2007-06-05, 13:01
Medlem
MindTwisters avatar
Vissa fiskar som jag fiskar upp, som är omkring 10-20 cm(jag fiskar med metspö), har svarta prickar innanför huden. Jag har slängt i dem för jag var rädd för att fiskarna var sjuka eller att det var binnikermasksägg xD

Men nu undrar jag vad dem svarta prickarna är för något. Och om det är ofarligt att äta dem.
Citera
2007-06-05, 13:16
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindTwister
Vissa fiskar som jag fiskar upp, som är omkring 10-20 cm(jag fiskar med metspö), har svarta prickar innanför huden. Jag har slängt i dem för jag var rädd för att fiskarna var sjuka eller att det var binnikermasksägg xD

Men nu undrar jag vad dem svarta prickarna är för något. Och om det är ofarligt att äta dem.

Innanför huden, eller på huden?

Prickiga fiskar tenderar tillhöra gruppen laxfiskar, öring etc
även elritsa är prickig, den ser du på länken nedan.

http://www.wwf.se/source.php?id=1022550

Var det en sådan du fick upp?
Citera
2007-06-05, 13:23
Medlem
Monarscoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindTwister

Jag borde egentligen inte svara på detta eftersom jag inte vet något om det.. Men jag kan berätta att en del akvariefiskar jag haft utvecklade liknande prickar när bottensubstratet var mörkt. Åtminstone fick jag det förklarat för mig. Jag vill minnas att det fenomenet upprepade sig varje gång jag flyttade över fiskar till det akvariet med så mörk botten. Jag kommer inte ihåg vilken art det var men det var nåt sydamerikanskt i alla fall. Kanske kan det vara nåt liknande du sett?

(edit jag förutsätter att det var fiskar som normalt inte har dessa prickar)
Citera
2007-06-05, 17:07
Medlem
MindTwisters avatar
Vf: prickarna var innanpå huden. Och det var inte den fisken som du visade. Den fisken som jag snackar om har oranga fenor och silvrig hud.
Citera
2007-06-06, 01:47
Medlem
buttsecks?s avatar
kanske mört?
http://www.vattenriket.kristianstad.se/fisk/fiskart/mort.htm
Citera
2007-06-07, 00:16
Medlem
MindTwisters avatar
Ja, det är en mört. Visst, den kanske inte är så god men den är ätbar xD
Citera