Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-20, 03:55
  #3937
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Dock till hand försvar så får banken egentligen inte ta avgift för att lösa in "soc-checkar".
(Så är det iaf här på orten, checkar från soc tas ingen avgift på hos nån av bankerna)

Förstår inte varför banken ska ta en avgift för att lösa in en check över huvud taget. Lika retarderat som att ta avgifter för att betala med VISA-kort som vissa småbutiker och restauranger gör. Det är ju inte direkt problematiskt för banken att lösa ut en check för en kund. Går själv till banken här i USA och gör det flera gånger i månaden. 30 sekunder, sedan har jag pengarna i handen, helt avgiftsfritt.
Citera
2011-12-20, 09:17
  #3938
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Förstår inte varför banken ska ta en avgift för att lösa in en check över huvud taget. Lika retarderat som att ta avgifter för att betala med VISA-kort som vissa småbutiker och restauranger gör. Det är ju inte direkt problematiskt för banken att lösa ut en check för en kund. Går själv till banken här i USA och gör det flera gånger i månaden. 30 sekunder, sedan har jag pengarna i handen, helt avgiftsfritt.

Att småaffärer vill ha betalt för kortbetalningar kan jag förstå, det kostar en hel för affären när du betalar med kort.

~3kr/betalning vid "små" betalningar samt % avgift vid större summor + hyra för maskinen som är en rejjäl summa i månaden är avgifter som affären betalar till banken för att kunna erbjuda kortbetalning, för en liten verksamhet med små marginaler och många betalningar under 100kr så kan kostnaderna äta upp stora delar av eller till och med hela företagets förtjänst på den försäljningen.
Citera
2011-12-20, 09:26
  #3939
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
"8 barnbidrag+flerbarnstillägg+ underhållsstöd för 8 barn +deras vanliga soc bidrag "

Så funkar det inte om du går på soc.

Du får aldrig mer än "deras vanliga soc bidrag" får du barnbidrag så dras motsvarande summa bort från "soc bidraget", får du underhåll så dras den summan bort, samma sak med ev flerbarnstillägg, bostadsbidrag mm då dessa är inkomster som familjen har.

Skulle bli förvånad om dom får hälften en gång...

Nja. Göteborgsposten skrev ju om en somalisk trebarnsmamma som plockade ut 20.000 kronor i månaden via soc och övriga bidrag.

Så de ligger nog lätt över 30.000 i månaden totalt.
Citera
2011-12-20, 09:58
  #3940
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Nja. Göteborgsposten skrev ju om en somalisk trebarnsmamma som plockade ut 20.000 kronor i månaden via soc och övriga bidrag.

Så de ligger nog lätt över 30.000 i månaden totalt.

~1-2.5k/barn beroende på ålder, ~3k/vuxen + hyra och el är en ung beräkning så det beror mycket på hur mycket dom har i boendekostnad.

Räknat på hösta nivån så blir det 26k+hyra och el, men det förutsätter att alla 8 barnen är 15+ vilket dom antagligen inte är, skulle tippa på att dom ligger runt 20 + hyra och el.

Somalie morsan hade antagligen "invandrarbidrag" också. (Invandrare får på många orter "belöning" för att gå SFI och denna belöning ges ovanpå soc, inte fan får en svensk nå liknande inte...)
Citera
2011-12-20, 14:54
  #3941
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Att småaffärer vill ha betalt för kortbetalningar kan jag förstå, det kostar en hel för affären när du betalar med kort.

~3kr/betalning vid "små" betalningar samt % avgift vid större summor + hyra för maskinen som är en rejjäl summa i månaden är avgifter som affären betalar till banken för att kunna erbjuda kortbetalning, för en liten verksamhet med små marginaler och många betalningar under 100kr så kan kostnaderna äta upp stora delar av eller till och med hela företagets förtjänst på den försäljningen.

Nej, det är inga stora summor för en butik. Ägaren väljer själv om han vill kunna ta kort eller inte. Vill han det så är det han som ska stå för kostnaderna han drar på sig. VISA tillåter dessutom inte att småaffärer tjänar svarta pengar på deras korttransaktioner. Jag skulle aldrig få för mig att betala de där 3kr, sätter mig hellre i bilen och kör ett par extra kilometer någon annanstans även om detta kostar mig bra mycket mer pengar.
Citera
2011-12-20, 15:04
  #3942
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Nej, det är inga stora summor för en butik. Ägaren väljer själv om han vill kunna ta kort eller inte. Vill han det så är det han som ska stå för kostnaderna han drar på sig. VISA tillåter dessutom inte att småaffärer tjänar svarta pengar på deras korttransaktioner. Jag skulle aldrig få för mig att betala de där 3kr, sätter mig hellre i bilen och kör ett par extra kilometer någon annanstans även om detta kostar mig bra mycket mer pengar.


Finns ett konditori i Örebro som alltid har massor av kunder som tar 3kr extra om man betalar med kort.
Lär handla om en jävla massa pengar i månaden som går rakt ner i fickan hos ägaren.

Jag ifrågasatte det en gång för en som arbetade där. Det blev ett jävla liv tills jag hotade med att ta kontakt med både bank, VISA och fan och hans moster och att dom kommer bli av med sin jävla kortläsare om dom drar 3spänn från mig.
Den gången slapp jag betala det iallafall.
Citera
2011-12-20, 15:15
  #3943
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Nej, det är inga stora summor för en butik. Ägaren väljer själv om han vill kunna ta kort eller inte. Vill han det så är det han som ska stå för kostnaderna han drar på sig. VISA tillåter dessutom inte att småaffärer tjänar svarta pengar på deras korttransaktioner. Jag skulle aldrig få för mig att betala de där 3kr, sätter mig hellre i bilen och kör ett par extra kilometer någon annanstans även om detta kostar mig bra mycket mer pengar.

Min far driver en liten verksamhet med många transaktioner under 100kr och kortbetalningarna var en rejjält tung post för ekonomin, han var tvungen att ta betalt gör dessa för att kunna ta tillräckligt i lön för att täcka.

Affären får ingen förtjänst på det, och det blir inte svart då det slås in på köpet utan det täcker en del av kostnaden dom har för maskinen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gorgoroth
Finns ett konditori i Örebro som alltid har massor av kunder som tar 3kr extra om man betalar med kort.
Lär handla om en jävla massa pengar i månaden som går rakt ner i fickan hos ägaren.

Jag ifrågasatte det en gång för en som arbetade där. Det blev ett jävla liv tills jag hotade med att ta kontakt med både bank, VISA och fan och hans moster och att dom kommer bli av med sin jävla kortläsare om dom drar 3spänn från mig.
Den gången slapp jag betala det iallafall.

Ner i ägarens ficka? Hur får du ihop det när ägaren betalar 3kr till banken för varje transaktion + hyran för maskinen? Det tar bort en del av extrakostnaden för att erbjuda kunden att kunna betala med kort, men bara en del av kostnaden, det tillkommer även maskinhyra mm
__________________
Senast redigerad av Sereena 2011-12-20 kl. 15:21.
Citera
2011-12-20, 15:52
  #3944
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
~1-2.5k/barn beroende på ålder, ~3k/vuxen + hyra och el är en ung beräkning så det beror mycket på hur mycket dom har i boendekostnad.

Räknat på hösta nivån så blir det 26k+hyra och el, men det förutsätter att alla 8 barnen är 15+ vilket dom antagligen inte är, skulle tippa på att dom ligger runt 20 + hyra och el.

Somalie morsan hade antagligen "invandrarbidrag" också. (Invandrare får på många orter "belöning" för att gå SFI och denna belöning ges ovanpå soc, inte fan får en svensk nå liknande inte...)

Men dom här får antagligen vårdnadsbidrag bägge två eftersom de har 8 barn.
Jag kan garantera att den här familjen har det mycket bättre ställt på deras socialbidrag än alla andra och vad du har på ditt försörjningsstöd. Bidragen mer än fördubblas ju för varje extra barn, men inte kostnaderna eftersom man kan köpa ekonomipack och använda varandras kläder.

