Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-03, 00:13
  #1
Medlem
Hur är det egentligen med elallergi tror ni.

Om det är så, undrar hur många som fått diagnosen men i själva verket inte alls är elallergiska. Och tvärtom naturligtvis. Kanske det går omkring massor med folk helt ovetande om att de är elallergiska.

Undrar samtidigt hur diagnosen ställs. Vilka tester som görs osv.

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/...072080,00.html
Citera
2007-06-03, 02:01
  #2
Medlem
Blå Rutas avatar
Elallergi är en psykisk åkomma som galna tanter påstår att dom har. En psykisk åkomma kan mycket väl ge symtomen som uppmäts på elallergiker.
Ingen har någonsin lyckats bevisa att en elallergiker reagerar på något vis på ett magnetfält som denne är omedveten om. Däremot mängder med människor som påstås reagera på mobiltelefoner i tunnelbanan så att mobiltelefoner förbjudits. Att elskenan som tågen får sin el från går en halvmeter bort och alstrar magnetfält tusentals gånger starkare än mobiltelefoner har ingen elallergiker tänkt på.

Elallergi är en sjukdom som ger symtom och patienten är fullt övertygad om att den har det. Dock har det inget med el eller magnetfält att göra, det är bara en osynlig kraft som människor i allmänhet inte begriper sig på och därför funkar det utmärkt att projicera sina nojor på, precis som troll, magi, förbannelser, besatthet och annat som orsakat precis samma saker med människor i alla tider.
Citera
2007-06-03, 07:07
  #3
Medlem
fbes avatar
Socialstyrelsen rekommenderar att man kallar det "elöverkänslighet" och inte en allergi. På så sätt tar diagnosen inte ställning till vad som orsakar besvären. Poängen med diagnosen elöverkänslighet är att den anger att patienten upplever sig vara känslig för el, magnetfält eller liknande. Det är en rent beskrivande diagnos, men jag är tveksam till den, eftersom många nog känner att läkaren bekräftar att det var elen som var problemet.

Mitt intryck är att det gömmer sig alla möjliga fysiska åkommor bland elallergiker, amalgamsjuka, bildskärmssjuka, fibromyalgiker och folk med kroniskt trötthetssyndrom.
Emellanåt visar det sig att patienten har dragits med en hormonell störning i flera år och trott sig vara elallergisk.
Då handlar det om en människa som klart och tydligt märker att något är fel, men läkarna lyckas inte pricka detta fel eller hjälpa. Det är inte underligt om man tyr sig till andra med samma upplevelse, t.ex i en förening för elallergiska.
Citera
2007-06-03, 08:30
  #4
Moderator
Humbugs avatar
Symptomen är verkliga. Psyket kan vara nog så påhittigt, men jag tror inte att det är så påhittigt att det ger synliga utslag på personen ifråga.
Citera
2007-06-03, 10:38
  #5
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Åjo, psyket kan faktiskt vara just påhittigt. Man kan få t ex utslag, exem eller glaskroppsavsöndring i ögat av stress. Så visst kan en subjektiv upplevelse/känsla ge påtagliga fysiska symptom.

Har stavas symptom? Nu bli jag osäker...

Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Symptomen är verkliga. Psyket kan vara nog så påhittigt, men jag tror inte att det är så påhittigt att det ger synliga utslag på personen ifråga.
Citera
2007-06-03, 11:17
  #6
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Åjo, psyket kan faktiskt vara just påhittigt. Man kan få t ex utslag, exem eller glaskroppsavsöndring i ögat av stress. Så visst kan en subjektiv upplevelse/känsla ge påtagliga fysiska symptom.

Har stavas symptom? Nu bli jag osäker...
Precis så. P-et är stumt. Vidare så är s-et stumt i "psyke".
Citera
2007-06-03, 11:22
  #7
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Precis så. P-et är stumt. Vidare så är s-et stumt i "psyke".
"Pyke"???
Citera
2007-06-03, 12:13
  #8
Medlem
Samsis avatar
Symtom kan stavas både symtom och symptom. Finns det någon exakt semantisk skillnad är jag inte medveten om denna, men i vardaglig skrift är båda acceptabla.

symtom (senlatin sympto´ma, av grekiska sy´mptama, eg. 'tillfällighet', 'händelse'; 'olycksfall'), symptom, subjektivt symtom, sjukdomsyttring som uppfattas av den sjuke, dvs. ett obehag eller lidande som sjukdomen framkallar. Symtom är subjektiva, till skillnad från sjukdomstecken.
(NE)

Nog om detta, ursäkta OT.
Citera
2007-06-04, 09:52
  #9
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Elallergi är en psykisk åkomma som galna tanter påstår att dom har. En psykisk åkomma kan mycket väl ge symtomen som uppmäts på elallergiker.
Ingen har någonsin lyckats bevisa att en elallergiker reagerar på något vis på ett magnetfält som denne är omedveten om. Däremot mängder med människor som påstås reagera på mobiltelefoner i tunnelbanan så att mobiltelefoner förbjudits. Att elskenan som tågen får sin el från går en halvmeter bort och alstrar magnetfält tusentals gånger starkare än mobiltelefoner har ingen elallergiker tänkt på.

Elallergi är en sjukdom som ger symtom och patienten är fullt övertygad om att den har det. Dock har det inget med el eller magnetfält att göra, det är bara en osynlig kraft som människor i allmänhet inte begriper sig på och därför funkar det utmärkt att projicera sina nojor på, precis som troll, magi, förbannelser, besatthet och annat som orsakat precis samma saker med människor i alla tider.

Precis så är det. Helt otroligt att leg. läkare kan ge folk diagnoser utan någon som helst vetenskaplig bakgrund.

"Elallergi" har aldrig kunnat bevisas. Det bästa var när Mythbusters skulle "sno" el från kraftiga elledningar genom en gigantisk spole som skulle fånga upp det magnetiska fältet. Inget utslag alls...
Citera
2007-06-04, 11:01
  #10
Medlem
hanumans avatar
Nu inser jag att ett forum som kräver dator för att läsas är fel plats att efterlysa elallergiker på, men kanske är det någon fb:are som känner en elallergiker och som därför kan belysa ämnet för oss oförstående.

Jag för min del tror att elallergi är ett utslag av samma psykosomatiska slag som:
o Oral galvanism på 80-talet
o Hastighetssjuka när ångloken var nya. Folk blev sjuka av den svindlande hastigheten och man avrådde kvinnor från att färdas i dessa fartvidunder (40-60 km/h)

Jag säger inte att upplevelsen av elektromagnetiska fält som utlösare av en mängd besvär är felaktig. Jag tror verkligen till fullo på att den elallergiske upplever allt det där. Det jag inte tror är att det utlöses av de elektromagnetiska fälten utan av vetskapen om de elektriska fältens existens.

Men som sagt - kan ingen som känner till mer om denna besynnerliga åkomma ta till orda?
Citera
2007-06-04, 11:14
  #11
Medlem
abcabcs avatar
Vad är med er blivande läkare?? Självklart finns fibromyalbi och elöverkönslighet till motsatesen är bevidad.
Men självklart är jag tvenskapakigt tveksam.
Citera
2007-06-04, 12:14
  #12
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Precis så är det. Helt otroligt att leg. läkare kan ge folk diagnoser utan någon som helst vetenskaplig bakgrund.

"Elallergi" har aldrig kunnat bevisas. Det bästa var när Mythbusters skulle "sno" el från kraftiga elledningar genom en gigantisk spole som skulle fånga upp det magnetiska fältet. Inget utslag alls...
Som sagt: "Elöverkänslighet" är en existerande diagnos som beskriver att patienten upplever sig bli sjuk av el.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback