra innan datorn startar? (ex.vis frn en cd-skiva jag bootar ifrn)

2. Om det inte gr att lsa boot-problemet, finns det ngot annat smart stt att komma t de viktiga filer som liggar p hrddisken?
Citera
2007-06-07, 07:57
Medlem
DennisOlofs avatar
Skrast r alltid kra operativsystemet p en annan disk och koppla in den du har nu som slave (och inte boota frn den).

Finns allt kvar p disken och det bara visade sig vara ngot mystisk boot fel ja d kan du ju bara kopiera den data du ska ha och formatera om disken. Drav man nstan br ha en extra extern usb hrddisk eller liknande, dr man kan gra backup p de filer som r viktiga, sedan behver den inte vara igng eller inkopplad, d r man sker frn att saker inte bara frsvinner eller frstrs.
Citera
2007-06-08, 07:36
Medlem
Testa Ultimate Boot CD. Kan hmtas hr: http://www.ubcd4win.com/
Citera
2007-06-10, 13:21
Medlem
Tack fr tipsen, jag brjade med att testa det frsta. Jag tog ut en hrddisk frn min gamla dator (med win 98) och kopplade in. Sen gjorde jag den krnglande hrddisken i nya datorn till slave. Vid uppstart hittas bda diskarna. Men nr windows startats och jag sen gr in under Den hr datorn hittas inte disken jag satt som slave. Beror det p att jag har win 98 p masterdisken, eller vad kan orsaken vara att inte slavedisken kommer upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in