Har de det "knapert" så beror det på deras dåliga ekonomiska sinne. Tar man hellre ut 100kr i handen än sätter in 200kr på kontot och går hem och hämtar ID-kortet så kan jag ju tänka mig att man gör likadant även i andra sammanhang och då är det naturligtvis inte så svårt att få det knapert.

Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Nja. Göteborgsposten skrev ju om en somalisk trebarnsmamma som plockade ut 20.000 kronor i månaden via soc och övriga bidrag.

Så de ligger nog lätt över 30.000 i månaden totalt.

Precis. Och här har de ytterliggare 5 barn.
Vad normen för två vuxna och 8 barn ligger på låter jag vara osagt, men den är nog rätt väl tilltagen och två personer som jobbar heltid får knappast ut den summan.
__________________
Senast redigerad av BallaRune 2011-12-20 kl. 16:06.
Citera
2011-12-20, 16:36
  #3945
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Men dom här får antagligen vårdnadsbidrag bägge två eftersom de har 8 barn.
Jag kan garantera att den här familjen har det mycket bättre ställt på deras socialbidrag än alla andra och vad du har på ditt försörjningsstöd. Bidragen mer än fördubblas ju för varje extra barn, men inte kostnaderna eftersom man kan köpa ekonomipack och använda varandras kläder.

Du glömmer bort att om dom får 1000kr mer i vårdnadsbidrag så får dom 1000kr mindre i soc bidrag.
Citera
2011-12-20, 16:47
  #3946
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Min far driver en liten verksamhet med många transaktioner under 100kr och kortbetalningarna var en rejjält tung post för ekonomin, han var tvungen att ta betalt gör dessa för att kunna ta tillräckligt i lön för att täcka.

Affären får ingen förtjänst på det, och det blir inte svart då det slås in på köpet utan det täcker en del av kostnaden dom har för maskinen.

Har aldrig lyckats få ett kvitto där kortavgiften är tydligt skriven på kvittot. Oftast slår dom in 50:- i kassan och sedan 53:- på kortmaskinen vilket i slutändan leder till att affärsinnehavaren kan ta 3:- ur kassan och stoppa i sin ficka. Ett jävla myglande är vad det är och emot alla regler som VISA har. Din far borde lära sig att inte stjäla pengar från sina kunder. Vill han ge kunderna möjlighet att betala med kort så är det han som står för avgiften, inte kunden.
Citera
2011-12-20, 16:51
  #3947
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Du glömmer bort att om dom får 1000kr mer i vårdnadsbidrag så får dom 1000kr mindre i soc bidrag.

Vårdnadsbidraget är fortfarande ett bidrag man får rakt i handen som andra bidragstagare tvingas praktisera eller ha en Fas-anställning på heltid för.
Och dom får ju fortfarande normen för två vuxna+8 barn...

För dig ligger den på hyra +3700.
För dom ligger normen snarare på hyra (och då pratar vi inte 1rum och kök som för dig och alla andra ensamstående.) +30 000kr
Till skillnad från övriga bidragstagare så får dom antagligen behålla både villan och bilen också...
Det enda är att den här familjen aldrig kan åka på utlandssemestrar jämfört med arbetande familjer med färre barn.
__________________
Senast redigerad av BallaRune 2011-12-20 kl. 16:59.
Citera
2011-12-20, 16:57
  #3948
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Har aldrig lyckats få ett kvitto där kortavgiften är tydligt skriven på kvittot. Oftast slår dom in 50:- i kassan och sedan 53:- på kortmaskinen vilket i slutändan leder till att affärsinnehavaren kan ta 3:- ur kassan och stoppa i sin ficka. Ett jävla myglande är vad det är och emot alla regler som VISA har. Din far borde lära sig att inte stjäla pengar från sina kunder. Vill han ge kunderna möjlighet att betala med kort så är det han som står för avgiften, inte kunden.

Spelar ingen större roll om det syns på kvittot eller inte då handlaren ändå måste betala dessa pengar till banken, och skulle inte kalla det att stjäla, dom kan gå till automaten och ta ut pengar och betala om det inte duger. Så svårt är det inte att ha en hundring i pluskan för småköp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback