2007-06-02, 08:06
Medlem
Drapåtrissors avatar
Alla får väl upp den välkända rutan ibland. Men själv har jag aldrig rapporterat felet till Microsoft. Brukar du skicka någon felrapport och varför?
Citera
2007-06-02, 09:22
Medlem
grens avatar
Tanken är väl att om alla skickar in sina fel, så kan Microsoft antingen rätta till felet, eller förmedla till någon annan mjukvarutillverkare, att det är något problem med programmet. Skickar man iväg felen så brukar man ofta få en länk till en sida där det finns en lösning.

Är det ett väldigt udda program du använder som krashar ofta, så känner inte jag att det är någon mening att skicka vidare infon. Om däremot Photoshop skulle krasha, så är oddsen större för att det finns en lösning tillgänglig.
Citera
2007-06-02, 09:42
Moderator
Falukropps avatar
Det tar ett par sekunder extra att generera de där rapporterna, alltså har jag det avstängt.

Vettefan hur det är med andra, men själv är jag i princip allergisk mot att vänta. Kan uppleva några sekunders väntan på att ett program ska starta etc som grymt stressande om det händer ofta.
Citera
2007-06-02, 09:47
Bannlyst
Jag brukar inte skickat felrapport, nej.

Jag vill inte riskera att bli spårad på något vis. Även om Microsoft skyltar med sin integritetspolicy vet man aldrig. Kalla mig paranoid, men jag föredrar att ta det säkra före det osäkra. Hellre tittar jag i så fall i Händelseloggen, Loggboken eller vad det nu heter (under Administrationsverktyg i Kontrollpanelen) och försöker lösa problemet själv.

Denna ovilja beror också på att jag mejlat Microsofts support förut men aldrig fått något svar.

Citat:
Ursprungligen postat av gren
Skickar man iväg felen så brukar man ofta få en länk till en sida där det finns en lösning.
Brukar du verkligen få upp sådana länkar?
Citera
2007-06-02, 12:29
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz

Brukar du verkligen få upp sådana länkar?

Nu har använder jag inte Windows längre, så jag slipper tänka på sånt, men ungefär 50 % av gångerna fick jag tillbaka en länk. Nästan varje gång så var det en bra lösning, t ex en uppdatering som jag missat eller liknande.

Några få gånger fick jag tillbaka något i stil med "Vi har rapporterat felet till mjukvaruleverantören (t ex Lavasoft/WinAmp) men det finns inte någon lösning på problemet ännu."
Citera
2007-06-02, 13:02
Medlem
Nej jag skickar inte felrapport, för de brukar vara mig det är fel på när nått craschar ^^
Citera
2007-06-02, 13:04
Medlem
lind3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Det tar ett par sekunder extra att generera de där rapporterna, alltså har jag det avstängt.
Off-topic, men hur gör du detta?
Citera
2007-06-02, 13:28
Medlem
MyteNs avatar
Jag skickar i 70% av fallen en felrapport, jag har för mycket fritid och vill ha en lösning.
Citera
2007-06-02, 13:41
Medlem
Jo, varför inte. Jag är inte konspiratorisk, ändå om jag har piratkopia. Och visst har fellänkarna hjälpt ibland, dock är det ändå ytterst sällan några program som craschar.
Citera
2007-06-02, 13:52
Medlem
nilsgörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lind3r

Stäng av Error Reporting Service i Tjänster.
Citera
2007-06-02, 15:24
Medlem
Mekanisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsgöran
Stäng av Error Reporting Service i tjänster.
Eller så trycker man på win + pause --> Maskinvara --> Felrapportering (knapp längst ner) --> Kryssa ur rutan för skicka felrapport, tror jag det var. Kryssrutan högst upp är det iaf. Kör inte Windows längre men där någonstans ska det vara iaf.
Citera
2007-06-02, 17:40
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lind3r

Startmenyn -> kör
Knappra in services.msc

Leta upp Error reporting service, dubbelklicka på den och välj Disabled i dropdownmenyn i den nya rutan.
Du kan ju trycka på Stop-knappen också så slipper du starta om för det ska ta skruv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in