Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2016-11-29, 14:55
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Det där låter intressant. Har du koll på någon sån studie, eller tips på vad jag ska söka på för att hitta den eller artiklar som refererar till den? Det är alltid bra att kunna slå folk i huvudet med en referens när diskussion uppstår.

Fingrarna, inte huvudet
Citera
2016-11-29, 15:05
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Även postat i Fysikforum.

Jag har i vissa korta perioder tidigare i mitt liv varit väldigt överkänslig mot bildskärmar. Om det är överkänslighet mot el eller någon speciell sorts strålning, eller kanske till och med kemikalier i plasten (flamskyddsmedel eldyl.) är jag inte säker på.
Ända tills för några år sedan kände jag av besvär om jag satt för länge framför en vanlig monitor. När det var som värst fick jag nästan astmatiska besvär (har ej astma i övrigt) med andningssvårigheter. Mindre akuta symptom var stickningar i ansiktet och irriterad hud, i förlängningen utslag, och/eller huvudvärk.

Jag är själv en mycket skeptiskt lagd person, och är insatt både i vetenskapliga fält och psykologi. Jag är inte säker på att jag hade trott på elallergi om jag inte själv hade upplevt dessa symptom.
En sak jag vänder mig starkt emot är folk som automatiskt avfärdar allting som hysteri. Jag är fruktansvärt trött på argument som "det var samma sak när ångloken kom, eller när man uppfann kulspetspennan, då upplevde folk sig sjuka också."
Bara för att det har funnits masshysteriska fenomen i historien måste inte alla nya hälsofaror falla inom samma kategori.
Det finns gott om faror som först avfärdades som psykosomatiska och inbillade som sedan visade sig skadliga. DDT och asbest är två exempel.

Däremot kan man fortfarande vara skeptisk mot enskilda fall av elöverkänslighet, om det finns fog för det. Men bara för att en person simulerar sina besvär (eller lider av dem på ett rent psykosomatiskt plan) måste inte detsamma gälla för alla.

Jag kan bara utgå från mig själv; mina besvär från bildskärmarna var högst verkliga, högst akuta, och högst oväntade. Jag hade aldrig hört talas om liknande besvär tidigare, och jag har heller ingen egen historia av hypokondri eller hysteri. Är heller ingen rättshaverist; har aldrig skickat in insändare eller dylikt, och orkar heller inte diskutera det här med folk irl.

Bara mina 0.02 kr.

Bra att du väljer bildskärmar och inte el, för det går ju inte att göra blindtest med bildskärmar så då är dina pengar från försäkringskassan säkrade.

Du är medveten om att vissa psykiska åkommor kan ge fysiska besvär? Läs gärna mer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Conversion_disorder

Du kanske kan testa dina problem lite mer rationellt? Sätta upp en hypotes och försöka motbevisa den...Testa att sitta framför datorskärmen i 6-10 timmar utan att ha den påslagen? Testa sen att tejpa fast en bit av plasten på din hud.

Jag är tex väldigt allergisk mot plasten som används i tex Legobitar, min hud börjar falla av efter ca 5-6 timmar efter exponering.
Citera
2016-11-29, 16:20
  #87
Moderator
Elrosss avatar
Har tagit hand om någon som hade elallergi (stod så, läkarna var väldigt skeptiska till detta och tyckte det mest var skitsnack). Så personen fick ett elsanerat rum, dock kunde personen hålla på med sin mobiltelefon, tydligen gav den ingen reaktion. Inget jag la stor vikt vid då de inte var därför personen var där men fick inte riktigt ihop det.
Citera
2016-12-02, 07:48
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Bra att du väljer bildskärmar och inte el, för det går ju inte att göra blindtest med bildskärmar så då är dina pengar från försäkringskassan säkrade.

Du är medveten om att vissa psykiska åkommor kan ge fysiska besvär? Läs gärna mer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Conversion_disorder

Du kanske kan testa dina problem lite mer rationellt? Sätta upp en hypotes och försöka motbevisa den...Testa att sitta framför datorskärmen i 6-10 timmar utan att ha den påslagen? Testa sen att tejpa fast en bit av plasten på din hud.

Jag är tex väldigt allergisk mot plasten som används i tex Legobitar, min hud börjar falla av efter ca 5-6 timmar efter exponering.

Vet inte om du läste min post särskilt noggrant. Till att börja med skrev jag "tidigare i mitt liv", så det är inget som är aktuellt att testa i nuläget.

Ingen aning om vad du menar med försäkringskassan. Insinuerar du att jag sjukskrivit mig från jobbet pga detta? Det är iaf inte fallet.

Dessutom nämnde jag tydligt att det är en möjlighet att lidandet kan vara psykosomatiskt, så vet inte varför du känner dig nödgad att upplysa mig om den saken med din wikipedialänk.

Märkligt att ta sig tiden att gräva upp en så här gammal post utan att läsa den ordentligt.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback