Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-03, 13:18
  #1
Medlem
Katarsiss avatar
Europol har gjort en utredning om terrorismen år 2006 och har kommit fram till att EU-länderna lägger ner mest energi på islamistisk terrorism samtidigt som den utgör den klart minsta andelen av terrordåden som utförs.

Vilken vänsterextremist som helst utgör en större risk för terrordåd än muslimer, då de stod för 55 stycken terrordåd mot islamsternas enda.

Värst är de inhemska grupperna i baskien, på Irland, i Storbritannien och på Korsika.

Man kan ifrågasätta varför det läggs ner sådana enorma summor och resurser på de islamistiska terrornätverken när de står för endast 0.2% av dåden.
Svaren finns förmodligen i storleksordningen på attackerna.
Islamister är ofta ute efter att döda så många som möjligt och förstöra så mycket som möjligt.

Är rädslan för islamisterna överdriven?
Eller är det rädslan för vänsterextremister som är oproportionerligt liten?

En jämförelse kan ju vara rädslan för högerextrema grupper, som under 2006 utförde ett enda dåd. I relation till det synes allvaret i vänstrarnas terror negligeras ganska grovt.

Måste det till en terrorattack av vänstrarna med höga dödstal innan de börjar tas på allvar?

http://www.europol.europa.eu/publica.../TESAT2007.pdf
Citera
2007-06-03, 13:35
  #2
Medlem
Vänster grupper som strider med vapen finns lite här och där runt världen, och då snackar jag inte om AFA och gänget.

Jo jag tror att vänsterextremister kan vara riktigt farliga, men detsamma gäller högerextremister.
Citera
2007-06-03, 14:26
  #3
Medlem
bajenvraks avatar
Vänsterextremister kanske är lite fel ord för att beskriva grupper som ETA o IRA. De har ett politiskt mål o rent ideoligiskt är de vänster men det är inte det som det handlar om, de hade lika gärna kunnat vara höger och deras mål och metoder hade varit detsamma. Här är det en kraftig skillnad mot grupper som AFA etc, en helt annan politisk plattform samt samt avsaknad av kamp som inte har ngt med nationsgränser att göra.

Den som vill läsa lite mer om detta kan jag rekommendera Lodenius senaste bok "Gatans Parlament" även om den mest skrapar på ytan.

/B
Citera
2007-06-03, 14:31
  #4
Medlem
jokers avatar
separatisterna står väl fortfarande för den största delen av terrordåden i Europa. Korsika och Baskien är ju favoritplatserna för terrordåd.
Citera
2007-06-03, 16:20
  #5
Moderator
Jeckes avatar
För att vända lite på steken.

Är det inte möjligt, att eftersom västs regeringar lägger ner så mycket pengar för att förhindra islamisk terrorism, så innebär det att islamisk terrorism faktiskt upptäcks och omintetgörs på ett tidigare plan mycket oftare än den lägre prioriterade vänsterextremismen.


Sen är ju vänsterextremistisk terrorism ganska begränsad, vi i Sverige har inte så mycket av det, det är bara AFA och liknande. Samma med Tyskland.

Vänsterextremistiska terrororganisationer är ofta separatister (här i Europa iaf) och håller sig till relativt begränsade områden (vi har inte mycket problem med IRA, korsikaner och basker här i Sverige) medans islamister är mer internationella.



Dessutom, de länder som har vänsterextremistiska terrorister har ofta också större problem med islamister (Storbritannien som exempel).


Deras geografiska begränsning gör det också lättare och billigare att spana emot dem, än mot islamister som finns överallt.



Att det läggs så mycket pengar på att bekämpa islamistisk terror är alltså befogat (i jämförelse iaf, i absoluta belopp har jag inte riktigt koll på kostnaderna).
Den stora frågan är varför man lägger ner så mycket tid och pengar att spana mot högerextremister, när de gör så lite, jämfört med vad man lägger ner på vänsterextremister, som är fler och aktivare och utgör ett större problem.
Citera
2007-06-03, 16:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Den stora frågan är varför man lägger ner så mycket tid och pengar att spana mot högerextremister, när de gör så lite, jämfört med vad man lägger ner på vänsterextremister, som är fler och aktivare och utgör ett större problem.
För att vänsteraktivister är så söta och kämpar för en demokratisk fri värld ju :P

Eller för att många regeringar har vänsterpack som gör att man inte kan spana mot dessa. Vänster är ju fint att vara i dagens värld (=
Citera
2007-06-03, 16:24
  #7
Medlem
Wittgensteins avatar
Sedan kan man väl utgå från att alla extremister är farliga, och anta att gruppen "vänsterextremister" utgör ett större antal i Europa än gruppen "extremistiska islamister".
Citera
2007-06-03, 16:30
  #8
Medlem
Katarsiss avatar


Vänsterextremisterna står för 55 av terrordåden. De baskiska grupperna, IRA och övriga inhemska grupper räknas INTE hit, utan redovisas för sig .
Förlåt om jag var oklar på den punkten.

De som omnämns som vänsterextremister är de som är som AFA.

Själv kan jag tycka att det är motiverat med pengar och resurser till islamistspaning just för att de siktar på så stor förödelse som möjligt.
Synkroniserade bombningar av tåg och tunnelbanor är lite värre än en bilbomb utanför en ambassad, även om den också är hemsk.

Och visst är det lite fånigt med den massiva bevakningen av högerextremister om man jämför med vänsterextremister, men i ärlighetens namn så har ju SÄPO börjat samla uppgifter om dem också.
Kanske är det media och inte de som spanar som skyddar vänstrarna?
Citera
2007-06-03, 16:47
  #9
Medlem
Sen gör ju endå inte IRA eller ETA något nuförtiden. Kommer nog dröja jävligt länge innan vi får se något stort från Nordirland igen, det kan jag lova.
Citera
2007-06-09, 16:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajenvrak
Den som vill läsa lite mer om detta kan jag rekommendera Lodenius senaste bok "Gatans Parlament" även om den mest skrapar på ytan.

/B

Hoppa över dendär boken, kvinnan har ingen som helst koll på vad hon skriver om. Menar, citera saker från forum och sådant som hände för tio år sedan kan de flesta utan att vara författare.

Nä, men visst, gillar man sagor så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback